”Varmaan harjottelee lukemista ja kirjottamista” kouluinstituutio esiopetusikäisten lasten sanoin ja silmin

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, minkälaisina odotuksina kouluinstituutio näyttäytyy esiopetusikäisille lapsille. Tavoitteena on saada tietoa siitä, minkälaisena esiopetusikäinen lapsi esiopetuksen lopussa näkee kouluinstituution. Lasten merkittävin siirtymä tässä vaiheessa on siirtymä kou...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kutvonen, Milja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103213
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, minkälaisina odotuksina kouluinstituutio näyttäytyy esiopetusikäisille lapsille. Tavoitteena on saada tietoa siitä, minkälaisena esiopetusikäinen lapsi esiopetuksen lopussa näkee kouluinstituution. Lasten merkittävin siirtymä tässä vaiheessa on siirtymä kouluun, joten on tärkeää saada tietoa lasten odotuksista mukaan siirtymätutkimuksiin. Tutkimukseni on osa SchoolTrace - Lasten tilat ja suhteet koulunaloituksessa -tutkimushanketta ja jatkumoa Trace in ECEC - Lasten sosio-spatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset varhaiskasvatuksen siirtymistä -tutkimushanketta, joka toteutetaan Jyväskylän yliopistossa. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusaineistona toimii kahdeksan esiopetusikäisen lapsen puolistrukturoidut haastattelut. Lasten haastattelut analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Esiopetusikäisten lasten kuvailut koulusta painottuivat sosiaalisiin suhteisiin, joissa kuvattiin sekä vertaisiaan, että myös opettajaa. Sosiaalisuuden lisäksi lapset kuvasivat kouluun liittyviä taitoja ja niiden arvioimista. Tuloksissa yksi merkityksellisistä havainnoista on, että lasten odotukset ovat muotoutuneet sosiaalisten suhteiden kautta. Johtopäätöksenä tässä tutkimuksessa voidaan todeta, että tutkittavilla lapsilla on jo esiopetusikäisenä monia odotuksia tulevasta kouluinstituutiosta ja osaavat sanoittaa ne. Tulosten perusteella voidaan todeta, että lasten puheissa korostuu sosiaalisuus mutta myös koulun konteksti, johon liittyy tiettyjä odotuksia, miten kouluinstituutio toimii.