Lisätty todellisuus osana verkko-ostopäätösprosessia - Haastattelututkimus kuluttajakokemuksista

Tämän pro gradu – tutkielman tarkoituksena on lisätä tietoisuutta lisätyn todellisuuden teknologiasta ja sen osallisuudesta verkossa tapahtuvaan kuluttajien ostopäätösprosessiin. Tämä tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen sekä empiirisen tutkimuksen keinoin. Tämän tutkimuksen yhteydessä hyöd...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Gadd, Niklas
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103418
Description
Summary:Tämän pro gradu – tutkielman tarkoituksena on lisätä tietoisuutta lisätyn todellisuuden teknologiasta ja sen osallisuudesta verkossa tapahtuvaan kuluttajien ostopäätösprosessiin. Tämä tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen sekä empiirisen tutkimuksen keinoin. Tämän tutkimuksen yhteydessä hyödynnettiin Ikean sovellusta, joka sisälsi huonekalujen virtuaalisen sovittamisen mahdollisuuden. Ikea on huonekaluja myyvänä vähittäiskauppaketjuna tietoisesti yritys, joka hyödyntää kyseistä teknologiaa verkkokaupassaan. Käytössä olevaa teknologiaa oli syytä tutkia kuluttajien näkökulmasta, sillä heidän kokemuksensa virtuaalisen sovittamisesta tarjoavat arvokasta tietoa teknologian hyödyllisyydestä. Erityisesti tutkimuskentällä on toivottu tutkimusta liittyen virtuaalisen sovittamisen sovellukseen, joka tarjoaa laajan sovitettavan tuotekokoelman. Fenomenografinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastattelurunko muodostettiin tutkimuksen teoreettisen viitekehystä hyödyntäen. Tutkimuksessa haastateltiin kymmentä tutkimukselle muodostuneen kohderyhmän edustajaa, jotka olivat 23–39-vuotiaita. Haastattelua edelsi tutkittaville annettu ennakkotehtävä huonekalujen virtuaaliseen sovittamiseen liittyen. Tällä varmistettiin, että haastateltavilla oli tuore kokemus virtuaalisesta sovittamisesta, jota kartoitettiin haastatteluiden yhteydessä. Hankittua empiiristä aineistoa analysoitiin teemoittelun menetelmää hyödyntäen, jota edelsi haastatteluaineiston koodaaminen. Hankitun tutkimusaineiston perusteella saatiin vastauksia tutkimuksen tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli pyrkiä ymmärtämään millaisen merkityksen kuluttajat antavat lisätyn todellisuuden teknologialla huonekalujen hankinnan ostopäätösprosessissa ja miten kuluttajakokemus muodostuu huonekalujen virtuaalisessa sovittamisessa. Tulokset osoittivat, että virtuaalisen sovittamisen kokemus on aina kuluttajan omakohtainen ja yksilöllinen, joka muodostuu mm. aikaisempien kokemuksien, ennakkokäsityksien ja -oletuksien sekä motivaatioiden kautta. Huonekalujen hankinta on usein merkityksellistä, sillä usein kuluttaja tavoittelee pitkäkestoista hankintaa. Haastatteluista kävi ilmi, että virtuaalinen sovittaminen tuo helpotusta ostopäätösprosessiin. Tulokset tukivat näkemystä, että virtuaalinen sovittaminen voi mahdollistaa immersion tilaan siirtymistä. Tämä tutkimus täydentää huomioitua aukkoa kuluttajan verkko-ostopäätösprosessista ja virtuaalisen sovittamisen merkityksestä siinä. Asiasanat: lisätty todellisuus, kuluttajakokemus, verkko-ostopäätösprosessi, virtuaalinen sovittaminen