fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Valer\u00f3n, Salla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-06T08:31:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-06T08:31:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103163", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu - tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 puhelinten k\u00e4yt\u00f6n haittoja peruskoulun oppitunneilla muiden kuin puhelinta k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Elokuussa 2025 tulee voimaan laki, joka mahdollistaa perusasteen kouluille puhelimen k\u00e4yt\u00f6n kielt\u00e4misen oppilailta koulup\u00e4iv\u00e4n aikana. Tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kokemuksia puhelimen k\u00e4yt\u00f6n vaikutuksesta muiden oppilaiden keskittymiseen, v\u00e4litt\u00f6miin oppimistuloksiin sek\u00e4 opettajan ty\u00f6skentelyyn. Teoriaosuudessa tarkastellaan, mit\u00e4 oppiminen vaatii ja miten keskeytykset vaikuttavat muistamiseen ja oppimiseen. \n\nTutkimuksessa havainnoitiin perusasteen yl\u00e4koulun oppilaiden puhelimen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 oppitunnin aikana, heid\u00e4n v\u00e4litt\u00f6mi\u00e4 oppimistuloksiansa mitattiin pienell\u00e4 testill\u00e4 tunnin lopuksi ja kysyttiin oppilaiden sek\u00e4 opettajien mielipiteit\u00e4 puhelinten vaikutuksesta opiskeluun ja opettamiseen. Lis\u00e4ksi tutkittiin sek\u00e4 oppilaiden ett\u00e4 opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 moniteht\u00e4v\u00e4suorittamisesta. Tutkimuksessa oli kaksi testiryhm\u00e4\u00e4, joissa osalla oppilaista oli puhelin esill\u00e4 ja yksi kontrolliryhm\u00e4, jossa kenell\u00e4k\u00e4\u00e4n ei saanut olla puhelinta esill\u00e4. Tutkimuksesta saatua aineistoa analysoitiin SPSS - ohjelmiston avulla.\n\nTutkimuksen toisessa testiryhm\u00e4ss\u00e4 havaittiin niiden oppilaiden, joilla puhelin oli esill\u00e4 my\u00f6s katsovan puhelinta oppitunnin aikana. Sek\u00e4 yksi oppilas ett\u00e4 opettaja huomauttivat puhelimen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Kontrolliryhm\u00e4ss\u00e4 ei havaittu puhelimen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 eik\u00e4 siit\u00e4 siten kukaan huomauttanut. Tunnin lopussa tehdyn testin tuloksissa ei ollut tilastollisesti merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja puhelinta k\u00e4ytt\u00e4neiden ja puhelimettomien oppilaiden v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 saattoi johtua pienest\u00e4 otoskoosta. \n\nOppilaille tehdyn kyselyn mukaan heist\u00e4 ei ole vaikeaa pit\u00e4\u00e4 puhelinta pois oppitunnin aikana eik\u00e4 heit\u00e4 h\u00e4iritse oma tai toisten oppitunnilla esill\u00e4 oleva puhelin. Oppilaat olivat my\u00f6s sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 pystyv\u00e4t keskittym\u00e4\u00e4n useampaan asiaan yhtaikaa ja ett\u00e4 heille j\u00e4i mieleen tutkimukseen kuuluneella oppitunnilla opittuja asioita. Opettajien kyselyst\u00e4 nousi esiin, ett\u00e4 opettajat eiv\u00e4t usko oppilaiden pystyv\u00e4n keskittym\u00e4\u00e4n useampaan asiaan yhtaikaa ja ett\u00e4 puhelinten esill\u00e4olo oppitunnilla sek\u00e4 niist\u00e4 huomauttaminen h\u00e4iritsev\u00e4t keskittymist\u00e4. Opettajat kokivat my\u00f6s oppilaiden puhelinten h\u00e4iritsev\u00e4n omaa ty\u00f6skentely\u00e4ns\u00e4.\n\nTutkimuksen mukaan oppitunnilla eniten oppilaiden keskittymist\u00e4 h\u00e4iritsi, ett\u00e4 opettaja joutui huomauttamaan muita puhelimen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. V\u00e4litt\u00f6miin oppimistuloksiin ei puhelinten esill\u00e4ololla n\u00e4ytt\u00e4nyt olevan suurempaa vaikutusta, mutta tutkimuksesta ei selvi\u00e4 miten hyvin oppitunnilla opittu aines tallentui pitk\u00e4kestoiseen muistiin. Oppilaiden puhelinten sek\u00e4 muiden digitaalisten laitteiden koettiin h\u00e4iritsev\u00e4n opettajan ty\u00f6skentely\u00e4. Opettajien mielest\u00e4 oppilaat eiv\u00e4t aidosti pysty oppitunnilla keskittym\u00e4\u00e4n useampaan asiaan yhtaikaa ja osa olikin sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 puhelinten kielt\u00e4minen kouluissa voisi parantaa paitsi oppilaiden keskittymiskyky\u00e4, my\u00f6s kommunikaatiotaitoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-06T08:31:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-06T08:31:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mit\u00e4 se muita h\u00e4iritsee? \u2013 Kokemuksia puhelimen k\u00e4yt\u00f6n vaikutuksista oppitunnilla muiden keskittymiseen, ty\u00f6rauhaan ja oppimistuloksiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506064969", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologian maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Education Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
|