Summary: | Tässä pro gradu -työssä tarkasteltiin Lean Startup -menetelmän mukaista tuotekehitysprosessia
eräässä yritysasiakasmarkkinoilla (B2B) toimivassa ohjelmistoyrityksessä.
Tavoitteena oli arvioida, miten menetelmän keskeiset periaatteet soveltuvat B2B-ympäristöön
ja tukevat tuotekehityksen kannattavuutta sekä asiakasarvon tuottamista. Tutkimus toteutettiin
tapaustutkimuksena ja sen aineisto koostui puoliavoimilla haastatteluilla kerätystä asiakaspalautteesta
ja sisäisestä kehitysprosessista tehdyistä havainnoista.
Tutkimuksessa Lean Startup -menetelmällä onnistuttiin validoimaan kehitettävän tuotteen liiketoimintamallin
kannattavuutta, ohjaten sitä kohti parempaa asiakasarvoa. Validointiin riitti
muutamalla varhaisella omaksujalla toteuteutetusta MVP-kokeilusta saatu palaute, eikä laajoja
taustatutkimuksia tarvittu. Kehitysprosessin varhaisen vaiheen tehokas ja joustava päätöksentekoprosessi
arvioitiin tärkeimmäksi tekijäksi menetelmän menestyksekkäässä soveltamisessa.
Yrityksiä kehotetaan sujuvoittamaan aikaista päätöksentekoa, toteuttamaan rohkeasti
pienimuotoisia kokeiluja ja hyödyntämään varhaisia omaksujia suoraviivaisesti.
Tutkimus osoittaa, että Lean Startupin periaatteet toimivat hyvin B2B-ympäristössä, haastaen
aiempaa tutkimustietoa menetelmän soveltuvuudesta. Jatkotutkimuksessa on tarpeen laajentaa
aihealueen tutkimista erityyppisiin yrityksiin ja toimialoille, tutkimuksen löydösten vahvistamiseksi.
|