Työn hallinnan tunne ja työhyvinvointi varhaiskasvatusyksikön johtajan työssä

Tässä pro gradu- tutkimuksessa selvitetään varhaiskasvatusyksikön johtajien omia käsityksiä työn hallinnan tunteen merkityksestä työhyvinvoinnille. Varhaiskasvatusyksikön johtajan työn pirstaleisuutta on kuvattu monissa tutkimuksissa ja työn hallinnalla on todettu olevan keskeinen merkitys työhyvinv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Frilund, Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103021
Description
Summary:Tässä pro gradu- tutkimuksessa selvitetään varhaiskasvatusyksikön johtajien omia käsityksiä työn hallinnan tunteen merkityksestä työhyvinvoinnille. Varhaiskasvatusyksikön johtajan työn pirstaleisuutta on kuvattu monissa tutkimuksissa ja työn hallinnalla on todettu olevan keskeinen merkitys työhyvinvoinnille. Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkimuskysymyksinä olivat, mistä työn hallinnan tunne muodostuu varhaiskasvatusyksikön johtajan tehtävässä sekä millaiset tekijät parantavat ja heikentävät työn hallinnan tunnetta. Tutkimusaineisto kerättiin haastatellen seitsemää varhaiskasvatusyksikön johtajaa. Aineisto analysoitiin temaattista analyysia hyödyntäen fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esiin varhaiskasvatusyksikön johtajien omia kokemuksia työn hallinnasta. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että työn hallintaan vaikuttivat johtamiskokonaisuus, henkilöstön saatavuus ja resurssointi. Työn hallintaa ja työhyvinvointia varhaiskasvatusyksikön johtajan tehtävässä tukivat työn jakamisen mahdollisuus, työyhteisöltä saatava tuki ja tuki lähimmältä esihenkilöltä. Työn hallintaa ja työhyvinvointia heikensivät työn pirstaleisuus ja työtehtävien liian suuri määrä, jolloin työtehtävät kasautuivat, eikä työaika riittänyt työn tekemiseen. Kokonaisuutena voidaan todeta, että riittävä perehdytys, hallittavissa oleva johtamiskokonaisuus, kollegiaalinen tuki ja työn jakamisen mahdollisuus edesauttavat varhaiskasvatusyksikön johtajan työn hallintaa ja sitä kautta työhyvinvointia.