Kolmannen luokan opettajan matematiikan opettamisen pystyvyysuskomusten yhteys matematiikkaan suhtautumiseen, oppilasmäärään ja tukea tarvitsevien määrään

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kolmannen luokan opettajan matematiikan opettamisen pystyvyysuskomukset ovat yhteydessä hänen suhtautumiseensa matematiikkaan, luokan oppilasmäärään ja tukea tarvitsevien oppilaiden määrään. Tuen tarpeet liittyivät oppimisen, sosioemotionaalisiin,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Peltola, Roosa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103439
_version_ 1834947392068124672
author Peltola, Roosa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Peltola, Roosa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Peltola, Roosa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Peltola, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kolmannen luokan opettajan matematiikan opettamisen pystyvyysuskomukset ovat yhteydessä hänen suhtautumiseensa matematiikkaan, luokan oppilasmäärään ja tukea tarvitsevien oppilaiden määrään. Tuen tarpeet liittyivät oppimisen, sosioemotionaalisiin, käyttäytymisen sekä tarkkaavaisuuden ja keskittymisen haasteisiin. Opettajan pystyvyysuskomuksia on tutkittu paljon, mutta matematiikan opettamisen pystyvyysuskomukset ovat edelleen vähän tutkittu alue. Tällä tutkimuksella pyrittiin tuottamaan uutta tietoa suomalaisten alakoulun luokanopettajien matematiikan opettamisen pystyvyysuskomuksista. Tutkimusaineistona käytettiin VUOKKO-pitkittäistutkimuksessa kyselylomakkeella kerättyä aineistoa. Aineisto sisälsi 45 kolmannen luokan opettajan vastaukset taustatietoihin sekä viisiportaisella asteikolla mitattuihin matematiikan opettamisen pystyvyysuskomuksiin ja matematiikkaan suhtautumiseen. Tutkimuskysymyksiin vastattiin lineaarisella regressioanalyysillä ja korrelaatioita tarkastelemalla. Tulokset osoittivat, että opettajien positiivinen suhtautuminen matematiikkaan oli yhteydessä vahvempiin matematiikan opettamisen pystyvyysuskomuksiin. Sen sijaan oppilasmäärällä tai tuen tarpeiden määrällä ei ollut tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä niihin. Matematiikan opettamisen pystyvyysuskomukset eivät siis näyttäisi olevan yhteydessä luokan rakenteellisiin piirteisiin, vaan pikemminkin opettajan omaan suhtautumiseen matematiikkaan. Lisäksi tulokset viittaavat siihen, että oppilailla ilmenee usein samanaikaisia tuen tarpeita eri osa-alueilla, sillä tukea tarvitsevien oppilaiden määrien välillä oli vahvoja yhteyksiä.
first_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koponen, Tuire", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltola, Roosa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-12T05:58:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-12T05:58:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103439", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten kolmannen luokan opettajan \nmatematiikan opettamisen pystyvyysuskomukset ovat yhteydess\u00e4 h\u00e4nen suhtautumiseensa matematiikkaan, luokan oppilasm\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n ja tukea tarvitsevien oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Tuen tarpeet liittyiv\u00e4t oppimisen, sosioemotionaalisiin, k\u00e4ytt\u00e4ytymisen sek\u00e4 tarkkaavaisuuden ja keskittymisen haasteisiin. Opettajan pystyvyysuskomuksia on tutkittu paljon, mutta matematiikan opettamisen pystyvyysuskomukset ovat edelleen v\u00e4h\u00e4n tutkittu alue. T\u00e4ll\u00e4 tutkimuksella pyrittiin tuottamaan uutta tietoa suomalaisten alakoulun luokanopettajien matematiikan \nopettamisen pystyvyysuskomuksista.\nTutkimusaineistona k\u00e4ytettiin VUOKKO-pitkitt\u00e4istutkimuksessa kyselylomakkeella ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa. Aineisto sis\u00e4lsi 45 kolmannen luokan opettajan vastaukset taustatietoihin sek\u00e4 viisiportaisella asteikolla mitattuihin matematiikan \nopettamisen pystyvyysuskomuksiin ja matematiikkaan suhtautumiseen. Tutkimuskysymyksiin vastattiin lineaarisella regressioanalyysill\u00e4 ja korrelaatioita tarkastelemalla.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajien positiivinen suhtautuminen matematiikkaan oli yhteydess\u00e4 vahvempiin matematiikan opettamisen pystyvyysuskomuksiin. Sen sijaan oppilasm\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 tai tuen tarpeiden m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 ei ollut tilastollisesti \nmerkitsevi\u00e4 yhteyksi\u00e4 niihin. Matematiikan opettamisen pystyvyysuskomukset \neiv\u00e4t siis n\u00e4ytt\u00e4isi olevan yhteydess\u00e4 luokan rakenteellisiin piirteisiin, vaan pikemminkin opettajan omaan suhtautumiseen matematiikkaan. Lis\u00e4ksi tulokset \nviittaavat siihen, ett\u00e4 oppilailla ilmenee usein samanaikaisia tuen tarpeita eri osa-alueilla, sill\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden m\u00e4\u00e4rien v\u00e4lill\u00e4 oli vahvoja yhteyksi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-12T05:58:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-12T05:58:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pystyvyysuskomus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuen tarve", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kolmannen luokan opettajan matematiikan opettamisen pystyvyysuskomusten yhteys matematiikkaan suhtautumiseen, oppilasm\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n ja tukea tarvitsevien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506125254", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103439
language fin
last_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/79435a2f-8e13-44fc-982d-b8443fd1750e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506125254.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltola, Roosa Kolmannen luokan opettajan matematiikan opettamisen pystyvyysuskomusten yhteys matematiikkaan suhtautumiseen, oppilasmäärään ja tukea tarvitsevien määrään pystyvyysuskomus tuen tarve Erityispedagogiikka Special Education matematiikka alakoulu luokanopettajat
title Kolmannen luokan opettajan matematiikan opettamisen pystyvyysuskomusten yhteys matematiikkaan suhtautumiseen, oppilasmäärään ja tukea tarvitsevien määrään
title_full Kolmannen luokan opettajan matematiikan opettamisen pystyvyysuskomusten yhteys matematiikkaan suhtautumiseen, oppilasmäärään ja tukea tarvitsevien määrään
title_fullStr Kolmannen luokan opettajan matematiikan opettamisen pystyvyysuskomusten yhteys matematiikkaan suhtautumiseen, oppilasmäärään ja tukea tarvitsevien määrään Kolmannen luokan opettajan matematiikan opettamisen pystyvyysuskomusten yhteys matematiikkaan suhtautumiseen, oppilasmäärään ja tukea tarvitsevien määrään
title_full_unstemmed Kolmannen luokan opettajan matematiikan opettamisen pystyvyysuskomusten yhteys matematiikkaan suhtautumiseen, oppilasmäärään ja tukea tarvitsevien määrään Kolmannen luokan opettajan matematiikan opettamisen pystyvyysuskomusten yhteys matematiikkaan suhtautumiseen, oppilasmäärään ja tukea tarvitsevien määrään
title_short Kolmannen luokan opettajan matematiikan opettamisen pystyvyysuskomusten yhteys matematiikkaan suhtautumiseen, oppilasmäärään ja tukea tarvitsevien määrään
title_sort kolmannen luokan opettajan matematiikan opettamisen pystyvyysuskomusten yhteys matematiikkaan suhtautumiseen oppilasmäärään ja tukea tarvitsevien määrään
title_txtP Kolmannen luokan opettajan matematiikan opettamisen pystyvyysuskomusten yhteys matematiikkaan suhtautumiseen, oppilasmäärään ja tukea tarvitsevien määrään
topic pystyvyysuskomus tuen tarve Erityispedagogiikka Special Education matematiikka alakoulu luokanopettajat
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education alakoulu luokanopettajat matematiikka pystyvyysuskomus tuen tarve
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103439 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506125254
work_keys_str_mv AT peltolaroosa kolmannenluokanopettajanmatematiikanopettamisenpystyvyysuskomustenyhteysmatematiikk