Summary: | Tässä pro gradu- tutkimuksessa selvitetään varhaiskasvatusyksikön johtajien
omia käsityksiä työn hallinnan tunteen merkityksestä työhyvinvoinnille. Varhaiskasvatusyksikön johtajan työn pirstaleisuutta on kuvattu monissa tutkimuksissa ja työn hallinnalla on todettu olevan keskeinen merkitys työhyvinvoinnille.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkimuskysymyksinä olivat, mistä työn hallinnan tunne muodostuu varhaiskasvatusyksikön johtajan tehtävässä sekä millaiset tekijät parantavat ja heikentävät työn hallinnan tunnetta. Tutkimusaineisto
kerättiin haastatellen seitsemää varhaiskasvatusyksikön johtajaa. Aineisto analysoitiin temaattista analyysia hyödyntäen fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esiin varhaiskasvatusyksikön
johtajien omia kokemuksia työn hallinnasta.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että työn hallintaan vaikuttivat johtamiskokonaisuus, henkilöstön saatavuus ja resurssointi. Työn hallintaa ja työhyvinvointia varhaiskasvatusyksikön johtajan tehtävässä tukivat työn jakamisen
mahdollisuus, työyhteisöltä saatava tuki ja tuki lähimmältä esihenkilöltä. Työn
hallintaa ja työhyvinvointia heikensivät työn pirstaleisuus ja työtehtävien liian
suuri määrä, jolloin työtehtävät kasautuivat, eikä työaika riittänyt työn tekemiseen. Kokonaisuutena voidaan todeta, että riittävä perehdytys, hallittavissa oleva
johtamiskokonaisuus, kollegiaalinen tuki ja työn jakamisen mahdollisuus edesauttavat varhaiskasvatusyksikön johtajan työn hallintaa ja sitä kautta työhyvinvointia.
|