Lean Startup B2B-ohjelmistoliiketoiminnassa

Tässä pro gradu -työssä tarkasteltiin Lean Startup -menetelmän mukaista tuotekehitysprosessia eräässä yritysasiakasmarkkinoilla (B2B) toimivassa ohjelmistoyrityksessä. Tavoitteena oli arvioida, miten menetelmän keskeiset periaatteet soveltuvat B2B-ympäristöön ja tukevat tuotekehityksen kannattavuutt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Enäkoski, Juho
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103592
Description
Summary:Tässä pro gradu -työssä tarkasteltiin Lean Startup -menetelmän mukaista tuotekehitysprosessia eräässä yritysasiakasmarkkinoilla (B2B) toimivassa ohjelmistoyrityksessä. Tavoitteena oli arvioida, miten menetelmän keskeiset periaatteet soveltuvat B2B-ympäristöön ja tukevat tuotekehityksen kannattavuutta sekä asiakasarvon tuottamista. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja sen aineisto koostui puoliavoimilla haastatteluilla kerätystä asiakaspalautteesta ja sisäisestä kehitysprosessista tehdyistä havainnoista. Tutkimuksessa Lean Startup -menetelmällä onnistuttiin validoimaan kehitettävän tuotteen liiketoimintamallin kannattavuutta, ohjaten sitä kohti parempaa asiakasarvoa. Validointiin riitti muutamalla varhaisella omaksujalla toteuteutetusta MVP-kokeilusta saatu palaute, eikä laajoja taustatutkimuksia tarvittu. Kehitysprosessin varhaisen vaiheen tehokas ja joustava päätöksentekoprosessi arvioitiin tärkeimmäksi tekijäksi menetelmän menestyksekkäässä soveltamisessa. Yrityksiä kehotetaan sujuvoittamaan aikaista päätöksentekoa, toteuttamaan rohkeasti pienimuotoisia kokeiluja ja hyödyntämään varhaisia omaksujia suoraviivaisesti. Tutkimus osoittaa, että Lean Startupin periaatteet toimivat hyvin B2B-ympäristössä, haastaen aiempaa tutkimustietoa menetelmän soveltuvuudesta. Jatkotutkimuksessa on tarpeen laajentaa aihealueen tutkimista erityyppisiin yrityksiin ja toimialoille, tutkimuksen löydösten vahvistamiseksi.