Sustainability communication in brand image construction a case study of Lumene and Sand & sky

Huoli luonnosta ja sen kestävyydestä on kasvanut huomattavasti viime vuosikymmenien aikana, jonka vuoksi myös kosmetiikkayritykset ovat joutuneet muuttamaan tai hiomaan markkinointitapojaan pysyäkseen kuluttajien suosiossa. Ekologisuudelle ja luonnon kestävyydelle annetaan yhä enemmän arvoa, mikä nä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Malinen, Rosanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103495
_version_ 1835400262610583552
author Malinen, Rosanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Malinen, Rosanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Malinen, Rosanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Malinen, Rosanna
datasource_str_mv jyx
description Huoli luonnosta ja sen kestävyydestä on kasvanut huomattavasti viime vuosikymmenien aikana, jonka vuoksi myös kosmetiikkayritykset ovat joutuneet muuttamaan tai hiomaan markkinointitapojaan pysyäkseen kuluttajien suosiossa. Ekologisuudelle ja luonnon kestävyydelle annetaan yhä enemmän arvoa, mikä näkyy erityisesti kosmetiikkabrändien kommunikoinnissa asiakkailleen ja täten myös heidän brändikuvassaan. Brändit pyrkivät näyttäytymään ekologisina ja vastuullisina markkinoinnissaan ja hyödyntävät tähän erinäisiä keinoja. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten kosmetiikkabrändit Lumene ja Sand & Sky rakentavat kestävän kehityksen brändikuvaansa multimodaalisen viestinnän avulla verkkosivuillaan. Tutkimuksessa sovelletaan multimodaalista kriittistä diskurssianalyysiä ekologisen kielen tutkimuksen näkökulmasta, ja analysoidaan sekä tekstuaalisia että visuaalisia elementtejä, jotka välittävät kestävyyteen liittyviä viestejä. Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että molemmat brändit korostavat puhtauden, luonnon ja vastuullisuuden teemoja, hyödyntäen yritysten sijainteja, eli Suomea ja Australiaa, vahvistaakseen kestävän kehityksen uskottavuuttaan asiakkaan silmissä. Visuaaliset elementit, kuten kirkkaat vedet, metsät ja auringonvalo, tukevat sanallisia viestejä ja vahvistavat brändien kestävän kehityksen arvoja, kuten luonnon resurssien säästämistä ja tuotannon pitämistä vastuullisena. Analyysi paljastaa, että sekä suorat kestävyyteen liittyvät väitteet että hienovaraiset ympäristöviestit yhdessä rakentavat kuluttajien luottamusta ja kuvaa yrityksistä vastuullisina, ympäristötietoisina toimijoina kosmetiikkateollisuudessa. Tutkimus korostaa multimodaalisten strategioiden merkitystä kestävän kehityksen markkinoinnissa kauneusalalla. Multimodaaliset elementit yhdistettynä sanallisiin väitteisiin vahvistavat väitteitä ja tukevat sitä kuvaa, jonka yritykset tahtovat itsestään esittää. Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe omalle tutkimukselleni olisi tutkia itse kuluttajien näkemyksiä brändien vastuullisuudesta, ehkäpä kyselytutkimuksen merkeissä.
first_indexed 2025-06-13T20:00:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh , Arja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Malinen, Rosanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-13T05:59:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-13T05:59:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103495", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Huoli luonnosta ja sen kest\u00e4vyydest\u00e4 on kasvanut huomattavasti viime vuosikymmenien aikana, jonka vuoksi my\u00f6s kosmetiikkayritykset ovat joutuneet muuttamaan tai hiomaan markkinointitapojaan pysy\u00e4kseen kuluttajien suosiossa. Ekologisuudelle ja luonnon kest\u00e4vyydelle annetaan yh\u00e4 enemm\u00e4n arvoa, mik\u00e4 n\u00e4kyy erityisesti kosmetiikkabr\u00e4ndien kommunikoinnissa asiakkailleen ja t\u00e4ten my\u00f6s heid\u00e4n br\u00e4ndikuvassaan. Br\u00e4ndit pyrkiv\u00e4t n\u00e4ytt\u00e4ytym\u00e4\u00e4n ekologisina ja vastuullisina markkinoinnissaan ja hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t t\u00e4h\u00e4n erin\u00e4isi\u00e4 keinoja. \n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan, miten kosmetiikkabr\u00e4ndit Lumene ja Sand & Sky rakentavat kest\u00e4v\u00e4n kehityksen br\u00e4ndikuvaansa multimodaalisen viestinn\u00e4n avulla verkkosivuillaan. Tutkimuksessa sovelletaan multimodaalista kriittist\u00e4 diskurssianalyysi\u00e4 ekologisen kielen tutkimuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta, ja analysoidaan sek\u00e4 tekstuaalisia ett\u00e4 visuaalisia elementtej\u00e4, jotka v\u00e4litt\u00e4v\u00e4t kest\u00e4vyyteen liittyvi\u00e4 viestej\u00e4. \n\nTutkimuksen tuloksista voi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 molemmat br\u00e4ndit korostavat puhtauden, luonnon ja vastuullisuuden teemoja, hy\u00f6dynt\u00e4en yritysten sijainteja, eli Suomea ja Australiaa, vahvistaakseen kest\u00e4v\u00e4n kehityksen uskottavuuttaan asiakkaan silmiss\u00e4. Visuaaliset elementit, kuten kirkkaat vedet, mets\u00e4t ja auringonvalo, tukevat sanallisia viestej\u00e4 ja vahvistavat br\u00e4ndien kest\u00e4v\u00e4n kehityksen arvoja, kuten luonnon resurssien s\u00e4\u00e4st\u00e4mist\u00e4 ja tuotannon pit\u00e4mist\u00e4 vastuullisena. Analyysi paljastaa, ett\u00e4 sek\u00e4 suorat kest\u00e4vyyteen liittyv\u00e4t v\u00e4itteet ett\u00e4 hienovaraiset ymp\u00e4rist\u00f6viestit yhdess\u00e4 rakentavat kuluttajien luottamusta ja kuvaa yrityksist\u00e4 vastuullisina, ymp\u00e4rist\u00f6tietoisina toimijoina kosmetiikkateollisuudessa. Tutkimus korostaa multimodaalisten strategioiden merkityst\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n kehityksen markkinoinnissa kauneusalalla. Multimodaaliset elementit yhdistettyn\u00e4 sanallisiin v\u00e4itteisiin vahvistavat v\u00e4itteit\u00e4 ja tukevat sit\u00e4 kuvaa, jonka yritykset tahtovat itsest\u00e4\u00e4n esitt\u00e4\u00e4. Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe omalle tutkimukselleni olisi tutkia itse kuluttajien n\u00e4kemyksi\u00e4 br\u00e4ndien vastuullisuudesta, ehk\u00e4p\u00e4 kyselytutkimuksen merkeiss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-13T05:59:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-13T05:59:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sustainability", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CDA", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "MCDA", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ecolinguistics", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekolingvistiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndikuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndimarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sustainability communication in brand image construction : a case study of Lumene and Sand & sky", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506135309", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastuullisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "imago", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103495
language eng
last_indexed 2025-06-13T20:00:21Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/056ea76b-1b37-4369-8b81-779d36ffc66d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506135309.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Malinen, Rosanna Sustainability communication in brand image construction : a case study of Lumene and Sand & sky sustainability CDA MCDA ecolinguistics kriittinen diskurssianalyysi ekolingvistiikka brändikuva brändimarkkinointi Englannin kieli English vastuullisuus markkinointi brändit imago kestävä kehitys
title Sustainability communication in brand image construction : a case study of Lumene and Sand & sky
title_full Sustainability communication in brand image construction : a case study of Lumene and Sand & sky
title_fullStr Sustainability communication in brand image construction : a case study of Lumene and Sand & sky Sustainability communication in brand image construction : a case study of Lumene and Sand & sky
title_full_unstemmed Sustainability communication in brand image construction : a case study of Lumene and Sand & sky Sustainability communication in brand image construction : a case study of Lumene and Sand & sky
title_short Sustainability communication in brand image construction
title_sort sustainability communication in brand image construction a case study of lumene and sand sky
title_sub a case study of Lumene and Sand & sky
title_txtP Sustainability communication in brand image construction : a case study of Lumene and Sand & sky
topic sustainability CDA MCDA ecolinguistics kriittinen diskurssianalyysi ekolingvistiikka brändikuva brändimarkkinointi Englannin kieli English vastuullisuus markkinointi brändit imago kestävä kehitys
topic_facet CDA Englannin kieli English MCDA brändikuva brändimarkkinointi brändit ecolinguistics ekolingvistiikka imago kestävä kehitys kriittinen diskurssianalyysi markkinointi sustainability vastuullisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103495 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506135309
work_keys_str_mv AT malinenrosanna sustainabilitycommunicationinbrandimageconstructionacasestudyoflumeneandsandsky