Eriarvoinen kouluun kiinnittyminen

Tutkimuksen tehtävänä on tuottaa uutta tietoa, miksi osa lapsista tai nuorista ei kiinnity kouluun. Tutkimuksessa selvitetään, onko kouluakäymättömyydessä kyse lasten huono-osaisuudesta ja yhteiskunnallisesta eriarvoisuudesta, jonka kouluakäymättömyys tekee näkyväksi. Huono-osaisuus tarkoittaa tässä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salminen, Mari
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103500
_version_ 1835128570457882624
author Salminen, Mari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salminen, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salminen, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salminen, Mari
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tehtävänä on tuottaa uutta tietoa, miksi osa lapsista tai nuorista ei kiinnity kouluun. Tutkimuksessa selvitetään, onko kouluakäymättömyydessä kyse lasten huono-osaisuudesta ja yhteiskunnallisesta eriarvoisuudesta, jonka kouluakäymättömyys tekee näkyväksi. Huono-osaisuus tarkoittaa tässä tutkimuksessa lapsuuden aikaisia haitallisia kokemuksia (ACEs). Tutkimuksessa selvitetään lapsuuden aikaisten haitallisten kokemusten yhteyttä kouluun kiinnittymiseen 4., 5. 8. ja 9. luokilla. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan vaikuttavatko lapsuuden aikaiset haitalliset kokemukset samalla tavalla tyttöjen ja poikien kouluun kiinnittymiseen. Yläkouluikäisten aineistosta tarkastellaan erikseen lapsuuden aikaisten haitallisten kokemusten ja kouluun kiinnittymisen yhteyttä vastaajien vanhempien koulutustasoon ja vastaajien kokemukseen perheen taloustilanteesta. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii Pierre Bourdieun kenttäteoria. Kouluun kiinnittymättömyyden ilmiötä, huono-osaisuutta ja lapsuuden aikaisia haitallisia kokemuksia peilataan Bourdieun teoriaan. Bourdieun teoria tarjoaa tutkimukselle kriittisen viitekehyksen koulutuksellisen eriarvoisuuden tarkasteluun. Tutkimuksen aineistona käytetään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Kouluterveyskyselyitä (FSD3550 ja FSD3551) vuodelta 2019. Tutkimuksessa mukana ovat 4., 5., 8. ja 9. luokan oppilaat (N=159 640). Aineiston analysoinnissa käytetään ristiintaulukointia, χ²-testiä, Mann-Whitneyn U-testiä, Kruskall-Wallis -testiä ja binääristä logistista regressioanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittavat lapsuuden aikaisten haitallisten kokemusten heikentävän kouluun kiinnittymistä. Tyttöjen ja poikien kokemukset lapsuuden aikaisista haitallisista kokemuksista ja kouluun kiinnittymisestä eroavat toisistaan tilastollisesti merkitsevästi. Lapsuuden aikainen huono-osaisuus on yhteydessä perheen taloudelliseen tilanteeseen sekä vanhempien koulutustasoon.
first_indexed 2025-06-13T20:00:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nieminen, Jiri", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salminen, Mari", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-13T06:11:00Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-13T06:11:00Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103500", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on tuottaa uutta tietoa, miksi osa lapsista tai nuorista ei kiinnity kouluun. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, onko kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myydess\u00e4 kyse lasten huono-osaisuudesta ja yhteiskunnallisesta eriarvoisuudesta, jonka kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myys tekee n\u00e4kyv\u00e4ksi. Huono-osaisuus tarkoittaa t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa lapsuuden aikaisia haitallisia kokemuksia (ACEs). \n\nTutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n lapsuuden aikaisten haitallisten kokemusten yhteytt\u00e4 kouluun kiinnittymiseen 4., 5. 8. ja 9. luokilla. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkastellaan vaikuttavatko lapsuuden aikaiset haitalliset kokemukset samalla tavalla tytt\u00f6jen ja poikien kouluun kiinnittymiseen. Yl\u00e4kouluik\u00e4isten aineistosta tarkastellaan erikseen lapsuuden aikaisten haitallisten kokemusten ja kouluun kiinnittymisen yhteytt\u00e4 vastaajien vanhempien koulutustasoon ja vastaajien kokemukseen perheen taloustilanteesta. \n\nTutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimii Pierre Bourdieun kentt\u00e4teoria. Kouluun kiinnittym\u00e4tt\u00f6myyden ilmi\u00f6t\u00e4, huono-osaisuutta ja lapsuuden aikaisia haitallisia kokemuksia peilataan Bourdieun teoriaan. Bourdieun teoria tarjoaa tutkimukselle kriittisen viitekehyksen koulutuksellisen eriarvoisuuden tarkasteluun.\n\nTutkimuksen aineistona k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Kouluterveyskyselyit\u00e4 (FSD3550 ja FSD3551) vuodelta 2019. Tutkimuksessa mukana ovat 4., 5., 8. ja 9. luokan oppilaat (N=159 640). Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ristiintaulukointia, \u03c7\u00b2-testi\u00e4, Mann-Whitneyn U-testi\u00e4, Kruskall-Wallis -testi\u00e4 ja bin\u00e4\u00e4rist\u00e4 logistista regressioanalyysia. \n\nTutkimuksen tulokset osoittavat lapsuuden aikaisten haitallisten kokemusten heikent\u00e4v\u00e4n kouluun kiinnittymist\u00e4. Tytt\u00f6jen ja poikien kokemukset lapsuuden aikaisista haitallisista kokemuksista ja kouluun kiinnittymisest\u00e4 eroavat toisistaan tilastollisesti merkitsev\u00e4sti. Lapsuuden aikainen huono-osaisuus on yhteydess\u00e4 perheen taloudelliseen tilanteeseen sek\u00e4 vanhempien koulutustasoon.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-13T06:11:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-13T06:11:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsuuden aikaiset haitalliset kokemukset", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Bourdieu", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kentt\u00e4teoria", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Eriarvoinen kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506135314", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huono-osaisuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntaluokat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriarvoisuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}]
id jyx.123456789_103500
language fin
last_indexed 2025-06-13T20:00:21Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f3d6d02d-eb41-470e-8798-ac709be71dd6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506135314.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salminen, Mari Eriarvoinen kouluun kiinnittyminen kouluun kiinnittyminen lapsuuden aikaiset haitalliset kokemukset Bourdieu kenttäteoria Sosiaalityö Social Work huono-osaisuus yhteiskuntaluokat koulut hyvinvointi eriarvoisuus sukupuoli
title Eriarvoinen kouluun kiinnittyminen
title_full Eriarvoinen kouluun kiinnittyminen
title_fullStr Eriarvoinen kouluun kiinnittyminen Eriarvoinen kouluun kiinnittyminen
title_full_unstemmed Eriarvoinen kouluun kiinnittyminen Eriarvoinen kouluun kiinnittyminen
title_short Eriarvoinen kouluun kiinnittyminen
title_sort eriarvoinen kouluun kiinnittyminen
title_txtP Eriarvoinen kouluun kiinnittyminen
topic kouluun kiinnittyminen lapsuuden aikaiset haitalliset kokemukset Bourdieu kenttäteoria Sosiaalityö Social Work huono-osaisuus yhteiskuntaluokat koulut hyvinvointi eriarvoisuus sukupuoli
topic_facet Bourdieu Social Work Sosiaalityö eriarvoisuus huono-osaisuus hyvinvointi kenttäteoria koulut kouluun kiinnittyminen lapsuuden aikaiset haitalliset kokemukset sukupuoli yhteiskuntaluokat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103500 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506135314
work_keys_str_mv AT salminenmari eriarvoinenkouluunkiinnittyminen