Opettajien kokemuksia TCM-menetelmän merkityksestä luokkaympäristössä

Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella TCM (Teacher Classroom Management) - koulutuksen merkitystä perusopetuksessa toimivien opettajien omiin kokemuksiin luokkahuoneessa. Tutkimus liittyi kahdessa koulussa toteutettuun TCM-menetelmän pilotointiin, jonka vaikuttavuutta selvi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tulokas-Reponen, Enni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103300
Description
Summary:Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella TCM (Teacher Classroom Management) - koulutuksen merkitystä perusopetuksessa toimivien opettajien omiin kokemuksiin luokkahuoneessa. Tutkimus liittyi kahdessa koulussa toteutettuun TCM-menetelmän pilotointiin, jonka vaikuttavuutta selvitettiin Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen toteuttamassa tutkimuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, miten opettajat muokkasivat ryhmänhallintakeinojaan koulutuksen aikana ja sen myötä sekä millaisia merkityksiä nämä muutokset opettajien kokemusten mukaan toivat luokkaympäristöön ja oppilasryhmien toimintaan. Tutkimuksessa hyödynnettiin edellä mainitun pilotoinnin myötä syntynyttä ryhmähaastatteluaineistoa (opettajia N=16). Valmiiksi litteroitua aineistoa analysoin sisällönanalyysin keinoin. Lähtökohdiltaan tutkimukseni on fenomenologis- hermeneuttinen. Tulokset osoittivat, että opettajien ryhmänhallintakeinot kehittyivät koulutuksen myötä ennaltaehkäisevämpään ja oppilaita positiivisesti vahvistavaan suuntaan luokkaympäristössä. Opettajien kokemus oli pääosin myönteinen, mutta menetelmän onnistunut käyttö edellytti riittävää koulutusta, aikaa ja tukea. Tutkimuksen tulokset tukivat aiempia tutkimustuloksia ja korostivat TCM-menetelmän merkitystä opettajan pedagogisen työkalupakin laajentamisessa sekä oppilaiden myönteisen kehityksen tukemisessa.