Yhteisöllinen opiskeluhuolto osana oppilaitosten hyvinvointityötä

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten oppilaitosten henkilöstö arvioi opiskeluhuoltopalveluiden toimivuuden ja henkilöstön sitoutumisen hyvinvointityöhön ja onko eri ammattiroolien arvioissa eroja. Lisäksi tutkittiin mitkä tekijät ovat yhteydessä henkilöstön arvioihin opiskeluhuoltopalv...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Mäntynen, Petra, Räty-Malkki, Sanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103015
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten oppilaitosten henkilöstö arvioi opiskeluhuoltopalveluiden toimivuuden ja henkilöstön sitoutumisen hyvinvointityöhön ja onko eri ammattiroolien arvioissa eroja. Lisäksi tutkittiin mitkä tekijät ovat yhteydessä henkilöstön arvioihin opiskeluhuoltopalveluiden toimivuudesta ja hyvinvointityöhön sitoutumisessa. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2024 kyselynä viideltä Keski-Suomen alueella toimivalta oppilaitokselta osana Yhteistyöllä hyvinvointia oppilaitos-yhteisöön -hanketta. Kyselyyn vastasi 406 työntekijää. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla käyttäen Pearsonin korrelaatiota, ANOVA:a ja hierarkkista regressioanalyysiä. Tulosten perusteella opiskeluhuoltopalveluiden toimivuus ja sitoutuminen hyvinvointityöhön arvioitiin keskimäärin neutraalisti, mutta vastauksissa oli hajontaa. Arviot kahdesta muuttujasta olivat yhteydessä toisiinsa, mutta korrelaatio jäi kohtalaiseksi. Taustamuuttujista ammattiroolit ja toisella asteella toimiminen olivat yhteydessä arvioihin opiskeluhuoltopalveluista. Johtotehtävissä toimiminen oli yhteydessä myös korkeampaan arvioon henkilöstön sitoutumisesta hyvinvointityöhön. Kummankin muuttujan osalta kunnioittava vuorovaikutus selitti vaihtelua arvioissa. Tutkimus antaa viitteitä, että toimiva opiskeluhuolto ja oppilaitosten hyvinvointityön onnistuminen edellyttävät toimivia rakenteita ja myönteistä vuorovaikutuskulttuuria. Myös kunnioittava vuorovaikutus voi vahvistaa henkilöstön sitoutumista hyvinvointityöhön ja kokemusta opiskeluhuollon toimivuudesta.