Lean Startup B2B-ohjelmistoliiketoiminnassa

Tässä pro gradu -työssä tarkasteltiin Lean Startup -menetelmän mukaista tuotekehitysprosessia eräässä yritysasiakasmarkkinoilla (B2B) toimivassa ohjelmistoyrityksessä. Tavoitteena oli arvioida, miten menetelmän keskeiset periaatteet soveltuvat B2B-ympäristöön ja tukevat tuotekehityksen kannattavuutt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Enäkoski, Juho
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103592
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä pro gradu -työssä tarkasteltiin Lean Startup -menetelmän mukaista tuotekehitysprosessia eräässä yritysasiakasmarkkinoilla (B2B) toimivassa ohjelmistoyrityksessä. Tavoitteena oli arvioida, miten menetelmän keskeiset periaatteet soveltuvat B2B-ympäristöön ja tukevat tuotekehityksen kannattavuutta sekä asiakasarvon tuottamista. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja sen aineisto koostui puoliavoimilla haastatteluilla kerätystä asiakaspalautteesta ja sisäisestä kehitysprosessista tehdyistä havainnoista. Tutkimuksessa Lean Startup -menetelmällä onnistuttiin validoimaan kehitettävän tuotteen liiketoimintamallin kannattavuutta, ohjaten sitä kohti parempaa asiakasarvoa. Validointiin riitti muutamalla varhaisella omaksujalla toteuteutetusta MVP-kokeilusta saatu palaute, eikä laajoja taustatutkimuksia tarvittu. Kehitysprosessin varhaisen vaiheen tehokas ja joustava päätöksentekoprosessi arvioitiin tärkeimmäksi tekijäksi menetelmän menestyksekkäässä soveltamisessa. Yrityksiä kehotetaan sujuvoittamaan aikaista päätöksentekoa, toteuttamaan rohkeasti pienimuotoisia kokeiluja ja hyödyntämään varhaisia omaksujia suoraviivaisesti. Tutkimus osoittaa, että Lean Startupin periaatteet toimivat hyvin B2B-ympäristössä, haastaen aiempaa tutkimustietoa menetelmän soveltuvuudesta. Jatkotutkimuksessa on tarpeen laajentaa aihealueen tutkimista erityyppisiin yrityksiin ja toimialoille, tutkimuksen löydösten vahvistamiseksi.