Danska språket som en del av personlig repertoar en fallstudie om informell språkinlärning i en samnordisk musikutbildning

Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää kansanmusiikin maisteriopiskelijoiden kokemuksia toisen kielen oppimisesta kohdekielisessä ympäristössä. Kohdekielenä tutkimuksessa oli tanskan kieli, jota opittiin ilman muodollista opetusta todellisissa kielenkäyttötilanteissa. Konteksti tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kujala, Saana
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103510
_version_ 1835128570469416960
author Kujala, Saana
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kujala, Saana Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kujala, Saana Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kujala, Saana
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää kansanmusiikin maisteriopiskelijoiden kokemuksia toisen kielen oppimisesta kohdekielisessä ympäristössä. Kohdekielenä tutkimuksessa oli tanskan kieli, jota opittiin ilman muodollista opetusta todellisissa kielenkäyttötilanteissa. Konteksti tutkimuksessa muodostui kansanmusiikin koulutusohjelman puolen vuoden vaihtojaksosta Tanskassa. Vaikka virallinen kieli opinnoissa oli englanti, tanskan kielellä oli vahva rooli opintojen ohessa. Tutkimuksen viitekehyksenä toimii ekologinen näkökulma. Koska kielenoppimisen kontekstit luokkahuoneen ulkopuolella ovat moninaiset, tutkimusta tarvitaan eri ikäryhmistä, kielistä ja konteksteista. Tämä tutkimus täydentää monimuotoista tutkimuskenttää erityisesti nuorten aikuisten näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostui viidestä teemahaastattelusta. Aineisto kerättiin haastattelemalla 2010-luvun lopussa Tanskassa opiskelleita pohjoismaisen kansanmusiikin maisteriohjelman opiskelijoita ja haastattelut analysoitiin sisällönanalyysillä. Kohderyhmä oli monikielinen. Tutkimus osoitti, että oppijoiden oma asenne ja motivaatio vaikuttivat myönteisesti oppimiseen. Lisäksi oppijoiden oma-aloitteisuus ja aktiivisuus olivat keskeisessä roolissa uuden kielen oppimisessa. Oppijoiden toimijuus linkittyi vahvasti useisiin tarjoumiin eli affordansseihin, joihin oppijat eivät pelkästään tarttuneet, vaan myös omalla toiminnallaan lisäsivät tarjoumien esiintymistä esimerkiksi järjestämällä itse tapahtumia, joihin he kutsuivat paikallisia opiskelijoita. Kieltä opittiin muun muassa keskustelemalla ja kyselemällä sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä kysymällä mallia ääntämiseen paikallisilta opiskelijoilta. Ruotsin vaikutus tanskan kielen oppimisessa oli merkittävä, ja ryhmän jäsenet loivat ennemminkin oman yhdistelmän tanskasta ja ruotsista puhtaasti tanskan kielen sijaan. Vaikka oppijat eivät käytä tanskaa nykyään yhtä aktiivisesti, he uskovat, että kohdemaahan matkustaminen olisi nyt helpompaa ja kieli palautuisi mieleen. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että kielenoppiminen kohdekielisessä ympäristössä on kokonaisvaltaista ja monikerroksellista. Asioita ei opita erikseen, vaan oppimiseen liittyvät osa-alueet limittyvät toisiinsa ja niitä opitaan samanaikaisesti. Tanskan kieli täydensi sekä yksilöiden että ryhmän kielitaitorepertuaaria.
first_indexed 2025-06-13T20:00:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00f6nnroth, Harry", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kujala, Saana", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-13T10:02:35Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-13T10:02:35Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103510", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kansanmusiikin maisteriopiskelijoiden kokemuksia toisen kielen oppimisesta kohdekielisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Kohdekielen\u00e4 tutkimuksessa oli tanskan kieli, jota opittiin ilman muodollista opetusta todellisissa kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteissa. Konteksti tutkimuksessa muodostui kansanmusiikin koulutusohjelman puolen vuoden vaihtojaksosta Tanskassa. Vaikka virallinen kieli opinnoissa oli englanti, tanskan kielell\u00e4 oli vahva rooli opintojen ohessa. Tutkimuksen viitekehyksen\u00e4 toimii ekologinen n\u00e4k\u00f6kulma. Koska kielenoppimisen kontekstit luokkahuoneen ulkopuolella ovat moninaiset, tutkimusta tarvitaan eri ik\u00e4ryhmist\u00e4, kielist\u00e4 ja konteksteista. T\u00e4m\u00e4 tutkimus t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 monimuotoista tutkimuskentt\u00e4\u00e4 erityisesti nuorten aikuisten n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nTutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostui viidest\u00e4 teemahaastattelusta. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla 2010-luvun lopussa Tanskassa opiskelleita pohjoismaisen kansanmusiikin maisteriohjelman opiskelijoita ja haastattelut analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Kohderyhm\u00e4 oli monikielinen.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 oppijoiden oma asenne ja motivaatio vaikuttivat my\u00f6nteisesti oppimiseen. Lis\u00e4ksi oppijoiden oma-aloitteisuus ja aktiivisuus olivat keskeisess\u00e4 roolissa uuden kielen oppimisessa. Oppijoiden toimijuus linkittyi vahvasti useisiin tarjoumiin eli affordansseihin, joihin oppijat eiv\u00e4t pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n tarttuneet, vaan my\u00f6s omalla toiminnallaan lis\u00e4siv\u00e4t tarjoumien esiintymist\u00e4 esimerkiksi j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4ll\u00e4 itse tapahtumia, joihin he kutsuivat paikallisia opiskelijoita. Kielt\u00e4 opittiin muun muassa keskustelemalla ja kyselem\u00e4ll\u00e4 sanojen ja ilmausten merkityksi\u00e4 sek\u00e4 kysym\u00e4ll\u00e4 mallia \u00e4\u00e4nt\u00e4miseen paikallisilta opiskelijoilta. Ruotsin vaikutus tanskan kielen oppimisessa oli merkitt\u00e4v\u00e4, ja ryhm\u00e4n j\u00e4senet loivat ennemminkin oman yhdistelm\u00e4n tanskasta ja ruotsista puhtaasti tanskan kielen sijaan. Vaikka oppijat eiv\u00e4t k\u00e4yt\u00e4 tanskaa nyky\u00e4\u00e4n yht\u00e4 aktiivisesti, he uskovat, ett\u00e4 kohdemaahan matkustaminen olisi nyt helpompaa ja kieli palautuisi mieleen.\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 kielenoppiminen kohdekielisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 on kokonaisvaltaista ja monikerroksellista. Asioita ei opita erikseen, vaan oppimiseen liittyv\u00e4t osa-alueet limittyv\u00e4t toisiinsa ja niit\u00e4 opitaan samanaikaisesti. Tanskan kieli t\u00e4ydensi sek\u00e4 yksil\u00f6iden ett\u00e4 ryhm\u00e4n kielitaitorepertuaaria.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-13T10:02:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-13T10:02:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "andraspr\u00e5ksinl\u00e4rning utanf\u00f6r klassrum", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "personlig repertoar", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekologiskt perspektiv", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "agentskap", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "affordans", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "danska spr\u00e5ket", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Danska spr\u00e5ket som en del av personlig repertoar : en fallstudie om informell spr\u00e5kinl\u00e4rning i en samnordisk musikutbildning", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506135323", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tanskan kieli", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "spr\u00e5kinl\u00e4rning", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inl\u00e4rning", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}]
id jyx.123456789_103510
language swe
last_indexed 2025-06-13T20:00:21Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d3b2d3ee-63d8-410d-887f-dea833d98d5c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506135323.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kujala, Saana Danska språket som en del av personlig repertoar : en fallstudie om informell språkinlärning i en samnordisk musikutbildning andraspråksinlärning utanför klassrum personlig repertoar ekologiskt perspektiv agentskap affordans danska språket Ruotsin kieli Swedish informaali oppiminen kielen oppiminen toimijuus tanskan kieli språkinlärning inlärning
title Danska språket som en del av personlig repertoar : en fallstudie om informell språkinlärning i en samnordisk musikutbildning
title_full Danska språket som en del av personlig repertoar : en fallstudie om informell språkinlärning i en samnordisk musikutbildning
title_fullStr Danska språket som en del av personlig repertoar : en fallstudie om informell språkinlärning i en samnordisk musikutbildning Danska språket som en del av personlig repertoar : en fallstudie om informell språkinlärning i en samnordisk musikutbildning
title_full_unstemmed Danska språket som en del av personlig repertoar : en fallstudie om informell språkinlärning i en samnordisk musikutbildning Danska språket som en del av personlig repertoar : en fallstudie om informell språkinlärning i en samnordisk musikutbildning
title_short Danska språket som en del av personlig repertoar
title_sort danska språket som en del av personlig repertoar en fallstudie om informell språkinlärning i en samnordisk musikutbildning
title_sub en fallstudie om informell språkinlärning i en samnordisk musikutbildning
title_txtP Danska språket som en del av personlig repertoar : en fallstudie om informell språkinlärning i en samnordisk musikutbildning
topic andraspråksinlärning utanför klassrum personlig repertoar ekologiskt perspektiv agentskap affordans danska språket Ruotsin kieli Swedish informaali oppiminen kielen oppiminen toimijuus tanskan kieli språkinlärning inlärning
topic_facet Ruotsin kieli Swedish affordans agentskap andraspråksinlärning utanför klassrum danska språket ekologiskt perspektiv informaali oppiminen inlärning kielen oppiminen personlig repertoar språkinlärning tanskan kieli toimijuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103510 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506135323
work_keys_str_mv AT kujalasaana danskaspråketsomendelavpersonligrepertoarenfallstudieominformellspråkinlärningiensam