Sosiaalisen median vaikutus koiranomistajien ostokäyttäytymiseen verkkokaupoissa

Viimeisen vuosikymmenen aikana yhä useammasta kotitaloudesta löytyy perheenjäsenenä koira. Koiranomistajien identiteetti on kehittynyt eräänlaisen vanhemmuuden rooliin, jonka vuoksi koiranomistajat kuluttajina ovat yhä laatutietoisempia, mutta valmiimpia käyttämään rahaa lemmikkiinsä. Kehittyneessä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Närhi, Anniina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103170
Description
Summary:Viimeisen vuosikymmenen aikana yhä useammasta kotitaloudesta löytyy perheenjäsenenä koira. Koiranomistajien identiteetti on kehittynyt eräänlaisen vanhemmuuden rooliin, jonka vuoksi koiranomistajat kuluttajina ovat yhä laatutietoisempia, mutta valmiimpia käyttämään rahaa lemmikkiinsä. Kehittyneessä markkinassa brändit keskittyvät tavoittamaan asiakkaita erityisesti sosiaalisen median markkinoinnin avulla. Vaikuttajamarkkinoinnilla brändit hyödyntävät vaikuttajan yleisöä oman asiakaskuntansa tavoittamiseksi ja brändikuvansa tunnettavuuden lisäämiseksi. Tässä tutkimuksessa käsitellään sosiaalisen median vaikutusta koiranomistajien ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksessa selvitetään millaisilla sosiaalisen median markkinoinnin keinoilla tuetaan koiranomistajien ostokäyttäytymistä. Lisäksi tutkitaan kuinka luotettavina koiranomistajat pitävät tuotesuosituksia. Tutkimuksessa toteutettiin kirjallisuuskatsauksena aiemman tutkimuksen tarkastelu sekä empiirisenä tutkimuksena kyselytutkimus koiranomistajille. Tutkimustulokset kertovat, että koiranomistajat kiinnittävät huomiota sosiaalisen median markkinointiin ja tarkastelevat markkinointisisällössä erityisesti tiedon laadukkuutta ja vaikuttajan uskottavuutta. Koiranomistajat peilaavat markkinoinnin antamaa tietoa tuotteista omaan tietopohjaansa sekä arvostavat erityisesti läheisiltään tai vertaisiltaan saamiaan tuotesuosituksia. Lisäksi he kiinnittävät huomiota niin vaikuttajan ammatillisuuteen kuin tuotesuosituksien antajan taustalla olevan motivaation tarkasteluun.