Digitaalisten työkalujen vaikutukset kemian oppimiseen yläkoulun oppilaiden näkökulmasta

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisten työkalujen käyttöä yläkoulun kemian opetuksessa ja niiden vaikutuksia oppilaiden oppimiskokemuksiin ja -tuloksiin. Kyselytutkimukseen osallistui 16 yhdeksäsluokkalaista keskisuomalaisesta koulusta. Tulosten perusteella oppilaat pitävät verkko-oppimisym...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Köktan, Fatma
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103149
_version_ 1835219122893357056
author Köktan, Fatma
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Köktan, Fatma Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Köktan, Fatma Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Köktan, Fatma
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisten työkalujen käyttöä yläkoulun kemian opetuksessa ja niiden vaikutuksia oppilaiden oppimiskokemuksiin ja -tuloksiin. Kyselytutkimukseen osallistui 16 yhdeksäsluokkalaista keskisuomalaisesta koulusta. Tulosten perusteella oppilaat pitävät verkko-oppimisympäristöjä, digitaalisia tehtäviä ja opetusvideoita hyödyllisinä. Digitaaliset työkalut tukevat oppimista erityisesti monimutkaisten käsitteiden ymmärtämisessä ja motivaation lisäämisessä. Tuloksia voidaan hyödyntää opetuksen suunnittelussa ja kemian opetuksen kehittämisessä. This study explores the use of digital tools in lower secondary school chemistry education and their effects on students’ learning experiences and outcomes. A total of 16 ninth-grade students from a Central Finnish school participated in the survey. The results show that students find online platforms, digital exercises, and instructional videos helpful. Digital tools support learning especially in understanding complex concepts and enhancing motivation. The findings can inform teaching practices and the development of chemistry education.
first_indexed 2025-06-06T20:00:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00f6ktan, Fatma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-06T06:55:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-06T06:55:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103149", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisten ty\u00f6kalujen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 yl\u00e4koulun kemian opetuksessa ja niiden vaikutuksia oppilaiden oppimiskokemuksiin ja -tuloksiin. Kyselytutkimukseen osallistui 16 yhdeks\u00e4sluokkalaista keskisuomalaisesta koulusta. Tulosten perusteella oppilaat pit\u00e4v\u00e4t verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4, digitaalisia teht\u00e4vi\u00e4 ja opetusvideoita hy\u00f6dyllisin\u00e4. Digitaaliset ty\u00f6kalut tukevat oppimista erityisesti monimutkaisten k\u00e4sitteiden ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 ja motivaation lis\u00e4\u00e4misess\u00e4. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opetuksen suunnittelussa ja kemian opetuksen kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This study explores the use of digital tools in lower secondary school chemistry education and their effects on students\u2019 learning experiences and outcomes. A total of 16 ninth-grade students from a Central Finnish school participated in the survey. The results show that students find online platforms, digital exercises, and instructional videos helpful. Digital tools support learning especially in understanding complex concepts and enhancing motivation. The findings can inform teaching practices and the development of chemistry education.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-06T06:55:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-06T06:55:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitaalisten ty\u00f6kalujen vaikutukset kemian oppimiseen yl\u00e4koulun oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506064955", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103149
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:41Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/43c97bfd-4185-4114-8fe0-b4f66235327c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506064955.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Köktan, Fatma Digitaalisten työkalujen vaikutukset kemian oppimiseen yläkoulun oppilaiden näkökulmasta Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry digitalisaatio kemia oppiminen yläkoulu digitaalinen oppimateriaali motivaatio
title Digitaalisten työkalujen vaikutukset kemian oppimiseen yläkoulun oppilaiden näkökulmasta
title_full Digitaalisten työkalujen vaikutukset kemian oppimiseen yläkoulun oppilaiden näkökulmasta
title_fullStr Digitaalisten työkalujen vaikutukset kemian oppimiseen yläkoulun oppilaiden näkökulmasta Digitaalisten työkalujen vaikutukset kemian oppimiseen yläkoulun oppilaiden näkökulmasta
title_full_unstemmed Digitaalisten työkalujen vaikutukset kemian oppimiseen yläkoulun oppilaiden näkökulmasta Digitaalisten työkalujen vaikutukset kemian oppimiseen yläkoulun oppilaiden näkökulmasta
title_short Digitaalisten työkalujen vaikutukset kemian oppimiseen yläkoulun oppilaiden näkökulmasta
title_sort digitaalisten työkalujen vaikutukset kemian oppimiseen yläkoulun oppilaiden näkökulmasta
title_txtP Digitaalisten työkalujen vaikutukset kemian oppimiseen yläkoulun oppilaiden näkökulmasta
topic Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry digitalisaatio kemia oppiminen yläkoulu digitaalinen oppimateriaali motivaatio
topic_facet Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry digitaalinen oppimateriaali digitalisaatio kemia motivaatio oppiminen yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103149 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506064955
work_keys_str_mv AT köktanfatma digitaalistentyökalujenvaikutuksetkemianoppimiseenyläkoulunoppilaidennäkökulmasta