Luokanopettajien käsityksiä ProKoulusta ja sen vaikutuksista heidän työhönsä

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä ProKoulu-toimintamallista ja sen vaikutuksista heidän työhönsä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografisella analyysill...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kriktilä, Heini
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103227
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä ProKoulu-toimintamallista ja sen vaikutuksista heidän työhönsä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografisella analyysillä. Tulosten perusteella luokanopettajien käsitykset rakentuivat hierarkkisesti kolmeksi käsitykseksi: tietoon perustuvaksi koko koulun toimintamalliksi, kehittämistä vaativaksi käyttäytymisen ohjaamiseksi ja tietoon perustumattomaksi käyttäytymisen ohjaamiseksi. Luokanopettajien kokemat vaikutukset ProKoulun toteuttamisesta nähtiin suhteessa oman ammatillisen osaamisen kehittymiseen ja toisaalta hyvinvointiin ja työtyytyväisyyteen. Toimintamallin nähtiin vaikuttavan sekä oppilaiden käyttäytymisen oppimiseen että opettajien ammatilliseen kehittymiseen ja työhyvinvointiin.