Sosiaalisten suhteiden merkitys ikäihmisten elämässä

Tutkimukseni keskittyy tarkastelemaan ikäihmisten elämässä keskeisesti esiintyviä sosiaalisia suhteita. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millainen rooli sosiaalisilla suhteilla on ikäihmisten elämässä, ja millaiset tekijät auttavat tukemaan näiden suhteiden ylläpitämistä. Tutkimuksen aineiston...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ahonen, Anna-Elina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103363
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimukseni keskittyy tarkastelemaan ikäihmisten elämässä keskeisesti esiintyviä sosiaalisia suhteita. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millainen rooli sosiaalisilla suhteilla on ikäihmisten elämässä, ja millaiset tekijät auttavat tukemaan näiden suhteiden ylläpitämistä. Tutkimuksen aineistona hyödynnän Ikäinstituutin keräämää haastatteluaineistoa, joka koostuu 33 ikäihmisen haastattelusta. Analysoin aineistoa aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, sillä olen halunnut korostaa ikäihmisten omakohtaisia kokemuksia tutkimuksessani. Analyysini on jaettu kahteen osaan kahden eri tutkimuskysymyksen alle. Analyysin ensimmäisessä osassa keskityin tarkastelemaan aineistossa esiintyviä sosiaalisia suhteita ja niiden roolia ikäihmisten elämässä. Analyysin toisessa osassa siirryin tarkastelemaan aineistossa esiin nousseita tekijöitä, jotka tukevat näiden sosiaalisten suhteiden ylläpitämistä ikäihmisten elämässä. Analyysin myötä pystyin paikantamaan ikäihmisten elämässä keskeisenä esiintyviä sosiaalisia suhteita ja tarkastelemaan niiden roolia heidän elämässään. Erityisen tärkeän roolin saivat ikäihmisten perheenjäsenet ja ystävät sekä heidän arjessaan esiintyvät henkilöt. Analyysini paljasti myös näitä suhteita tukevia tekijöitä, jotka jaoin neljään luokkaan: terveys ja toimintakyky, asuinpaikka, harrastus- ja kerhotoiminta, sekä oma suhtautuminen sosiaalisiin suhteisiin. Tutkimukseni tulokset vastasivat asettamiini tutkimuskysymyksiin ja olivat yhteneväisiä aiemman tutkimuskirjallisuuden kanssa.