Luokanopettajien käsityksiä ProKoulusta ja sen vaikutuksista heidän työhönsä

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä ProKoulu-toimintamallista ja sen vaikutuksista heidän työhönsä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografisella analyysill...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kriktilä, Heini
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103227
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä ProKoulu-toimintamallista ja sen vaikutuksista heidän työhönsä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografisella analyysillä. Tulosten perusteella luokanopettajien käsitykset rakentuivat hierarkkisesti kolmeksi käsitykseksi: tietoon perustuvaksi koko koulun toimintamalliksi, kehittämistä vaativaksi käyttäytymisen ohjaamiseksi ja tietoon perustumattomaksi käyttäytymisen ohjaamiseksi. Luokanopettajien kokemat vaikutukset ProKoulun toteuttamisesta nähtiin suhteessa oman ammatillisen osaamisen kehittymiseen ja toisaalta hyvinvointiin ja työtyytyväisyyteen. Toimintamallin nähtiin vaikuttavan sekä oppilaiden käyttäytymisen oppimiseen että opettajien ammatilliseen kehittymiseen ja työhyvinvointiin.