Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan johtajuudesta luokassa ja sen ulkopuolella

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla oli opettajan johtajuudesta. Pyrkimyksenä oli saada selville, kuinka luokanopettajaopiskelijat käsittivät opettajan johtajuutta sekä luokkahuoneessa, että luokkahuoneen ulkopuolella. Tutkimusmenetelmä ol...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kansanaho, Eriikka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103549
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla oli opettajan johtajuudesta. Pyrkimyksenä oli saada selville, kuinka luokanopettajaopiskelijat käsittivät opettajan johtajuutta sekä luokkahuoneessa, että luokkahuoneen ulkopuolella. Tutkimusmenetelmä oli fenomenografinen, eli kyseessä oli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin tammikuun 2025 aikana kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistujat olivat Jyväskylän Yliopistossa opiskelevia luokan-opettajaopiskelijoita. Tutkimukseen osallistujia oli yhteensä 18. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografisella analyysillä. Tuloksena muotoutui viisi erilaista käsitystä opettajan johtajuudesta, jotka ovat itsensä johtaminen, opettajan johtajuus tavoitteellisena toimintana, opettajan johtajuus vastuuna oppilaista, opettajan johtajuus ryhmänhallintana ja johtajuus työyhteisössä. Luokanopettajaopiskelijat käsittivät luokanopettajan johtajuuden monipuolisena sekä luokkahuoneessa, että luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvana toimintana, joka tapahtui suhteessa omiin oppilaisiin, heidän huoltajiinsa, toisiin opettajiin sekä muuhun koulun henkilökuntaan, koulun muihin oppilaisiin sekä opettajaan itseensä.