Tekoälyavusteiset personoidut tekstit innostamassa viidesluokkalaisia hitaita lukijoita toistavaan lukemiseen

Tämä pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, voisivatko tekoälyavusteiset personoidut tekstit tukea hitaan ja sujumattoman lukijan lukumotivaatiota ja innostaa toistavaan lukemiseen. Sujumattoman lukemisen on todettu vähentävän lukumotivaatiota ja -intoa. Lukusujuvuutta voidaan kuitenkin tu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ojala, Heli
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103059
_version_ 1834494319209218048
author Ojala, Heli
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ojala, Heli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ojala, Heli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ojala, Heli
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, voisivatko tekoälyavusteiset personoidut tekstit tukea hitaan ja sujumattoman lukijan lukumotivaatiota ja innostaa toistavaan lukemiseen. Sujumattoman lukemisen on todettu vähentävän lukumotivaatiota ja -intoa. Lukusujuvuutta voidaan kuitenkin tukea toistavan lukemisen ja esimerkiksi yksilöllisiä asioita sisältävien tekstien avulla. Generatiivisen tekoälyn avulla on mahdollisuus tuottaa yksilöllisiä tekstejä nopeasti. Tutkimusote oli laadullinen. Aineisto kerättiin kahdeksasta videoidusta lukupiiristä, joissa tutkittiin, millaisiksi viisi (N=5) viidesluokkalaista oppilasta kuvailevat tekoälyavusteisia personoituja tekstejä ja miten ne innostavat toistavaan lukemiseen. Analyysinä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tulokset osoittivat oppilailla olevan pääosin myönteisiä näkemyksiä teksteihin. Generatiivinen tekoälyteknologia sekä tekstien sisällöt ja rakenteet olivat tekijöitä, jotka vaikuttivat oppilaiden lukumotivaatioon joko vahvistavasti tai heikentävästi. Toistavaan lukemiseen innostivat generatiivisen tekoälyn teknologia, oppilaalle merkitykselliset tekstit ja niiden sosiaalinen lukeminen. Tutkimuksen perusteella tekoälyavusteisilla personoiduilla teksteillä voidaan innostaa hitaita lukijoita toistavaan lukemiseen tekoälyteknologian mahdollistamien tekstien nopean tuottamisen ja muokkaamisen, lukijalle merkityksellisten tekstien ja sosiaalisen lukemisen avulla. Tutkimuksen perusteella tekoälyavusteiset personoidut tekstit voisivat toimia opettajille työvälineenä oppilaan lukutaidon ja -sujuvuuden kehittämisen apuna.
first_indexed 2025-06-04T20:05:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ojala, Heli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-04T08:03:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-04T08:03:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103059", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, voisivatko teko\u00e4lyavusteiset personoidut tekstit tukea hitaan ja sujumattoman lukijan lukumotivaatiota ja innostaa toistavaan lukemiseen. Sujumattoman lukemisen on todettu v\u00e4hent\u00e4v\u00e4n lukumotivaatiota ja -intoa. Lukusujuvuutta voidaan kuitenkin tukea toistavan lukemisen ja esimerkiksi yksil\u00f6llisi\u00e4 asioita sis\u00e4lt\u00e4vien tekstien avulla. Generatiivisen teko\u00e4lyn avulla on mahdollisuus tuottaa yksil\u00f6llisi\u00e4 tekstej\u00e4 nopeasti.\nTutkimusote oli laadullinen. Aineisto ker\u00e4ttiin kahdeksasta videoidusta lukupiirist\u00e4, joissa tutkittiin, millaisiksi viisi (N=5) viidesluokkalaista oppilasta kuvailevat teko\u00e4lyavusteisia personoituja tekstej\u00e4 ja miten ne innostavat toistavaan lukemiseen. Analyysin\u00e4 k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\n Tulokset osoittivat oppilailla olevan p\u00e4\u00e4osin my\u00f6nteisi\u00e4 n\u00e4kemyksi\u00e4 teksteihin. Generatiivinen teko\u00e4lyteknologia sek\u00e4 tekstien sis\u00e4ll\u00f6t ja rakenteet olivat tekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttivat oppilaiden lukumotivaatioon joko vahvistavasti tai heikent\u00e4v\u00e4sti. Toistavaan lukemiseen innostivat generatiivisen teko\u00e4lyn teknologia, oppilaalle merkitykselliset tekstit ja niiden sosiaalinen lukeminen. Tutkimuksen perusteella teko\u00e4lyavusteisilla personoiduilla teksteill\u00e4 voidaan innostaa hitaita lukijoita toistavaan lukemiseen teko\u00e4lyteknologian mahdollistamien tekstien nopean tuottamisen ja muokkaamisen, lukijalle merkityksellisten tekstien ja sosiaalisen lukemisen avulla. Tutkimuksen perusteella teko\u00e4lyavusteiset personoidut tekstit voisivat toimia opettajille ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4 oppilaan lukutaidon ja -sujuvuuden kehitt\u00e4misen apuna.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-04T08:03:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-04T08:03:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4lyavusteiset personoidut tekstit innostamassa viidesluokkalaisia hitaita lukijoita toistavaan lukemiseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506044863", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103059
language fin
last_indexed 2025-06-04T20:05:47Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eec77e42-43fe-4dd7-9aee-d8bf01c5a727\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506044863.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ojala, Heli Tekoälyavusteiset personoidut tekstit innostamassa viidesluokkalaisia hitaita lukijoita toistavaan lukemiseen Erityispedagogiikka Special Education lukeminen lukutaito tekoäly motivaatio
title Tekoälyavusteiset personoidut tekstit innostamassa viidesluokkalaisia hitaita lukijoita toistavaan lukemiseen
title_full Tekoälyavusteiset personoidut tekstit innostamassa viidesluokkalaisia hitaita lukijoita toistavaan lukemiseen
title_fullStr Tekoälyavusteiset personoidut tekstit innostamassa viidesluokkalaisia hitaita lukijoita toistavaan lukemiseen Tekoälyavusteiset personoidut tekstit innostamassa viidesluokkalaisia hitaita lukijoita toistavaan lukemiseen
title_full_unstemmed Tekoälyavusteiset personoidut tekstit innostamassa viidesluokkalaisia hitaita lukijoita toistavaan lukemiseen Tekoälyavusteiset personoidut tekstit innostamassa viidesluokkalaisia hitaita lukijoita toistavaan lukemiseen
title_short Tekoälyavusteiset personoidut tekstit innostamassa viidesluokkalaisia hitaita lukijoita toistavaan lukemiseen
title_sort tekoälyavusteiset personoidut tekstit innostamassa viidesluokkalaisia hitaita lukijoita toistavaan lukemiseen
title_txtP Tekoälyavusteiset personoidut tekstit innostamassa viidesluokkalaisia hitaita lukijoita toistavaan lukemiseen
topic Erityispedagogiikka Special Education lukeminen lukutaito tekoäly motivaatio
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education lukeminen lukutaito motivaatio tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103059 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506044863
work_keys_str_mv AT ojalaheli tekoälyavusteisetpersonoiduttekstitinnostamassaviidesluokkalaisiahitaitalukijoitatoist