Opettajien kokemuksia TCM-menetelmän merkityksestä luokkaympäristössä

Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella TCM (Teacher Classroom Management) - koulutuksen merkitystä perusopetuksessa toimivien opettajien omiin kokemuksiin luokkahuoneessa. Tutkimus liittyi kahdessa koulussa toteutettuun TCM-menetelmän pilotointiin, jonka vaikuttavuutta selvi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tulokas-Reponen, Enni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103300
_version_ 1834766208065339392
author Tulokas-Reponen, Enni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tulokas-Reponen, Enni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tulokas-Reponen, Enni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tulokas-Reponen, Enni
datasource_str_mv jyx
description Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella TCM (Teacher Classroom Management) - koulutuksen merkitystä perusopetuksessa toimivien opettajien omiin kokemuksiin luokkahuoneessa. Tutkimus liittyi kahdessa koulussa toteutettuun TCM-menetelmän pilotointiin, jonka vaikuttavuutta selvitettiin Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen toteuttamassa tutkimuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, miten opettajat muokkasivat ryhmänhallintakeinojaan koulutuksen aikana ja sen myötä sekä millaisia merkityksiä nämä muutokset opettajien kokemusten mukaan toivat luokkaympäristöön ja oppilasryhmien toimintaan. Tutkimuksessa hyödynnettiin edellä mainitun pilotoinnin myötä syntynyttä ryhmähaastatteluaineistoa (opettajia N=16). Valmiiksi litteroitua aineistoa analysoin sisällönanalyysin keinoin. Lähtökohdiltaan tutkimukseni on fenomenologis- hermeneuttinen. Tulokset osoittivat, että opettajien ryhmänhallintakeinot kehittyivät koulutuksen myötä ennaltaehkäisevämpään ja oppilaita positiivisesti vahvistavaan suuntaan luokkaympäristössä. Opettajien kokemus oli pääosin myönteinen, mutta menetelmän onnistunut käyttö edellytti riittävää koulutusta, aikaa ja tukea. Tutkimuksen tulokset tukivat aiempia tutkimustuloksia ja korostivat TCM-menetelmän merkitystä opettajan pedagogisen työkalupakin laajentamisessa sekä oppilaiden myönteisen kehityksen tukemisessa.
first_indexed 2025-06-10T20:00:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunula, Minna", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tulokas-Reponen, Enni", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-10T06:29:15Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-10T06:29:15Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103300", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella TCM (Teacher Classroom Management) - koulutuksen merkityst\u00e4 perusopetuksessa toimivien opettajien omiin kokemuksiin luokkahuoneessa.\nTutkimus liittyi kahdessa koulussa toteutettuun TCM-menetelm\u00e4n pilotointiin, jonka vaikuttavuutta selvitettiin Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen toteuttamassa tutkimuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miten opettajat muokkasivat ryhm\u00e4nhallintakeinojaan koulutuksen aikana ja sen my\u00f6t\u00e4 sek\u00e4 millaisia merkityksi\u00e4 n\u00e4m\u00e4 muutokset opettajien kokemusten mukaan toivat luokkaymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja oppilasryhmien toimintaan. \nTutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin edell\u00e4 mainitun pilotoinnin my\u00f6t\u00e4 syntynytt\u00e4 ryhm\u00e4haastatteluaineistoa (opettajia N=16). Valmiiksi litteroitua aineistoa analysoin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. L\u00e4ht\u00f6kohdiltaan tutkimukseni on fenomenologis- hermeneuttinen. \nTulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajien ryhm\u00e4nhallintakeinot kehittyiv\u00e4t koulutuksen my\u00f6t\u00e4 ennaltaehk\u00e4isev\u00e4mp\u00e4\u00e4n ja oppilaita positiivisesti vahvistavaan suuntaan luokkaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Opettajien kokemus oli p\u00e4\u00e4osin my\u00f6nteinen, mutta menetelm\u00e4n onnistunut k\u00e4ytt\u00f6 edellytti riitt\u00e4v\u00e4\u00e4 koulutusta, aikaa ja tukea. Tutkimuksen tulokset tukivat aiempia tutkimustuloksia ja korostivat TCM-menetelm\u00e4n merkityst\u00e4 opettajan pedagogisen ty\u00f6kalupakin laajentamisessa sek\u00e4 oppilaiden my\u00f6nteisen kehityksen tukemisessa.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-10T06:29:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-10T06:29:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TCM-menetelm\u00e4 ja -koulutus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajien ryhm\u00e4nhallintakeinot", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "positiivinen kohtaaminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia TCM-menetelm\u00e4n merkityksest\u00e4 luokkaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506105101", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_103300
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:56Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1668c0d8-d7c0-4120-8c6b-bacf6ff9245b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506105101.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tulokas-Reponen, Enni Opettajien kokemuksia TCM-menetelmän merkityksestä luokkaympäristössä TCM-menetelmä ja -koulutus opettajien ryhmänhallintakeinot positiivinen kohtaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education opettajat kokemukset opettajuus luokanopettajat
title Opettajien kokemuksia TCM-menetelmän merkityksestä luokkaympäristössä
title_full Opettajien kokemuksia TCM-menetelmän merkityksestä luokkaympäristössä
title_fullStr Opettajien kokemuksia TCM-menetelmän merkityksestä luokkaympäristössä Opettajien kokemuksia TCM-menetelmän merkityksestä luokkaympäristössä
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia TCM-menetelmän merkityksestä luokkaympäristössä Opettajien kokemuksia TCM-menetelmän merkityksestä luokkaympäristössä
title_short Opettajien kokemuksia TCM-menetelmän merkityksestä luokkaympäristössä
title_sort opettajien kokemuksia tcm menetelmän merkityksestä luokkaympäristössä
title_txtP Opettajien kokemuksia TCM-menetelmän merkityksestä luokkaympäristössä
topic TCM-menetelmä ja -koulutus opettajien ryhmänhallintakeinot positiivinen kohtaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education opettajat kokemukset opettajuus luokanopettajat
topic_facet Luokanopettajakoulutus TCM-menetelmä ja -koulutus Teacher Education kokemukset luokanopettajat opettajat opettajien ryhmänhallintakeinot opettajuus positiivinen kohtaaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103300 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506105101
work_keys_str_mv AT tulokasreponenenni opettajienkokemuksiatcmmenetelmänmerkityksestäluokkaympäristössä