Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä positiivisesta pedagogiikasta alakoulussa

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä sen toteuttamisesta alakoulussa. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa sekä kolme maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa eri...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ala-Sunila, Sonja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103141
Description
Summary:Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä sen toteuttamisesta alakoulussa. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa sekä kolme maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa eri puolilta Suomea. Tutkittavat valittiin harkinnanvaraisella otannalla ja heiltä edellytettiin työkokemusta luokanopettajan työstä sekä kiinnostusta tutkittavasta aiheesta eli positiivisesta pedagogiikasta. Tämän tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelun keinoin. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin temaattista analyysia. Tutkimus osoitti, että opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemykset positiivisesta pedagogiikasta sekä sen toteuttamisesta vastaavat aihetta koskevaa kirjallisuutta. Opettajat ja opettajaopiskelijat kokivat positiivisen pedagogiikan kasvatuksellisena lähestymistapana, jonka keskiössä on positiiviset asiat ja luonteen-vahvuudet, opettajan tunnetuki sekä oppilaslähtöisyys. Opettajat ja opettajaopiskelijat toivat esiin esimerkkejä positiivisen pedagogiikan toteuttamisesta sekä näkemyksiään opettajan positiiviseen pedagogiikkaan liittyvästä osaamisesta. Opettajat ja opettajaopiskelijat kokivat positiivisen pedagogiikan toteuttamisen haasteeksi erityisesti opettajien hyvinvoinnin. Tutkimus lisää ymmärrystä positiivisesta pedagogiikasta sekä vahvistaa aiempia tutkimuksia positiivisen pedagogiikan yhteydestä oppilaiden hyvinvoinnin ja oppimisen edistämiseen. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että positiivisen pedagogiikan toteuttaminen edellyttää opettajalta perehtyneisyyttä aiheeseen sekä koululta tahtotilaa muuttaa omia toimintatapoja positiivisen pedagogiikan mukaisiksi.