Yhteenveto: | Tässä tutkimuksessa tutkittiin asiantuntijoiden kuvauksia koulun tehtävistä datafikaation näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena asiantuntijat kuvaavat koulun tehtäviä datafikaation näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen. Aineisto oli osa Kohti datalukutaitoa -hanketta ja sisälsi 25 koulutuspolitiikan, koulutusteknologian ja dataoikeuksien asiantuntijan haastattelua. Näkemyksiä tarkasteltiin Biestan (2010) koulutuksen tehtävien eli kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation avulla. Aineisto analysoitiin ATLAS.ti-ohjelmistolla ja tutkimuskysymykseen soveltuvat näkemykset koodattiin yhteen tai useampaan koulutuksen tehtävään. Aineistoa tarkasteltiin myös aineistolähtöisesti muodostamalla koulutuksen tehtävistä analyysin pohjalta alateemoja.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kvalifikaatio näyttäytyi asiantuntijoiden kuvauksissa useimmin. Asiantuntijat painottivat, että koulun tulee opettaa dataan liittyviä taitoja. Datan nähtiin myös mahdollistavan oppimisen tehokkuutta ja nopeutta sekä sillä voitiin kontrolloida kvalifikaatiotehtävän onnistumista. Subjektifikaatiotehtävä esiintyi pääsääntöisesti yhdessä kvalifikaatiotehtävän kanssa; vaikka datassa nähtiin mahdollisuuksia osaamisen seurannassa ja reflektoinnissa, myös dataan liittyvän osaamisen ja kriittisten valintojen tärkeyttä painotettiin. Kvalifikaation ja sosialisaation osalta painotettiin oppimisen ja osallisuuden seurantaa sekä ymmärrystä datasta osana kansalaisena toimimista. Sosialisaatiossa datan ja liitännäisten teknologioiden nähtiin sosialisoivan yksilöitä kohti järjestyksiä ja normeja. Subjektifikaatiossa datan nähtiin tarjoavan mahdollisuuksia itsestä oppimiseen esimerkiksi myönteisten kokemusten kautta.
|