Työntekijöiden kokemuksia teknostressistä työyhteisöviestinnässä

This study focuses on employees' experiences of technostress in organizational communication. The aim of the study was to explore the communication practices present in the target organization and to identify which aspects of organizational communication influence the experience of technostress...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hämäläinen, Vilma
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103169
_version_ 1834222501396217856
author Hämäläinen, Vilma
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hämäläinen, Vilma Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hämäläinen, Vilma Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hämäläinen, Vilma
datasource_str_mv jyx
description This study focuses on employees' experiences of technostress in organizational communication. The aim of the study was to explore the communication practices present in the target organization and to identify which aspects of organizational communication influence the experience of technostress. The theoretical framework was built around workplace communication, the characteristics of the digital work environment, and existing research on technostress. The connection between these themes assumed that technostress arises from the interaction between individual and organizational factors. The study was con-ducted as a case study using ethnographic research methods. The selected case was a department within the organization where the similarity of work tasks allowed for a reliable analysis of communication practices. The research data consisted of Microsoft Teams usage statistics as well as observations and inter-view-based data. According to the results, the most significant source of technostress was information overload, which stemmed from both individual (e.g., cognitive) and organizational (e.g., overlapping and constantly changing in-formation) factors. This overload led to behaviors such as selective attention to messages, information avoidance, and difficulties in information retrieval. Additionally, digital communication revealed signs of distrust toward the employer organization and challenges in team collaboration under hybrid work conditions. Despite these challenges, the study also highlighted positive communication practices such as an open discussion culture and a general willing-ness to help each other. These aspects could be further strengthened by clarifying employer expectations regarding communication and by establishing common communication practices and tools. The study focused specifically on communication-related technologies, leaving out the effects of other technological tools. Tämä tutkimus keskittyy työntekijöiden kokemuksiin teknostressistä työyhteisöviestinnässä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia työyhteisöviestinnän käytänteitä kohdeorganisaatiossa esiintyy ja mitkä työyhteisöviestinnän tekijät vaikuttavat teknostressin kokemuksiin. Teoreettinen viitekehys rakentui työyhteisöviestinnän, digitaalisen työympäristön sekä teknostressin tutkimuksen pohjalta. Näiden ilmiöiden välinen yhteys perustui oletukseen, että yksilöiden kokema teknostressi syntyy vuorovaikutuksesta sekä henkilökohtaisten että organisatoristen tekijöiden kanssa. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena etnografisen tutkimusotteen menetelmin. Tutkimustapaukseksi valikoitui kohdeorganisaation osasto, jossa työtehtävien samankaltaisuus mahdollisti viestintäkäytänteiden luotettavan tarkastelun. Tutkimusaineistona käytettiin Microsoft Teams -käyttödataa sekä havainnointeihin ja haastatteluihin perustuvaa aineistoa. Tulosten mukaan merkittävin teknostressin lähde oli tietotulva, jota synnyttivät niin yksilölliset (esim. kognitiiviset) kuin organisatoriset tekijät (esim. päällekkäinen ja jatkuvasti muuttuva tieto). Tietotulva johti esimerkiksi viestien valikointiin, tiedon välttelyyn ja tiedonhaun haasteisiin. Lisäksi digitaalisessa vuorovaikutuksessa ilmeni epäluottamusta työnantajaorganisaatiota kohtaan sekä haasteita hybridityön myötä digitalisoituneessa tiimityöskentelyssä. Tutkimuksessa nousi esiin myös myönteisiä vuorovaikutuskäytänteitä, kuten avoin keskustelukulttuuri ja auttamisen ilmapiiri. Näitä voitaisiin vahvistaa selkeyttämällä työnantajan odotuksia vuorovaikutuksesta sekä määrittelemällä yhteiset viestintäkäytännöt ja -välineet. Tutkimus keskittyi viestintään liittyvään teknologiaan, joten muiden teknologisten työvälineiden vaikutukset jäivät tarkastelun ulkopuolelle.
first_indexed 2025-06-06T20:00:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koskelainen, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Vilma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-06T08:39:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-06T08:39:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103169", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This study focuses on employees' experiences of technostress in organizational communication. The aim of the study was to explore the communication practices present in the target organization and to identify which aspects of organizational communication influence the experience of technostress. The theoretical framework was built around workplace communication, the characteristics of the digital work environment, and existing research on technostress. The connection between these themes assumed that technostress arises from the interaction between individual and organizational factors. The study was con-ducted as a case study using ethnographic research methods. The selected case was a department within the organization where the similarity of work tasks allowed for a reliable analysis of communication practices. The research data consisted of Microsoft Teams usage statistics as well as observations and inter-view-based data. According to the results, the most significant source of technostress was information overload, which stemmed from both individual (e.g., cognitive) and organizational (e.g., overlapping and constantly changing in-formation) factors. This overload led to behaviors such as selective attention to messages, information avoidance, and difficulties in information retrieval. Additionally, digital communication revealed signs of distrust toward the employer organization and challenges in team collaboration under hybrid work conditions. Despite these challenges, the study also highlighted positive communication practices such as an open discussion culture and a general willing-ness to help each other. These aspects could be further strengthened by clarifying employer expectations regarding communication and by establishing common communication practices and tools. The study focused specifically on communication-related technologies, leaving out the effects of other technological tools.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus keskittyy ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemuksiin teknostressist\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6viestinn\u00e4ss\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia ty\u00f6yhteis\u00f6viestinn\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 kohdeorganisaatiossa esiintyy ja mitk\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6viestinn\u00e4n tekij\u00e4t vaikuttavat teknostressin kokemuksiin. Teoreettinen viitekehys rakentui ty\u00f6yhteis\u00f6viestinn\u00e4n, digitaalisen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n sek\u00e4 teknostressin tutkimuksen pohjalta. N\u00e4iden ilmi\u00f6iden v\u00e4linen yhteys perustui oletukseen, ett\u00e4 yksil\u00f6iden kokema teknostressi syntyy vuorovaikutuksesta sek\u00e4 henkil\u00f6kohtaisten ett\u00e4 organisatoristen tekij\u00f6iden kanssa. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena etnografisen tutkimusotteen menetelmin. Tutkimustapaukseksi valikoitui kohdeorganisaation osasto, jossa ty\u00f6teht\u00e4vien samankaltaisuus mahdollisti viestint\u00e4k\u00e4yt\u00e4nteiden luotettavan tarkastelun. Tutkimusaineistona k\u00e4ytettiin Microsoft Teams -k\u00e4ytt\u00f6dataa sek\u00e4 havainnointeihin ja haastatteluihin perustuvaa aineistoa. Tulosten mukaan merkitt\u00e4vin teknostressin l\u00e4hde oli tietotulva, jota synnyttiv\u00e4t niin yksil\u00f6lliset (esim. kognitiiviset) kuin organisatoriset tekij\u00e4t (esim. p\u00e4\u00e4llekk\u00e4inen ja jatkuvasti muuttuva tieto). Tietotulva johti esimerkiksi viestien valikointiin, tiedon v\u00e4lttelyyn ja tiedonhaun haasteisiin. Lis\u00e4ksi digitaalisessa vuorovaikutuksessa ilmeni ep\u00e4luottamusta ty\u00f6nantajaorganisaatiota kohtaan sek\u00e4 haasteita hybridity\u00f6n my\u00f6t\u00e4 digitalisoituneessa tiimity\u00f6skentelyss\u00e4. Tutkimuksessa nousi esiin my\u00f6s my\u00f6nteisi\u00e4 vuorovaikutusk\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, kuten avoin keskustelukulttuuri ja auttamisen ilmapiiri. N\u00e4it\u00e4 voitaisiin vahvistaa selkeytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ty\u00f6nantajan odotuksia vuorovaikutuksesta sek\u00e4 m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4ll\u00e4 yhteiset viestint\u00e4k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ja -v\u00e4lineet. Tutkimus keskittyi viestint\u00e4\u00e4n liittyv\u00e4\u00e4n teknologiaan, joten muiden teknologisten ty\u00f6v\u00e4lineiden vaikutukset j\u00e4iv\u00e4t tarkastelun ulkopuolelle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-06T08:39:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-06T08:39:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemuksia teknostressist\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6viestinn\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506064975", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteen maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Information Systems", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103169
language fin
last_indexed 2025-06-06T20:00:59Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b9ac8d33-af5f-455d-85e2-dc2a5f32e59c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506064975.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hämäläinen, Vilma Työntekijöiden kokemuksia teknostressistä työyhteisöviestinnässä Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
title Työntekijöiden kokemuksia teknostressistä työyhteisöviestinnässä
title_full Työntekijöiden kokemuksia teknostressistä työyhteisöviestinnässä
title_fullStr Työntekijöiden kokemuksia teknostressistä työyhteisöviestinnässä Työntekijöiden kokemuksia teknostressistä työyhteisöviestinnässä
title_full_unstemmed Työntekijöiden kokemuksia teknostressistä työyhteisöviestinnässä Työntekijöiden kokemuksia teknostressistä työyhteisöviestinnässä
title_short Työntekijöiden kokemuksia teknostressistä työyhteisöviestinnässä
title_sort työntekijöiden kokemuksia teknostressistä työyhteisöviestinnässä
title_txtP Työntekijöiden kokemuksia teknostressistä työyhteisöviestinnässä
topic Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
topic_facet Master's Degree Programme in Information Systems Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103169 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506064975
work_keys_str_mv AT hämäläinenvilma työntekijöidenkokemuksiateknostressistätyöyhteisöviestinnässä