"Valpurit on niitä höpönlöpökirjoja" lasten käsityksiä omasta lukijuudestaan sekä kokemuksia Satukirstu-sovelluksen käytöstä

Lukutaito on ollut jo vuosia laskussa. Oikein ajoitetulla ja oikeanlaisella tuella on kuitenkin mahdollista tukea lukutaidon kehitystä. Lasten suhtautumiseen lukutaidosta vaikuttavat erilaiset tekijät, kuten kotona opitut mallit ja ympäristön virikkeet. Myös lasten oma suhde heidän lukijuuteensa muo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Taskinen, Aino
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103512
_version_ 1834947392459243520
author Taskinen, Aino
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Taskinen, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Taskinen, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Taskinen, Aino
datasource_str_mv jyx
description Lukutaito on ollut jo vuosia laskussa. Oikein ajoitetulla ja oikeanlaisella tuella on kuitenkin mahdollista tukea lukutaidon kehitystä. Lasten suhtautumiseen lukutaidosta vaikuttavat erilaiset tekijät, kuten kotona opitut mallit ja ympäristön virikkeet. Myös lasten oma suhde heidän lukijuuteensa muodostuu positiivisen suhteen ja kokemusten myötä. Esimerkiksi emeritusprofessori Heikki Lyytisen kehittämä Satukirstu-sovellus auttaa lapsia saavuttamaan peruslukutaidon alkeet ja innostaa lapsia kuuntelemaan satuja. Sovellus lukee satuja ääneen osoittaen samalla alalaidassa kulkevasta tekstistä, mitä sanaa ollaan lukemassa. Näin sanojen lukemista on helppo seurata itsenäisesti samalla, kun satua pystyy kuuntelemaan. Tutkimuksessani tarkastelen lasten käsityksiä heidän omasta lukijuudestaan sekä kokemuksia Satukirstun käytöstä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia ajatusmalleja lapsilla on lukemisesta ja miten kyseiset ajatusmallit vaikuttavat lasten käsityksiin omasta lukutaidostaan ja yleisesti lukemisen hyödyistä. Lisäksi tutkimuksessani pyrin selvittämään, millainen on hyvä lukemisen taitotaso Satukirstun käyttämiseen. Tutkimuskysymyksiäni on kolme: 1) Millaisia käsityksiä ja kokemuksia lapsilla on lukemisesta? 2) Millaisia kuuntelukokemuksia lapsilla on Satukirstusta? 3) Millainen lukija hyötyy Satukirstun kuuntelemisesta? Tutkimukseni pohjautuu lukutaitoon ja sen kehittymiseen liittyviin teorioihin. Tutkimusaineistoni koostuu neljän lapsen haastattelusta, lasten huoltajien täyttämistä esitietolomakkeista sekä testistä, jonka tein lapsille. Haastattelussa kyselin lasten kokemuksia Satukirstusta sekä lasten kotona tapahtuvasta lukemisesta. Analysoin tutkimusaineistoa laadullisella sisältöanalyysilla aineistolähtöistä sisältöanalyysia hyödyntäen. Tutkimuksessani lapset paljastuivat aktiivisiksi toimijoiksi, joiden mielestä lukemisen funktioita ovat viihtyminen sekä tiedon hankkiminen. Lasten aktiivinen toimijuus näkyy esimerkiksi heidän halunaan lukea kirjoja yhdessä vanhempiensa kanssa. Satukirstun kuuntelukokemukset olivat tutkimuksen mukaan pääasiassa positiivisia ja sovellus osoittautuu sopivaksi erityisesti lapsille, jotka ovat kiinnostuneita ympäröivästä kielimaailmasta ja jotka ovat jo alkaneet havaita kirjain-äännevastaavuuksia. Tulosten perusteella Satukirstu soveltuu lukemisen opettelun tukemiseen etenkin sen alkuvaiheissa. Jatkossa tutkimustuloksia voidaan hyödyntää lukemisen tukemisessa sovelluksen avulla sekä lukemisen harjoittelussa perheissä, joissa muuten luettaisiin lapsille vähän kirjoja.
first_indexed 2025-06-13T20:00:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Taskinen, Aino", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-13T10:07:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-13T10:07:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103512", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukutaito on ollut jo vuosia laskussa. Oikein ajoitetulla ja oikeanlaisella tuella on kuitenkin mahdollista tukea lukutaidon kehityst\u00e4. Lasten suhtautumiseen lukutaidosta vaikuttavat erilaiset tekij\u00e4t, kuten kotona opitut mallit ja ymp\u00e4rist\u00f6n virikkeet. My\u00f6s lasten oma suhde heid\u00e4n lukijuuteensa muodostuu positiivisen suhteen ja kokemusten my\u00f6t\u00e4. Esimerkiksi emeritusprofessori Heikki Lyytisen kehitt\u00e4m\u00e4 Satukirstu-sovellus auttaa lapsia saavuttamaan peruslukutaidon alkeet ja innostaa lapsia kuuntelemaan satuja. Sovellus lukee satuja \u00e4\u00e4neen osoittaen samalla alalaidassa kulkevasta tekstist\u00e4, mit\u00e4 sanaa ollaan lukemassa. N\u00e4in sanojen lukemista on helppo seurata itsen\u00e4isesti samalla, kun satua pystyy kuuntelemaan.\n\nTutkimuksessani tarkastelen lasten k\u00e4sityksi\u00e4 heid\u00e4n omasta lukijuudestaan sek\u00e4 kokemuksia Satukirstun k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia ajatusmalleja lapsilla on lukemisesta ja miten kyseiset ajatusmallit vaikuttavat lasten k\u00e4sityksiin omasta lukutaidostaan ja yleisesti lukemisen hy\u00f6dyist\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessani pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millainen on hyv\u00e4 lukemisen taitotaso Satukirstun k\u00e4ytt\u00e4miseen. Tutkimuskysymyksi\u00e4ni on kolme: 1) Millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia lapsilla on lukemisesta? 2) Millaisia kuuntelukokemuksia lapsilla on Satukirstusta? 3) Millainen lukija hy\u00f6tyy Satukirstun kuuntelemisesta?\n\nTutkimukseni pohjautuu lukutaitoon ja sen kehittymiseen liittyviin teorioihin. Tutkimusaineistoni koostuu nelj\u00e4n lapsen haastattelusta, lasten huoltajien t\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 esitietolomakkeista sek\u00e4 testist\u00e4, jonka tein lapsille. Haastattelussa kyselin lasten kokemuksia Satukirstusta sek\u00e4 lasten kotona tapahtuvasta lukemisesta. Analysoin tutkimusaineistoa laadullisella sis\u00e4lt\u00f6analyysilla aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6analyysia hy\u00f6dynt\u00e4en.\n\nTutkimuksessani lapset paljastuivat aktiivisiksi toimijoiksi, joiden mielest\u00e4 lukemisen funktioita ovat viihtyminen sek\u00e4 tiedon hankkiminen. Lasten aktiivinen toimijuus n\u00e4kyy esimerkiksi heid\u00e4n halunaan lukea kirjoja yhdess\u00e4 vanhempiensa kanssa. Satukirstun kuuntelukokemukset olivat tutkimuksen mukaan p\u00e4\u00e4asiassa positiivisia ja sovellus osoittautuu sopivaksi erityisesti lapsille, jotka ovat kiinnostuneita ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4st\u00e4 kielimaailmasta ja jotka ovat jo alkaneet havaita kirjain-\u00e4\u00e4nnevastaavuuksia. Tulosten perusteella Satukirstu soveltuu lukemisen opettelun tukemiseen etenkin sen alkuvaiheissa. Jatkossa tutkimustuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 lukemisen tukemisessa sovelluksen avulla sek\u00e4 lukemisen harjoittelussa perheiss\u00e4, joissa muuten luettaisiin lapsille v\u00e4h\u00e4n kirjoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-13T10:07:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-13T10:07:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Valpurit on niit\u00e4 h\u00f6p\u00f6nl\u00f6p\u00f6kirjoja\" : lasten k\u00e4sityksi\u00e4 omasta lukijuudestaan sek\u00e4 kokemuksia Satukirstu-sovelluksen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506135325", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukemistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103512
language fin
last_indexed 2025-06-13T20:00:21Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/489f66e2-b92f-4c19-b340-1e80d406310e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506135325.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Taskinen, Aino "Valpurit on niitä höpönlöpökirjoja" : lasten käsityksiä omasta lukijuudestaan sekä kokemuksia Satukirstu-sovelluksen käytöstä laadullinen sisällönanalyysi aineistolähtöinen sisällönanalyysi Suomen kieli Finnish varhaiskasvatus lukemistutkimus äänikirjat sisällönanalyysi lukutaito lukeminen lapset (ikäryhmät) käsitykset
title "Valpurit on niitä höpönlöpökirjoja" : lasten käsityksiä omasta lukijuudestaan sekä kokemuksia Satukirstu-sovelluksen käytöstä
title_full "Valpurit on niitä höpönlöpökirjoja" : lasten käsityksiä omasta lukijuudestaan sekä kokemuksia Satukirstu-sovelluksen käytöstä
title_fullStr "Valpurit on niitä höpönlöpökirjoja" : lasten käsityksiä omasta lukijuudestaan sekä kokemuksia Satukirstu-sovelluksen käytöstä "Valpurit on niitä höpönlöpökirjoja" : lasten käsityksiä omasta lukijuudestaan sekä kokemuksia Satukirstu-sovelluksen käytöstä
title_full_unstemmed "Valpurit on niitä höpönlöpökirjoja" : lasten käsityksiä omasta lukijuudestaan sekä kokemuksia Satukirstu-sovelluksen käytöstä "Valpurit on niitä höpönlöpökirjoja" : lasten käsityksiä omasta lukijuudestaan sekä kokemuksia Satukirstu-sovelluksen käytöstä
title_short "Valpurit on niitä höpönlöpökirjoja"
title_sort valpurit on niitä höpönlöpökirjoja lasten käsityksiä omasta lukijuudestaan sekä kokemuksia satukirstu sovelluksen käytöstä
title_sub lasten käsityksiä omasta lukijuudestaan sekä kokemuksia Satukirstu-sovelluksen käytöstä
title_txtP "Valpurit on niitä höpönlöpökirjoja" : lasten käsityksiä omasta lukijuudestaan sekä kokemuksia Satukirstu-sovelluksen käytöstä
topic laadullinen sisällönanalyysi aineistolähtöinen sisällönanalyysi Suomen kieli Finnish varhaiskasvatus lukemistutkimus äänikirjat sisällönanalyysi lukutaito lukeminen lapset (ikäryhmät) käsitykset
topic_facet Finnish Suomen kieli aineistolähtöinen sisällönanalyysi käsitykset laadullinen sisällönanalyysi lapset (ikäryhmät) lukeminen lukemistutkimus lukutaito sisällönanalyysi varhaiskasvatus äänikirjat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103512 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506135325
work_keys_str_mv AT taskinenaino valpuritonniitähöpönlöpökirjojalastenkäsityksiäomastalukijuudestaansekäkokemuksiasa