Digitaalisten työkalujen vaikutukset kemian oppimiseen yläkoulun oppilaiden näkökulmasta

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisten työkalujen käyttöä yläkoulun kemian opetuksessa ja niiden vaikutuksia oppilaiden oppimiskokemuksiin ja -tuloksiin. Kyselytutkimukseen osallistui 16 yhdeksäsluokkalaista keskisuomalaisesta koulusta. Tulosten perusteella oppilaat pitävät verkko-oppimisym...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Köktan, Fatma
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103149
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisten työkalujen käyttöä yläkoulun kemian opetuksessa ja niiden vaikutuksia oppilaiden oppimiskokemuksiin ja -tuloksiin. Kyselytutkimukseen osallistui 16 yhdeksäsluokkalaista keskisuomalaisesta koulusta. Tulosten perusteella oppilaat pitävät verkko-oppimisympäristöjä, digitaalisia tehtäviä ja opetusvideoita hyödyllisinä. Digitaaliset työkalut tukevat oppimista erityisesti monimutkaisten käsitteiden ymmärtämisessä ja motivaation lisäämisessä. Tuloksia voidaan hyödyntää opetuksen suunnittelussa ja kemian opetuksen kehittämisessä. This study explores the use of digital tools in lower secondary school chemistry education and their effects on students’ learning experiences and outcomes. A total of 16 ninth-grade students from a Central Finnish school participated in the survey. The results show that students find online platforms, digital exercises, and instructional videos helpful. Digital tools support learning especially in understanding complex concepts and enhancing motivation. The findings can inform teaching practices and the development of chemistry education.