Erityisopettajien kokemuksia nuorten sisäänpäin suuntautuneesta psyykkisestä oireilusta

Nuorten psyykkinen oireilu on ilmiönä ajankohtainen ja se on lähivuosina yleistynyt. Sisäänpäin suuntautunut oireilu on nuorten yleisintä psyykkistä oireilua, mutta se jää koulussa useammin huomaamatta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia erityisopettajilla on nuorten...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rannankari, Matilda
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103068
Description
Summary:Nuorten psyykkinen oireilu on ilmiönä ajankohtainen ja se on lähivuosina yleistynyt. Sisäänpäin suuntautunut oireilu on nuorten yleisintä psyykkistä oireilua, mutta se jää koulussa useammin huomaamatta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia erityisopettajilla on nuorten sisäänpäin suuntautuneesta psyykkisestä oireilusta. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita erityisesti siitä, millaisia näkemyksiä erityisopettajilla on oireilusta, millaisilla keinoilla erityisopettajat vastaavat nuorten oireiluun ja millaiseksi he kokevat omat valmiutensa nuorten oireilun kohtaamisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin tammikuussa 2025. Se muodostui viiden erityisopettajan puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä refleksiivisellä temaattisella analyysilla. Tutkimustulosten perusteella erityisopettajat kokevat kohtaavansa sisäänpäin suuntautunutta psyykkistä oireilua aiempaa enemmän. Oireilu näyttäytyi erityisopettajille hyvin yksilöllisenä ja tuli ilmi usein koulupoissaolojen kautta tai muutoksena nuoren olemuksessa tai käyttäytymisessä. Koulunkäynnin tuessa painottui opetusjärjestelyjen ohella sosioemotionaalinen tuki. Osaaminen ja koetut valmiudet kohdata nuorten oireilua olivat kertyneet pääasiassa työkokemuksen kautta. Erityisopettajat kokivat valmiutensa oireilun kohtaamiseen melko hyvänä, mutta lisäkoulutusta kaivattiin. Tutkimustulokset vahvistivat aiempia tutkimustuloksia ja nostavat esiin koulutuksen sekä sisäänpäin suuntautuneen psyykkisen oireilun -käsitteen uudelleenmäärittelemisen tarpeellisuuden.