Mitä se muita häiritsee? – Kokemuksia puhelimen käytön vaikutuksista oppitunnilla muiden keskittymiseen, työrauhaan ja oppimistuloksiin

Tämän pro gradu - tutkielman tavoitteena on selvittää puhelinten käytön haittoja peruskoulun oppitunneilla muiden kuin puhelinta käyttävän näkökulmasta. Elokuussa 2025 tulee voimaan laki, joka mahdollistaa perusasteen kouluille puhelimen käytön kieltämisen oppilailta koulupäivän aikana. Tutkimuksess...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Valerón, Salla
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103163
_version_ 1834494319616065536
author Valerón, Salla
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Valerón, Salla Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Valerón, Salla Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Valerón, Salla
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu - tutkielman tavoitteena on selvittää puhelinten käytön haittoja peruskoulun oppitunneilla muiden kuin puhelinta käyttävän näkökulmasta. Elokuussa 2025 tulee voimaan laki, joka mahdollistaa perusasteen kouluille puhelimen käytön kieltämisen oppilailta koulupäivän aikana. Tutkimuksessa pyritään selvittämään kokemuksia puhelimen käytön vaikutuksesta muiden oppilaiden keskittymiseen, välittömiin oppimistuloksiin sekä opettajan työskentelyyn. Teoriaosuudessa tarkastellaan, mitä oppiminen vaatii ja miten keskeytykset vaikuttavat muistamiseen ja oppimiseen. Tutkimuksessa havainnoitiin perusasteen yläkoulun oppilaiden puhelimen käyttöä oppitunnin aikana, heidän välittömiä oppimistuloksiansa mitattiin pienellä testillä tunnin lopuksi ja kysyttiin oppilaiden sekä opettajien mielipiteitä puhelinten vaikutuksesta opiskeluun ja opettamiseen. Lisäksi tutkittiin sekä oppilaiden että opettajien näkemyksiä monitehtäväsuorittamisesta. Tutkimuksessa oli kaksi testiryhmää, joissa osalla oppilaista oli puhelin esillä ja yksi kontrolliryhmä, jossa kenelläkään ei saanut olla puhelinta esillä. Tutkimuksesta saatua aineistoa analysoitiin SPSS - ohjelmiston avulla. Tutkimuksen toisessa testiryhmässä havaittiin niiden oppilaiden, joilla puhelin oli esillä myös katsovan puhelinta oppitunnin aikana. Sekä yksi oppilas että opettaja huomauttivat puhelimen käytöstä. Kontrolliryhmässä ei havaittu puhelimen käyttöä eikä siitä siten kukaan huomauttanut. Tunnin lopussa tehdyn testin tuloksissa ei ollut tilastollisesti merkittäviä eroja puhelinta käyttäneiden ja puhelimettomien oppilaiden välillä. Tämä saattoi johtua pienestä otoskoosta. Oppilaille tehdyn kyselyn mukaan heistä ei ole vaikeaa pitää puhelinta pois oppitunnin aikana eikä heitä häiritse oma tai toisten oppitunnilla esillä oleva puhelin. Oppilaat olivat myös sitä mieltä, että pystyvät keskittymään useampaan asiaan yhtaikaa ja että heille jäi mieleen tutkimukseen kuuluneella oppitunnilla opittuja asioita. Opettajien kyselystä nousi esiin, että opettajat eivät usko oppilaiden pystyvän keskittymään useampaan asiaan yhtaikaa ja että puhelinten esilläolo oppitunnilla sekä niistä huomauttaminen häiritsevät keskittymistä. Opettajat kokivat myös oppilaiden puhelinten häiritsevän omaa työskentelyänsä. Tutkimuksen mukaan oppitunnilla eniten oppilaiden keskittymistä häiritsi, että opettaja joutui huomauttamaan muita puhelimen käytöstä. Välittömiin oppimistuloksiin ei puhelinten esilläololla näyttänyt olevan suurempaa vaikutusta, mutta tutkimuksesta ei selviä miten hyvin oppitunnilla opittu aines tallentui pitkäkestoiseen muistiin. Oppilaiden puhelinten sekä muiden digitaalisten laitteiden koettiin häiritsevän opettajan työskentelyä. Opettajien mielestä oppilaat eivät aidosti pysty oppitunnilla keskittymään useampaan asiaan yhtaikaa ja osa olikin sitä mieltä, että puhelinten kieltäminen kouluissa voisi parantaa paitsi oppilaiden keskittymiskykyä, myös kommunikaatiotaitoja.
first_indexed 2025-06-06T20:00:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Valer\u00f3n, Salla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-06T08:31:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-06T08:31:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103163", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu - tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 puhelinten k\u00e4yt\u00f6n haittoja peruskoulun oppitunneilla muiden kuin puhelinta k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Elokuussa 2025 tulee voimaan laki, joka mahdollistaa perusasteen kouluille puhelimen k\u00e4yt\u00f6n kielt\u00e4misen oppilailta koulup\u00e4iv\u00e4n aikana. Tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kokemuksia puhelimen k\u00e4yt\u00f6n vaikutuksesta muiden oppilaiden keskittymiseen, v\u00e4litt\u00f6miin oppimistuloksiin sek\u00e4 opettajan ty\u00f6skentelyyn. Teoriaosuudessa tarkastellaan, mit\u00e4 oppiminen vaatii ja miten keskeytykset vaikuttavat muistamiseen ja oppimiseen. \n\nTutkimuksessa havainnoitiin perusasteen yl\u00e4koulun oppilaiden puhelimen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 oppitunnin aikana, heid\u00e4n v\u00e4litt\u00f6mi\u00e4 oppimistuloksiansa mitattiin pienell\u00e4 testill\u00e4 tunnin lopuksi ja kysyttiin oppilaiden sek\u00e4 opettajien mielipiteit\u00e4 puhelinten vaikutuksesta opiskeluun ja opettamiseen. Lis\u00e4ksi tutkittiin sek\u00e4 oppilaiden ett\u00e4 opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 moniteht\u00e4v\u00e4suorittamisesta. Tutkimuksessa oli kaksi testiryhm\u00e4\u00e4, joissa osalla oppilaista oli puhelin esill\u00e4 ja yksi kontrolliryhm\u00e4, jossa kenell\u00e4k\u00e4\u00e4n ei saanut olla puhelinta esill\u00e4. Tutkimuksesta saatua aineistoa analysoitiin SPSS - ohjelmiston avulla.\n\nTutkimuksen toisessa testiryhm\u00e4ss\u00e4 havaittiin niiden oppilaiden, joilla puhelin oli esill\u00e4 my\u00f6s katsovan puhelinta oppitunnin aikana. Sek\u00e4 yksi oppilas ett\u00e4 opettaja huomauttivat puhelimen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Kontrolliryhm\u00e4ss\u00e4 ei havaittu puhelimen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 eik\u00e4 siit\u00e4 siten kukaan huomauttanut. Tunnin lopussa tehdyn testin tuloksissa ei ollut tilastollisesti merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja puhelinta k\u00e4ytt\u00e4neiden ja puhelimettomien oppilaiden v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 saattoi johtua pienest\u00e4 otoskoosta. \n\nOppilaille tehdyn kyselyn mukaan heist\u00e4 ei ole vaikeaa pit\u00e4\u00e4 puhelinta pois oppitunnin aikana eik\u00e4 heit\u00e4 h\u00e4iritse oma tai toisten oppitunnilla esill\u00e4 oleva puhelin. Oppilaat olivat my\u00f6s sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 pystyv\u00e4t keskittym\u00e4\u00e4n useampaan asiaan yhtaikaa ja ett\u00e4 heille j\u00e4i mieleen tutkimukseen kuuluneella oppitunnilla opittuja asioita. Opettajien kyselyst\u00e4 nousi esiin, ett\u00e4 opettajat eiv\u00e4t usko oppilaiden pystyv\u00e4n keskittym\u00e4\u00e4n useampaan asiaan yhtaikaa ja ett\u00e4 puhelinten esill\u00e4olo oppitunnilla sek\u00e4 niist\u00e4 huomauttaminen h\u00e4iritsev\u00e4t keskittymist\u00e4. Opettajat kokivat my\u00f6s oppilaiden puhelinten h\u00e4iritsev\u00e4n omaa ty\u00f6skentely\u00e4ns\u00e4.\n\nTutkimuksen mukaan oppitunnilla eniten oppilaiden keskittymist\u00e4 h\u00e4iritsi, ett\u00e4 opettaja joutui huomauttamaan muita puhelimen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. V\u00e4litt\u00f6miin oppimistuloksiin ei puhelinten esill\u00e4ololla n\u00e4ytt\u00e4nyt olevan suurempaa vaikutusta, mutta tutkimuksesta ei selvi\u00e4 miten hyvin oppitunnilla opittu aines tallentui pitk\u00e4kestoiseen muistiin. Oppilaiden puhelinten sek\u00e4 muiden digitaalisten laitteiden koettiin h\u00e4iritsev\u00e4n opettajan ty\u00f6skentely\u00e4. Opettajien mielest\u00e4 oppilaat eiv\u00e4t aidosti pysty oppitunnilla keskittym\u00e4\u00e4n useampaan asiaan yhtaikaa ja osa olikin sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 puhelinten kielt\u00e4minen kouluissa voisi parantaa paitsi oppilaiden keskittymiskyky\u00e4, my\u00f6s kommunikaatiotaitoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-06T08:31:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-06T08:31:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mit\u00e4 se muita h\u00e4iritsee? \u2013 Kokemuksia puhelimen k\u00e4yt\u00f6n vaikutuksista oppitunnilla muiden keskittymiseen, ty\u00f6rauhaan ja oppimistuloksiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506064969", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologian maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Education Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103163
language fin
last_indexed 2025-06-06T20:00:59Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2882a664-1ef1-4130-9c86-7538df49dc89\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506064969.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Valerón, Salla Mitä se muita häiritsee? – Kokemuksia puhelimen käytön vaikutuksista oppitunnilla muiden keskittymiseen, työrauhaan ja oppimistuloksiin Koulutusteknologian maisteriohjelma Master's Degree Programme in Education Technology
title Mitä se muita häiritsee? – Kokemuksia puhelimen käytön vaikutuksista oppitunnilla muiden keskittymiseen, työrauhaan ja oppimistuloksiin
title_full Mitä se muita häiritsee? – Kokemuksia puhelimen käytön vaikutuksista oppitunnilla muiden keskittymiseen, työrauhaan ja oppimistuloksiin
title_fullStr Mitä se muita häiritsee? – Kokemuksia puhelimen käytön vaikutuksista oppitunnilla muiden keskittymiseen, työrauhaan ja oppimistuloksiin Mitä se muita häiritsee? – Kokemuksia puhelimen käytön vaikutuksista oppitunnilla muiden keskittymiseen, työrauhaan ja oppimistuloksiin
title_full_unstemmed Mitä se muita häiritsee? – Kokemuksia puhelimen käytön vaikutuksista oppitunnilla muiden keskittymiseen, työrauhaan ja oppimistuloksiin Mitä se muita häiritsee? – Kokemuksia puhelimen käytön vaikutuksista oppitunnilla muiden keskittymiseen, työrauhaan ja oppimistuloksiin
title_short Mitä se muita häiritsee? – Kokemuksia puhelimen käytön vaikutuksista oppitunnilla muiden keskittymiseen, työrauhaan ja oppimistuloksiin
title_sort mitä se muita häiritsee kokemuksia puhelimen käytön vaikutuksista oppitunnilla muiden keskittymiseen työrauhaan ja oppimistuloksiin
title_txtP Mitä se muita häiritsee? – Kokemuksia puhelimen käytön vaikutuksista oppitunnilla muiden keskittymiseen, työrauhaan ja oppimistuloksiin
topic Koulutusteknologian maisteriohjelma Master's Degree Programme in Education Technology
topic_facet Koulutusteknologian maisteriohjelma Master's Degree Programme in Education Technology
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103163 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506064969
work_keys_str_mv AT valeronsalla mitäsemuitahäiritseekokemuksiapuhelimenkäytönvaikutuksistaoppitunnillamuidenkeskitt