Yhteenveto: | Tämä pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, voisivatko tekoälyavusteiset personoidut tekstit tukea hitaan ja sujumattoman lukijan lukumotivaatiota ja innostaa toistavaan lukemiseen. Sujumattoman lukemisen on todettu vähentävän lukumotivaatiota ja -intoa. Lukusujuvuutta voidaan kuitenkin tukea toistavan lukemisen ja esimerkiksi yksilöllisiä asioita sisältävien tekstien avulla. Generatiivisen tekoälyn avulla on mahdollisuus tuottaa yksilöllisiä tekstejä nopeasti.
Tutkimusote oli laadullinen. Aineisto kerättiin kahdeksasta videoidusta lukupiiristä, joissa tutkittiin, millaisiksi viisi (N=5) viidesluokkalaista oppilasta kuvailevat tekoälyavusteisia personoituja tekstejä ja miten ne innostavat toistavaan lukemiseen. Analyysinä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittivat oppilailla olevan pääosin myönteisiä näkemyksiä teksteihin. Generatiivinen tekoälyteknologia sekä tekstien sisällöt ja rakenteet olivat tekijöitä, jotka vaikuttivat oppilaiden lukumotivaatioon joko vahvistavasti tai heikentävästi. Toistavaan lukemiseen innostivat generatiivisen tekoälyn teknologia, oppilaalle merkitykselliset tekstit ja niiden sosiaalinen lukeminen. Tutkimuksen perusteella tekoälyavusteisilla personoiduilla teksteillä voidaan innostaa hitaita lukijoita toistavaan lukemiseen tekoälyteknologian mahdollistamien tekstien nopean tuottamisen ja muokkaamisen, lukijalle merkityksellisten tekstien ja sosiaalisen lukemisen avulla. Tutkimuksen perusteella tekoälyavusteiset personoidut tekstit voisivat toimia opettajille työvälineenä oppilaan lukutaidon ja -sujuvuuden kehittämisen apuna.
|