Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Kukkosen ym. (2014) määrittelemät opettajan identiteettityön kehykset ilmenevät Aino Leppäsen (2022–2024) Terkuin ope -proosatrilogian opettajapäähenkilön kohdalla. Teoreettinen viitekehys kattaa opettajan ajatukset, toiminnan sekä niille annetut merkitykset yksilöllisellä, yhteisöllisellä ja yhteiskunnallisella tasolla. Toteutin tutkimuksen laadullisena tapaustutkimuksena ja hyödynsin analyysimenetelmänä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Aineistoteoksista kokosin taustateorian muodostaman viitekehyksen mukaan tekstiotteita, jotka katsoin tutkimuskysymyksen kannalta olennaisiksi. Analyysissä painotin kaunokirjallisuudelle ominaisia ristiriitaisia ja jännitteisiä tilanteita, joita opettajat kohtaavat työarjessaan. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että aineiston opettajapäähenkilön identiteettityö ilmenee Kukkosen ym. (2014) määrittelemässä yksilöllisessä kehyksessä hahmon pedagogisen ammattitaidon, itsereflektiokyvyn sekä tiedostetun arvopohjan kautta. Yhteisötasolla opettajapäähenkilö on aktiivinen ja lähes aina yhteistyökykyinen toimija työyhteisössään, jonka tarjoaman tuen voi katsoa edistävän hahmon ammatillista kasvua. Yhteiskunnallisessa kehyksessä opettajapäähenkilö tiedostaa nykyaikaisen koulun vaatimukset ja opettajuuden kulttuurin muutokset, joihin hän suhtautuu sitoutumisestaan huolimatta kriittisesti. Fiktion kautta on mahdollista tarkastella opettajan ammatillista identiteettiä ja identiteettityön prosesseja. Opettajuudesta kertova kaunokirjallisuus voi toimia peilin lisäksi ikkunana, jonka kautta opetusalalla työskentelemätön voi saada käsityksen nykyaikaisesta opettajuudesta.
|