Chasing cultures beyond the inner circle a material package for lower secondary English education on teaching cultural competence, interaction and self-expression through project-based learning

Kulttuuri on yksi tärkeimmistä osa-alueista vieraiden kielten opetuksessa. Englannin kielestä on tullut globaali ilmiö, minkä vuoksi myös useiden englanninkielisten valtioiden kulttuurit ovat tunnetumpia kuin toiset. Tämän monimuototutkielman pääteemana on kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus sekä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Poikonen, Emilia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103131
_version_ 1835219122877628416
author Poikonen, Emilia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Poikonen, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Poikonen, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Poikonen, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Kulttuuri on yksi tärkeimmistä osa-alueista vieraiden kielten opetuksessa. Englannin kielestä on tullut globaali ilmiö, minkä vuoksi myös useiden englanninkielisten valtioiden kulttuurit ovat tunnetumpia kuin toiset. Tämän monimuototutkielman pääteemana on kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus sekä ilmaisu, jotka muodostavat perusopetuksen opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen toisen osa-alueen. Laaja-alaisen osaamisen tavoitteena on kehittää tietoja ja taitoja, joita tarvitaan tulevaisuudessa. Muuttuvassa maailmassa kulttuurinen osaaminen on keskeistä, minkä vuoksi kielenopetuksessa on tärkeää harjoitella arvostamaan kulttuurista moninaisuutta, toimimaan kohteliaasti vuorovaikutuksessa sekä myös pohtimaan kulttuurienvälistä toimintakykyä oman kulttuurin näkökulma huomioiden. Englannin kielen opetuksessa kulttuurista osaamista, vuorovaikutusta ja ilmaisua voidaan tarkastella vähemmän tunnettujen englanninkielisten valtioiden kulttuurien kautta. Etsimällä tietoa kulttuureista, joita ei ole sisällytetty valmiisiin oppimateriaaleihin voidaan taata autenttisen kielenoppimisen toteutuminen. Erilaiset materiaalit, kuten artikkelit, kansantarut tai multimodaaliset tekstit altistavat aidolle kielelle, mikä tukee niin oppilaiden kielenoppimista kuin kulttuuriosaamista. Tämän monimuototutkielman tavoitteena on tarjota yläkoulun englannin opettajille materiaalipaketti, joka sisältää vähemmän tunnettuja englanninkielisiä kulttuureita käsittelevän tehtäväkokonaisuuden. Materiaalit koostuvat viidestä eri teemasta, joista jokainen sisältää kolme erilaista aktiviteettia eriyttäminen huomioiden. Pedagoginen viitekehys materiaalien taustalla on projektioppiminen. Materiaalit muodostavat kokonaisuudessaan projektin, jonka aikana oppilaat laajentavat kulttuuriosaamistaan ja kehittävät vuorovaikutus- sekä ilmaisutaitojaan. Tämän lisäksi oppilaat kehittävät kielenoppimisen osa-alueita, kuten kuuntelemista, kirjoittamista sekä puheen tuottamista. Aktiviteettien päätteeksi oppilaat laativat esitelmän, joka käsittelee heidän valitsemaansa aihetta kohdekulttuuristaan. Materiaalipaketin tarkoituksena on lisätä tietoisuutta projektioppimisesta sekä tarjota valmiita lisämateriaaleja vahvistamaan monipuolista kulttuuriopetusta yläkoulun englannin tunneilla.
first_indexed 2025-06-05T20:01:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Poikonen, Emilia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-05T11:38:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-05T11:38:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103131", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kulttuuri on yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 osa-alueista vieraiden kielten opetuksessa. Englannin kielest\u00e4 on tullut globaali ilmi\u00f6, mink\u00e4 vuoksi my\u00f6s useiden englanninkielisten valtioiden kulttuurit ovat tunnetumpia kuin toiset. T\u00e4m\u00e4n monimuototutkielman p\u00e4\u00e4teemana on kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus sek\u00e4 ilmaisu, jotka muodostavat perusopetuksen opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen toisen osa-alueen. Laaja-alaisen osaamisen tavoitteena on kehitt\u00e4\u00e4 tietoja ja taitoja, joita tarvitaan tulevaisuudessa. Muuttuvassa maailmassa kulttuurinen osaaminen on keskeist\u00e4, mink\u00e4 vuoksi kielenopetuksessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 harjoitella arvostamaan kulttuurista moninaisuutta, toimimaan kohteliaasti vuorovaikutuksessa sek\u00e4 my\u00f6s pohtimaan kulttuurienv\u00e4list\u00e4 toimintakyky\u00e4 oman kulttuurin n\u00e4k\u00f6kulma huomioiden. Englannin kielen opetuksessa kulttuurista osaamista, vuorovaikutusta ja ilmaisua voidaan tarkastella v\u00e4hemm\u00e4n tunnettujen englanninkielisten valtioiden kulttuurien kautta. Etsim\u00e4ll\u00e4 tietoa kulttuureista, joita ei ole sis\u00e4llytetty valmiisiin oppimateriaaleihin voidaan taata autenttisen kielenoppimisen toteutuminen. Erilaiset materiaalit, \nkuten artikkelit, kansantarut tai multimodaaliset tekstit altistavat aidolle kielelle, mik\u00e4 tukee niin oppilaiden kielenoppimista kuin kulttuuriosaamista. \n \nT\u00e4m\u00e4n monimuototutkielman tavoitteena on tarjota yl\u00e4koulun englannin opettajille materiaalipaketti, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n tunnettuja englanninkielisi\u00e4 kulttuureita k\u00e4sittelev\u00e4n teht\u00e4v\u00e4kokonaisuuden. Materiaalit koostuvat viidest\u00e4 eri teemasta, joista jokainen sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kolme erilaista aktiviteettia eriytt\u00e4minen huomioiden. Pedagoginen viitekehys materiaalien taustalla on projektioppiminen. Materiaalit muodostavat kokonaisuudessaan projektin, jonka aikana oppilaat laajentavat kulttuuriosaamistaan ja kehitt\u00e4v\u00e4t vuorovaikutus- sek\u00e4 ilmaisutaitojaan. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi oppilaat kehitt\u00e4v\u00e4t kielenoppimisen osa-alueita, kuten kuuntelemista, kirjoittamista sek\u00e4 puheen tuottamista. Aktiviteettien p\u00e4\u00e4tteeksi oppilaat laativat esitelm\u00e4n, joka k\u00e4sittelee heid\u00e4n valitsemaansa aihetta kohdekulttuuristaan. Materiaalipaketin tarkoituksena on lis\u00e4t\u00e4 tietoisuutta projektioppimisesta sek\u00e4 tarjota valmiita lis\u00e4materiaaleja vahvistamaan monipuolista kulttuuriopetusta yl\u00e4koulun englannin tunneilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-06-05T11:38:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-05T11:38:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "159", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laaja-alainen osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurienv\u00e4linen toimintakyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englanti vieraana kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "materiaalipaketti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monimuototutkielma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "transversal competence", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-expression", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "intercultural competence", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "project-based learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "PBL", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a foreign language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lower secondary education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multiform study", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Chasing cultures beyond the inner circle : a material package for lower secondary English education on teaching cultural competence, interaction and self-expression through project-based learning", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506054936", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "projektioppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuriosaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103131
language eng
last_indexed 2025-06-10T20:00:41Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/30a1dcd6-e307-4248-ab08-a1494aedeb81\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506054936.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"} {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e29778af-ffdc-42a5-ab6b-0994de94dc5e\/download","text":"Poikonen_Material_Package.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Poikonen, Emilia Chasing cultures beyond the inner circle : a material package for lower secondary English education on teaching cultural competence, interaction and self-expression through project-based learning laaja-alainen osaaminen kulttuurienvälinen toimintakyky englanti vieraana kielenä materiaalipaketti monimuototutkielma transversal competence self-expression intercultural competence project-based learning PBL English as a foreign language EFL material package lower secondary education multiform study Englannin kieli English yläkoulu projektioppiminen ilmaisu kulttuuriosaaminen englannin kieli oppimateriaali vuorovaikutus
title Chasing cultures beyond the inner circle : a material package for lower secondary English education on teaching cultural competence, interaction and self-expression through project-based learning
title_full Chasing cultures beyond the inner circle : a material package for lower secondary English education on teaching cultural competence, interaction and self-expression through project-based learning
title_fullStr Chasing cultures beyond the inner circle : a material package for lower secondary English education on teaching cultural competence, interaction and self-expression through project-based learning Chasing cultures beyond the inner circle : a material package for lower secondary English education on teaching cultural competence, interaction and self-expression through project-based learning
title_full_unstemmed Chasing cultures beyond the inner circle : a material package for lower secondary English education on teaching cultural competence, interaction and self-expression through project-based learning Chasing cultures beyond the inner circle : a material package for lower secondary English education on teaching cultural competence, interaction and self-expression through project-based learning
title_short Chasing cultures beyond the inner circle
title_sort chasing cultures beyond the inner circle a material package for lower secondary english education on teaching cultural competence interaction and self expression through project based learning
title_sub a material package for lower secondary English education on teaching cultural competence, interaction and self-expression through project-based learning
title_txtP Chasing cultures beyond the inner circle : a material package for lower secondary English education on teaching cultural competence, interaction and self-expression through project-based learning
topic laaja-alainen osaaminen kulttuurienvälinen toimintakyky englanti vieraana kielenä materiaalipaketti monimuototutkielma transversal competence self-expression intercultural competence project-based learning PBL English as a foreign language EFL material package lower secondary education multiform study Englannin kieli English yläkoulu projektioppiminen ilmaisu kulttuuriosaaminen englannin kieli oppimateriaali vuorovaikutus
topic_facet EFL Englannin kieli English English as a foreign language PBL englannin kieli englanti vieraana kielenä ilmaisu intercultural competence kulttuurienvälinen toimintakyky kulttuuriosaaminen laaja-alainen osaaminen lower secondary education materiaalipaketti material package monimuototutkielma multiform study oppimateriaali project-based learning projektioppiminen self-expression transversal competence vuorovaikutus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103131 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506054936
work_keys_str_mv AT poikonenemilia chasingculturesbeyondtheinnercircleamaterialpackageforlowersecondaryenglisheducat