Eurooppalaisen autokaupan vastuullisuusviestintä: teot, tavoitteet ja strateginen monitulkintaisuus

Tiivistelmä – Eurooppalaiset autokaupan alan toimijat ovat kooltaan suuria ja näin ollen heidän vastuullisuus- tai vastuuttomuustoimillansa on laaja-alaisia suoria tai epäsuoria vaikutuksia. Siitä huolimatta toimialan vastuullisuutta on tutkittu vain vähän. Lisäksi vastuullisuusraportointidirektiivi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Loppela, Jaakko
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103103
_version_ 1834766207222284288
author Loppela, Jaakko
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Loppela, Jaakko Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Loppela, Jaakko Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Loppela, Jaakko
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä – Eurooppalaiset autokaupan alan toimijat ovat kooltaan suuria ja näin ollen heidän vastuullisuus- tai vastuuttomuustoimillansa on laaja-alaisia suoria tai epäsuoria vaikutuksia. Siitä huolimatta toimialan vastuullisuutta on tutkittu vain vähän. Lisäksi vastuullisuusraportointidirektiivi CSRD tulee velvoittamaan yrityksiltä yhä tarkempaa raportointia vastuullisuusasioista, ja näin ollen tämä tutkimus voidaan toistaa direktiivin mukaisten raporttien julkistettua, joka osaltaan mahdollistaa vertailun direktiivin mukaisiin raportteihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia vastuullisuustekoja ja -tavoitteita eurooppalaisilla autokaupan alan toimijoilla on, sekä selvittää, miltä osin eurooppalaisen autokaupan alan vastuullisuusviestinnässä on havaittavissa strategista monitulkintaisuutta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tarkemmin sisällönanalyysinä. Tutkimusaineistoksi valikoitui viisi eurooppalaista autokaupan alan yritystä, jotka olivat julkaisseet vastuullisuusraportin joko erillisenä dokumenttina tai osana vuosikertomusta. Aineistoa analysoitiin sekä teorialähtöisen että -ohjaavan analyysin menetelmin. Tutkimuksen keskeisinä ohjaavina käsitteinä toimivat yrityksen yhteiskuntavastuu (CSR), Strategic ambiguity (strateginen monitulkintaisuus), vastuullisuusviestintä, vastuullisuusraportointi, sekä myös vastuullisuusraportointidirektiivi CSRD, joka osaltaan vaikutti merkittävästi tutkimuksen ajankohtaisuuteen. Tutkimuksen tuloksina on havaittavissa, että eurooppalaisilla autokaupan alan toimijoilla on laaja-alaisia vastuullisuustekoja sekä -tavoitteita. Viestinnästä oli tulkittavissa myös strategista monitulkintaisuutta, joskin vähiten osakkeenomistajille suunnattua. Tutkimuksen johtopäätöksinä on todettavissa, että alan toimijat käsittelevät vastuullisuutta kokonaisvaltaisesti ja useissa tapauksissa myös integroivat sen vahvasti osaksi varsinaista strategiaa. Vastuullisuustavoitteita sekä -tekoja käytettiin instrumenttina mm. asiakastyytyväisyyden parantamisessa ja näin ollen pitkäjänteisen kilpailuedun saavuttamisessa. Strategisen monitulkintaisuuden käyttöä puolsi sen mahdollistamat monet tulkinnat, jotka tekevät viestinnästä kustannustehokasta.
first_indexed 2025-06-05T20:01:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tuominen, Jesse", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Loppela, Jaakko", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-04T15:57:07Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-04T15:57:07Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103103", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4 \u2013 Eurooppalaiset autokaupan alan toimijat ovat kooltaan suuria ja n\u00e4in ollen heid\u00e4n vastuullisuus- tai vastuuttomuustoimillansa on laaja-alaisia suoria tai ep\u00e4suoria vaikutuksia. Siit\u00e4 huolimatta toimialan vastuullisuutta on tutkittu vain v\u00e4h\u00e4n. Lis\u00e4ksi vastuullisuusraportointidirektiivi CSRD tulee velvoittamaan yrityksilt\u00e4 yh\u00e4 tarkempaa raportointia vastuullisuusasioista, ja n\u00e4in ollen t\u00e4m\u00e4 tutkimus voidaan toistaa direktiivin mukaisten raporttien julkistettua, joka osaltaan mahdollistaa vertailun direktiivin mukaisiin raportteihin. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia vastuullisuustekoja ja -tavoitteita eurooppalaisilla autokaupan alan toimijoilla on, sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, milt\u00e4 osin eurooppalaisen autokaupan alan vastuullisuusviestinn\u00e4ss\u00e4 on havaittavissa strategista monitulkintaisuutta.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tarkemmin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\u00e4. Tutkimusaineistoksi valikoitui viisi eurooppalaista autokaupan alan yrityst\u00e4, jotka olivat julkaisseet vastuullisuusraportin joko erillisen\u00e4 dokumenttina tai osana vuosikertomusta. Aineistoa analysoitiin sek\u00e4 teorial\u00e4ht\u00f6isen ett\u00e4 -ohjaavan analyysin menetelmin. Tutkimuksen keskeisin\u00e4 ohjaavina k\u00e4sittein\u00e4 toimivat yrityksen yhteiskuntavastuu (CSR), Strategic ambiguity (strateginen monitulkintaisuus), vastuullisuusviestint\u00e4, vastuullisuusraportointi, sek\u00e4 my\u00f6s vastuullisuusraportointidirektiivi CSRD, joka osaltaan vaikutti merkitt\u00e4v\u00e4sti tutkimuksen ajankohtaisuuteen. Tutkimuksen tuloksina on havaittavissa, ett\u00e4 eurooppalaisilla autokaupan alan toimijoilla on laaja-alaisia vastuullisuustekoja sek\u00e4 -tavoitteita. Viestinn\u00e4st\u00e4 oli tulkittavissa my\u00f6s strategista monitulkintaisuutta, joskin v\u00e4hiten osakkeenomistajille suunnattua.\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 on todettavissa, ett\u00e4 alan toimijat k\u00e4sittelev\u00e4t vastuullisuutta kokonaisvaltaisesti ja useissa tapauksissa my\u00f6s integroivat sen vahvasti osaksi varsinaista strategiaa. Vastuullisuustavoitteita sek\u00e4 -tekoja k\u00e4ytettiin instrumenttina mm. asiakastyytyv\u00e4isyyden parantamisessa ja n\u00e4in ollen pitk\u00e4j\u00e4nteisen kilpailuedun saavuttamisessa. Strategisen monitulkintaisuuden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 puolsi sen mahdollistamat monet tulkinnat, jotka tekev\u00e4t viestinn\u00e4st\u00e4 kustannustehokasta.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-04T15:57:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-04T15:57:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "mimetype"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.title", "value": "Eurooppalaisen autokaupan vastuullisuusviestint\u00e4: teot, tavoitteet ja strateginen monitulkintaisuus", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506044908", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "content"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_103103
language fin
last_indexed 2025-06-05T20:01:11Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/083cfc7d-98c6-4d4d-8483-b04a71cc8c9b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506044908.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Loppela, Jaakko Eurooppalaisen autokaupan vastuullisuusviestintä: teot, tavoitteet ja strateginen monitulkintaisuus Viestinnän johtaminen Corporate Communication
title Eurooppalaisen autokaupan vastuullisuusviestintä: teot, tavoitteet ja strateginen monitulkintaisuus
title_full Eurooppalaisen autokaupan vastuullisuusviestintä: teot, tavoitteet ja strateginen monitulkintaisuus
title_fullStr Eurooppalaisen autokaupan vastuullisuusviestintä: teot, tavoitteet ja strateginen monitulkintaisuus Eurooppalaisen autokaupan vastuullisuusviestintä: teot, tavoitteet ja strateginen monitulkintaisuus
title_full_unstemmed Eurooppalaisen autokaupan vastuullisuusviestintä: teot, tavoitteet ja strateginen monitulkintaisuus Eurooppalaisen autokaupan vastuullisuusviestintä: teot, tavoitteet ja strateginen monitulkintaisuus
title_short Eurooppalaisen autokaupan vastuullisuusviestintä: teot, tavoitteet ja strateginen monitulkintaisuus
title_sort eurooppalaisen autokaupan vastuullisuusviestintä teot tavoitteet ja strateginen monitulkintaisuus
title_txtP Eurooppalaisen autokaupan vastuullisuusviestintä: teot, tavoitteet ja strateginen monitulkintaisuus
topic Viestinnän johtaminen Corporate Communication
topic_facet Corporate Communication Viestinnän johtaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103103 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506044908
work_keys_str_mv AT loppelajaakko eurooppalaisenautokaupanvastuullisuusviestintäteottavoitteetjastrateginenmonitulki