Palveluyrityksen uudelleenbrändäys ja sen vaikutus asiakaskokemukseen

Tämä tutkimus tarkastelee uudelleenbrändäystä ja sen vaikutusta asiakasko-kemukseen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten brändiuudistus muuttaa asiakkaiden käsitystä yrityksestä ja brändistä, sekä selvittää, millä tavoin se vaikuttaa asiakaskokemukseen ja asiakassuhteisiin. Tapaustutki-mukse...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Vierola, Maiju, Pasanen, Oskari
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103336
_version_ 1835219122979340288
author Vierola, Maiju Pasanen, Oskari
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vierola, Maiju Pasanen, Oskari Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vierola, Maiju Pasanen, Oskari Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vierola, Maiju
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tarkastelee uudelleenbrändäystä ja sen vaikutusta asiakasko-kemukseen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten brändiuudistus muuttaa asiakkaiden käsitystä yrityksestä ja brändistä, sekä selvittää, millä tavoin se vaikuttaa asiakaskokemukseen ja asiakassuhteisiin. Tapaustutki-muksen kohteena oli mailapeliyritys, joka on läpivienyt brändiuudistuksen. Yritys uudisti brändiään monipuolisesti ja brändin identiteetti muuttui ko-konaisvaltaisesti. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, haastatel-len yrityksen edustajaa sekä asiakkaita. Yrityksen edustajan haastattelua ana-lysoitiin brändimuutosprosessin mukaisesti yrityksen näkökulmasta, ja asi-akkaiden haastatteluja analysoitiin ServQual –mallin ulottuvuuksien kautta. Tulokset osoittavat, että brändimuutos paransi asiakaskokemusta erityisesti palveluyrityksen tilojen viihtyvyyden, palvelujen monipuolistumisen ja yh-teisöllisyyden kautta. Myös asiakkaiden sitoutuneisuus yritykseen parani. Toisaalta myös neutraaleja, ja negatiivisia tunteita ilmeni edellä mainituilla osa-alueilla. Tutkimuksen alkuperäinen viitekehys muuttui tutkimustulok-sissa, koska huomattiin, että ServQual –osa-alueet eivät olleet riittävän katta-vat kompleksin asiakaskokemuksen mittaamiseen. Asiakastyytyväisyys ja –sitoutuneisuus muodostuvat palvelutarjonnan muutosten, sosiaalisen ilma-piirin ja yhteisön, sekä konkreettisen ympäristön kautta, joihin ServQual osa-alueet sisältyvät. Näin saatiin syvempi ja asiakaslähtöisempi tapa tarkastella brändimuutoksen lopputuloksia. Tämä lopputulema tarjoaa syvän ymmär-ryksen brändiuudistuksen moninaisista vaikutuksista liiketoimintaan ja yh-distää uudelleenbrändäyksen mielekkääseen asiakaskokemukseen. Tutkimus lisäksi tuotti lisäymmärrystä, sekä vahvisti aiemman olettamuksen siitä, että brändimielikuvan ja -identiteetin on syytä sulautua toisiinsa. Tutkimus tarjo-aa näkökulmia brändiuudistusprosessin asiakaskeskeiseen toteutukseen eri-tyisesti palveluyrityksen näkökulmasta.
first_indexed 2025-06-10T20:00:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vierola, Maiju", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pasanen, Oskari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-10T10:45:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-10T10:45:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103336", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee uudelleenbr\u00e4nd\u00e4yst\u00e4 ja sen vaikutusta asiakasko-kemukseen. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten br\u00e4ndiuudistus muuttaa asiakkaiden k\u00e4sityst\u00e4 yrityksest\u00e4 ja br\u00e4ndist\u00e4, sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin se vaikuttaa asiakaskokemukseen ja asiakassuhteisiin. Tapaustutki-muksen kohteena oli mailapeliyritys, joka on l\u00e4pivienyt br\u00e4ndiuudistuksen. Yritys uudisti br\u00e4ndi\u00e4\u00e4n monipuolisesti ja br\u00e4ndin identiteetti muuttui ko-konaisvaltaisesti. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, haastatel-len yrityksen edustajaa sek\u00e4 asiakkaita. Yrityksen edustajan haastattelua ana-lysoitiin br\u00e4ndimuutosprosessin mukaisesti yrityksen n\u00e4k\u00f6kulmasta, ja asi-akkaiden haastatteluja analysoitiin ServQual \u2013mallin ulottuvuuksien kautta. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 br\u00e4ndimuutos paransi asiakaskokemusta erityisesti palveluyrityksen tilojen viihtyvyyden, palvelujen monipuolistumisen ja yh-teis\u00f6llisyyden kautta. My\u00f6s asiakkaiden sitoutuneisuus yritykseen parani. Toisaalta my\u00f6s neutraaleja, ja negatiivisia tunteita ilmeni edell\u00e4 mainituilla osa-alueilla. Tutkimuksen alkuper\u00e4inen viitekehys muuttui tutkimustulok-sissa, koska huomattiin, ett\u00e4 ServQual \u2013osa-alueet eiv\u00e4t olleet riitt\u00e4v\u00e4n katta-vat kompleksin asiakaskokemuksen mittaamiseen. Asiakastyytyv\u00e4isyys ja \u2013sitoutuneisuus muodostuvat palvelutarjonnan muutosten, sosiaalisen ilma-piirin ja yhteis\u00f6n, sek\u00e4 konkreettisen ymp\u00e4rist\u00f6n kautta, joihin ServQual osa-alueet sis\u00e4ltyv\u00e4t. N\u00e4in saatiin syvempi ja asiakasl\u00e4ht\u00f6isempi tapa tarkastella br\u00e4ndimuutoksen lopputuloksia. T\u00e4m\u00e4 lopputulema tarjoaa syv\u00e4n ymm\u00e4r-ryksen br\u00e4ndiuudistuksen moninaisista vaikutuksista liiketoimintaan ja yh-dist\u00e4\u00e4 uudelleenbr\u00e4nd\u00e4yksen mielekk\u00e4\u00e4seen asiakaskokemukseen. Tutkimus lis\u00e4ksi tuotti lis\u00e4ymm\u00e4rryst\u00e4, sek\u00e4 vahvisti aiemman olettamuksen siit\u00e4, ett\u00e4 br\u00e4ndimielikuvan ja -identiteetin on syyt\u00e4 sulautua toisiinsa. Tutkimus tarjo-aa n\u00e4k\u00f6kulmia br\u00e4ndiuudistusprosessin asiakaskeskeiseen toteutukseen eri-tyisesti palveluyrityksen n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-10T10:45:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-10T10:45:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Palveluyrityksen uudelleenbr\u00e4nd\u00e4ys ja sen vaikutus asiakaskokemukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506105137", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103336
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:56Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/288c51b2-7827-4c81-a04c-783fa54e8549\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506105137.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vierola, Maiju Pasanen, Oskari Palveluyrityksen uudelleenbrändäys ja sen vaikutus asiakaskokemukseen Markkinointi Marketing
title Palveluyrityksen uudelleenbrändäys ja sen vaikutus asiakaskokemukseen
title_full Palveluyrityksen uudelleenbrändäys ja sen vaikutus asiakaskokemukseen
title_fullStr Palveluyrityksen uudelleenbrändäys ja sen vaikutus asiakaskokemukseen Palveluyrityksen uudelleenbrändäys ja sen vaikutus asiakaskokemukseen
title_full_unstemmed Palveluyrityksen uudelleenbrändäys ja sen vaikutus asiakaskokemukseen Palveluyrityksen uudelleenbrändäys ja sen vaikutus asiakaskokemukseen
title_short Palveluyrityksen uudelleenbrändäys ja sen vaikutus asiakaskokemukseen
title_sort palveluyrityksen uudelleenbrändäys ja sen vaikutus asiakaskokemukseen
title_txtP Palveluyrityksen uudelleenbrändäys ja sen vaikutus asiakaskokemukseen
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103336 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506105137
work_keys_str_mv AT vierolamaiju palveluyrityksenuudelleenbrändäysjasenvaikutusasiakaskokemukseen