Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä positiivisesta pedagogiikasta alakoulussa

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä sen toteuttamisesta alakoulussa. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa sekä kolme maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa eri...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ala-Sunila, Sonja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103141
_version_ 1834222501365809152
author Ala-Sunila, Sonja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ala-Sunila, Sonja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ala-Sunila, Sonja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ala-Sunila, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä sen toteuttamisesta alakoulussa. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa sekä kolme maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa eri puolilta Suomea. Tutkittavat valittiin harkinnanvaraisella otannalla ja heiltä edellytettiin työkokemusta luokanopettajan työstä sekä kiinnostusta tutkittavasta aiheesta eli positiivisesta pedagogiikasta. Tämän tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelun keinoin. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin temaattista analyysia. Tutkimus osoitti, että opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemykset positiivisesta pedagogiikasta sekä sen toteuttamisesta vastaavat aihetta koskevaa kirjallisuutta. Opettajat ja opettajaopiskelijat kokivat positiivisen pedagogiikan kasvatuksellisena lähestymistapana, jonka keskiössä on positiiviset asiat ja luonteen-vahvuudet, opettajan tunnetuki sekä oppilaslähtöisyys. Opettajat ja opettajaopiskelijat toivat esiin esimerkkejä positiivisen pedagogiikan toteuttamisesta sekä näkemyksiään opettajan positiiviseen pedagogiikkaan liittyvästä osaamisesta. Opettajat ja opettajaopiskelijat kokivat positiivisen pedagogiikan toteuttamisen haasteeksi erityisesti opettajien hyvinvoinnin. Tutkimus lisää ymmärrystä positiivisesta pedagogiikasta sekä vahvistaa aiempia tutkimuksia positiivisen pedagogiikan yhteydestä oppilaiden hyvinvoinnin ja oppimisen edistämiseen. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että positiivisen pedagogiikan toteuttaminen edellyttää opettajalta perehtyneisyyttä aiheeseen sekä koululta tahtotilaa muuttaa omia toimintatapoja positiivisen pedagogiikan mukaisiksi.
first_indexed 2025-06-06T20:00:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ala-Sunila, Sonja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-06T06:40:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-06T06:40:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103141", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sek\u00e4 sen toteuttamisesta alakoulussa. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa sek\u00e4 kolme maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa eri puolilta Suomea. Tutkittavat valittiin harkinnanvaraisella otannalla ja heilt\u00e4 edellytettiin ty\u00f6kokemusta luokanopettajan ty\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 kiinnostusta tutkittavasta aiheesta eli positiivisesta pedagogiikasta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin yksil\u00f6haastatteluina teemahaastattelun keinoin. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin temaattista analyysia. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 opettajien ja opettajaopiskelijoiden n\u00e4kemykset positiivisesta pedagogiikasta sek\u00e4 sen toteuttamisesta vastaavat aihetta koskevaa kirjallisuutta. Opettajat ja opettajaopiskelijat kokivat positiivisen pedagogiikan kasvatuksellisena l\u00e4hestymistapana, jonka keski\u00f6ss\u00e4 on positiiviset asiat ja luonteen-vahvuudet, opettajan tunnetuki sek\u00e4 oppilasl\u00e4ht\u00f6isyys. Opettajat ja opettajaopiskelijat toivat esiin esimerkkej\u00e4 positiivisen pedagogiikan toteuttamisesta sek\u00e4 n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n opettajan positiiviseen pedagogiikkaan liittyv\u00e4st\u00e4 osaamisesta. Opettajat ja opettajaopiskelijat kokivat positiivisen pedagogiikan toteuttamisen haasteeksi erityisesti opettajien hyvinvoinnin. Tutkimus lis\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 positiivisesta pedagogiikasta sek\u00e4 vahvistaa aiempia tutkimuksia positiivisen pedagogiikan yhteydest\u00e4 oppilaiden hyvinvoinnin ja oppimisen edist\u00e4miseen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 positiivisen pedagogiikan toteuttaminen edellytt\u00e4\u00e4 opettajalta perehtyneisyytt\u00e4 aiheeseen sek\u00e4 koululta tahtotilaa muuttaa omia toimintatapoja positiivisen pedagogiikan mukaisiksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-06T06:40:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-06T06:40:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 positiivisesta pedagogiikasta alakoulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506064947", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103141
language fin
last_indexed 2025-06-06T20:00:59Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/60e64e91-dff8-4ccb-bfda-9e1b7fdadf35\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506064947.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ala-Sunila, Sonja Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä positiivisesta pedagogiikasta alakoulussa Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu positiivinen pedagogiikka hyvinvointi positiivinen psykologia luokanopettajat
title Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä positiivisesta pedagogiikasta alakoulussa
title_full Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä positiivisesta pedagogiikasta alakoulussa
title_fullStr Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä positiivisesta pedagogiikasta alakoulussa Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä positiivisesta pedagogiikasta alakoulussa
title_full_unstemmed Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä positiivisesta pedagogiikasta alakoulussa Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä positiivisesta pedagogiikasta alakoulussa
title_short Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä positiivisesta pedagogiikasta alakoulussa
title_sort luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä positiivisesta pedagogiikasta alakoulussa
title_txtP Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä positiivisesta pedagogiikasta alakoulussa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu positiivinen pedagogiikka hyvinvointi positiivinen psykologia luokanopettajat
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu hyvinvointi luokanopettajat positiivinen pedagogiikka positiivinen psykologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103141 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506064947
work_keys_str_mv AT alasunilasonja luokanopettajienjaluokanopettajaopiskelijoidennäkemyksiäpositiivisestapedagogiika