Taidelähtöiset opetusmenetelmät alakoulun kielenopetuksessa

Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee taidelähtöisten opetusmenetelmien mahdollisuuksia tukea kielenoppimista alakoulun opetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata, miten taidelähtöiset menetelmät, erityisesti perinteinen japanilainen kamishibai-tarinateatteri, voivat rikastuttaa vieraan kielen o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sormunen, Anniina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103486
Kuvaus
Yhteenveto:Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee taidelähtöisten opetusmenetelmien mahdollisuuksia tukea kielenoppimista alakoulun opetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata, miten taidelähtöiset menetelmät, erityisesti perinteinen japanilainen kamishibai-tarinateatteri, voivat rikastuttaa vieraan kielen opetusta ja edistää oppilaiden aktiivista osallistumista, itseilmaisua ja oppimismotivaatiota. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista lähestymistapaa, ja aineistona toimi seitsemän luokanopettajaopiskelijoiden suunnittelemaa ja osittain toteuttamaa monialaista oppimiskokonaisuutta sekä niihin liittyvät ryhmäreflektiot. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tuloksista ilmeni, että taidelähtöiset menetelmät, kuten kamishibai, tukevat kielenoppimisen tavoitteita monipuolisesti erityisesti silloin, kun oppimisympäristö mahdollistaa oppilaiden aktiivisen toimijuuden ja luovan itseilmaisun. Kamishibai tarjosi autenttisia ja merkityksellisiä kielenkäytön tilanteita, jotka vahvistivat sekä sanaston ja rakenteiden oppimista että kulttuurista ja emotionaalista ymmärrystä. Opettajaopiskelijat kokivat, että taidelähtöiset menetelmät motivoivat oppilaita, tukivat monilukutaitoa ja loivat tilaa oppilaiden omille kokemuksille ja ideoille. Tutkimus osoittaa, että taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien pedagoginen hyödyntäminen edellyttää huolellista suunnittelua ja riittävästi aikaa opetuksen valmisteluun. Menetelmien käyttö vahvisti oppilaiden osallisuutta ja yhteisöllistä oppimista, mutta toi esiin myös haasteita, kuten materiaalien saatavuuden ja tarinankerronnan taitojen tarpeen. Tulokset tarjoavat hyödyllisiä näkökulmia opettajankoulutukseen ja kielenopetuksen kehittämiseen luovuuden ja osallistavuuden näkökulmista. This Master’s thesis explores the potential of arts-based teaching methods to support language learning in primary education. The aim of the study is to examine how arts-based approaches, particularly the traditional Japanese storytelling theatre kamishibai, can enrich foreign language instruction and promote pupils’ active participation, self-expression, and motivation to learn. The study adopts a qualitative research approach, using data collected from seven interdisciplinary learning material packages designed and partially implemented by student teachers, as well as their group reflections on the teaching experiences. The data were analysed using both theory-driven and data-driven content analysis. The results indicate that arts-based methods such as kamishibai support language learning in diverse and engaging ways, especially when learning environments encourage pupils’ active agency and allow room for creative expression. Kamishibai provided authentic and meaningful contexts for language use, enhancing not only the acquisition of vocabulary and structures, but also pupils’ emotional and cultural understanding. Student teachers reported that arts-based methods increased pupil motivation, supported multiliteracy skills, and created space for learners’ personal ideas and experiences. The findings suggest that while arts-based and activity-oriented methods have strong pedagogical potential, their successful implementation requires careful planning and sufficient preparation time. Although challenges such as access to materials and storytelling skills were noted, these methods were found to enhance pupils’ engagement and collaborative learning. This study offers valuable insights for teacher education and the development of language teaching practices from the perspectives of creativity and inclusion.