Luokanopettajan asiantuntijuus osana työhyvinvointia uran induktiovaiheessa

Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella luokanopettajien asiantuntijuutta osana työhyvinvointiaan uransa induktiovaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaiseksi opettajat kokevat asiantuntijuutensa merkityksen työuransa induktiovaiheessa ja mitkä tekijät tukevat ja haastavat työhy...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rinta-Kyttä, Jenna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103290
_version_ 1834856795440414720
author Rinta-Kyttä, Jenna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rinta-Kyttä, Jenna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rinta-Kyttä, Jenna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rinta-Kyttä, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella luokanopettajien asiantuntijuutta osana työhyvinvointiaan uransa induktiovaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaiseksi opettajat kokevat asiantuntijuutensa merkityksen työuransa induktiovaiheessa ja mitkä tekijät tukevat ja haastavat työhyvinvointia. Tutkimusaineisto kerättiin yksilö- ja fokusryhmähaastatteluilla neljältä vasta vähän aikaa työelämässä olleelta luokanopettajalta joulukuun 2024 aikana. Aineiston analyysissä hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa hyödyntäen. Opettajat kokivat asiantuntijuutensa uran induktiovaiheessa epävarmaksi ja jatkuvasti kehittyväksi. Asiantuntijuus rakentui pääosin käytännön kokemusten myötä. Työhyvinvointia haastoi erityisesti kokemuksen puute, joka synnytti epävarmuutta ja heikensi luottamusta omaan osaamiseen. Toisaalta työhyvinvointia tukivat merkittävästi mentorointi, esihenkilön tuki sekä myönteinen työyhteisö. Näiden tukimuotojen avulla vasta työelämään siirtyneet opettajat kokivat saavansa varmuutta sekä tilaa ammatilliselle kasvulleen. Tutkimuksen perusteella uran induktiovaiheen opettajan asiantuntijuuden kehittymistä voidaan tukea vahvistamalla mentorointia, kehittämällä perehdytyskäytäntöjä ja tarjoamalla enemmän käytännön oppimismahdollisuuksia jo opettajankoulutuksen aikana. Uran induktiovaiheen opettajien tukeminen voi lisätä merkittävästi alan pitovoimaa. Tutkimuksen tulokset tarjoaa ajankohtaista tietoa, sillä opettajien työhyvinvointi ja asiantuntijuuden tukeminen ovat keskeisiä teemoja koulutusalan jatkuvassa kehittämisessä.
first_indexed 2025-06-10T20:00:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eskel\u00e4-Haapanen, Sirpa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rinta-Kytt\u00e4, Jenna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-10T06:13:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-10T06:13:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103290", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli tarkastella luokanopettajien asiantuntijuutta osana ty\u00f6hyvinvointiaan uransa induktiovaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaiseksi opettajat kokevat asiantuntijuutensa merkityksen ty\u00f6uransa induktiovaiheessa ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t tukevat ja haastavat ty\u00f6hyvinvointia. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin yksil\u00f6- ja fokusryhm\u00e4haastatteluilla nelj\u00e4lt\u00e4 vasta v\u00e4h\u00e4n aikaa ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 olleelta luokanopettajalta joulukuun 2024 aikana. Aineiston analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia fenomenologis-hermeneuttista l\u00e4hestymistapaa hy\u00f6dynt\u00e4en. Opettajat kokivat asiantuntijuutensa uran induktiovaiheessa ep\u00e4varmaksi ja jatkuvasti kehittyv\u00e4ksi. Asiantuntijuus rakentui p\u00e4\u00e4osin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kokemusten my\u00f6t\u00e4. Ty\u00f6hyvinvointia haastoi erityisesti kokemuksen puute, joka synnytti ep\u00e4varmuutta ja heikensi luottamusta omaan osaamiseen. Toisaalta ty\u00f6hyvinvointia tukivat merkitt\u00e4v\u00e4sti mentorointi, esihenkil\u00f6n tuki sek\u00e4 my\u00f6nteinen ty\u00f6yhteis\u00f6. N\u00e4iden tukimuotojen avulla vasta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtyneet opettajat kokivat saavansa varmuutta sek\u00e4 tilaa ammatilliselle kasvulleen. Tutkimuksen perusteella uran induktiovaiheen opettajan asiantuntijuuden kehittymist\u00e4 voidaan tukea vahvistamalla mentorointia, kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 perehdytysk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja tarjoamalla enemm\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n oppimismahdollisuuksia jo opettajankoulutuksen aikana. Uran induktiovaiheen opettajien tukeminen voi lis\u00e4t\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4sti alan pitovoimaa. Tutkimuksen tulokset tarjoaa ajankohtaista tietoa, sill\u00e4 opettajien ty\u00f6hyvinvointi ja asiantuntijuuden tukeminen ovat keskeisi\u00e4 teemoja koulutusalan jatkuvassa kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-10T06:13:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-10T06:13:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uran induktiovaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajan asiantuntijuus osana ty\u00f6hyvinvointia uran induktiovaiheessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506105091", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103290
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:43Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fa163ed3-b4b1-463f-9bb2-77560bdfe8f2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506105091.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rinta-Kyttä, Jenna Luokanopettajan asiantuntijuus osana työhyvinvointia uran induktiovaiheessa uran induktiovaihe Luokanopettajakoulutus Teacher Education työhyvinvointi asiantuntijuus ammatillinen kehitys luokanopettajat
title Luokanopettajan asiantuntijuus osana työhyvinvointia uran induktiovaiheessa
title_full Luokanopettajan asiantuntijuus osana työhyvinvointia uran induktiovaiheessa
title_fullStr Luokanopettajan asiantuntijuus osana työhyvinvointia uran induktiovaiheessa Luokanopettajan asiantuntijuus osana työhyvinvointia uran induktiovaiheessa
title_full_unstemmed Luokanopettajan asiantuntijuus osana työhyvinvointia uran induktiovaiheessa Luokanopettajan asiantuntijuus osana työhyvinvointia uran induktiovaiheessa
title_short Luokanopettajan asiantuntijuus osana työhyvinvointia uran induktiovaiheessa
title_sort luokanopettajan asiantuntijuus osana työhyvinvointia uran induktiovaiheessa
title_txtP Luokanopettajan asiantuntijuus osana työhyvinvointia uran induktiovaiheessa
topic uran induktiovaihe Luokanopettajakoulutus Teacher Education työhyvinvointi asiantuntijuus ammatillinen kehitys luokanopettajat
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys asiantuntijuus luokanopettajat työhyvinvointi uran induktiovaihe
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103290 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506105091
work_keys_str_mv AT rintakyttäjenna luokanopettajanasiantuntijuusosanatyöhyvinvointiauraninduktiovaiheessa