Oppilaan sosiaalisen kompetenssin sekä opettajan tarjoaman itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen väliset yhteydet alkuopetuksessa

Sosiaalisen kompetenssin kehittäminen on keskeisessä roolissa koulun aloitusvaiheessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena olikin tarkastella, onko oppilaan sosiaalinen kompetenssi yhteydessä opettajan tarjoamaan itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen määrään 1. ja 2. luokalla. Tark...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Reunanen, Rebekka, Heikkinen, Anniina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103014
_version_ 1835219122472878080
author Reunanen, Rebekka Heikkinen, Anniina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Reunanen, Rebekka Heikkinen, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Reunanen, Rebekka Heikkinen, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Reunanen, Rebekka
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalisen kompetenssin kehittäminen on keskeisessä roolissa koulun aloitusvaiheessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena olikin tarkastella, onko oppilaan sosiaalinen kompetenssi yhteydessä opettajan tarjoamaan itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen määrään 1. ja 2. luokalla. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko oppilaan tuen porras yhteydessä opettajalta saatuun tukeen kyseisissä taidoissa. Lisäksi selvitettiin opettajan tuen yhteyttä oppilaan sosiaalisen kompetenssin muutokseen. Tutkimuksen aineisto on osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineisto on kerätty pitkittäistutkimuksena: 1. luokan aineistot lukuvuonna 2017–2018 ja 2. luokan aineisto 2018–2019. Aineisto koostuu yhteensä 52 opettajan kyselylomakkeille tekemistä sosiaalisen kompetenssin ja tuen arvioista koskien 853 oppilasta. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineistoa analysoitiin lineaarisella ja hierarkkisella regressioanalyysilla sekä Mann-Whitneyn U-testillä. Tulokset osoittivat, että oppilaan sosiaalinen kompetenssi on yhteydessä opettajan tarjoaman itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen määrään. Analyysit osoittivat myös, että tehostetun ja erityisen tuen oppilaat saivat opettajalta enemmän itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tukea kuin muut oppilaat. Lisäksi tulokset osoittivat oppilaan sosiaalisen kompetenssin pysyvyyttä sekä ettei opettajan lisääntyneellä tuella pystytty tämän tutkimuksen perusteella vaikuttamaan suotuisasti oppilaan sosiaalisen kompetenssin kehitykseen. Vaikuttavia tuen keinoja olisi syytä tarkastella tulevaisuudessa.
first_indexed 2025-06-03T20:00:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruotsalainen , Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salminen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Reunanen, Rebekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkinen, Anniina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-03T08:45:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-03T08:45:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103014", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalisen kompetenssin kehitt\u00e4minen on keskeisess\u00e4 roolissa koulun aloitusvaiheessa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena olikin tarkastella, onko oppilaan sosiaalinen kompetenssi yhteydess\u00e4 opettajan tarjoamaan itses\u00e4\u00e4telyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden s\u00e4\u00e4telyn tuen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n 1. ja 2. luokalla. Tarkoituksena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, onko oppilaan tuen porras yhteydess\u00e4 opettajalta saatuun tukeen kyseisiss\u00e4 taidoissa. Lis\u00e4ksi selvitettiin opettajan tuen yhteytt\u00e4 oppilaan sosiaalisen kompetenssin muutokseen. Tutkimuksen aineisto on osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineisto on ker\u00e4tty pitkitt\u00e4istutkimuksena: 1. luokan aineistot lukuvuonna 2017\u20132018 ja 2. luokan aineisto 2018\u20132019. Aineisto koostuu yhteens\u00e4 52 opettajan kyselylomakkeille tekemist\u00e4 sosiaalisen kompetenssin ja tuen arvioista koskien 853 oppilasta. Tutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 tutkimuksena ja aineistoa analysoitiin lineaarisella ja hierarkkisella regressioanalyysilla sek\u00e4 Mann-Whitneyn U-testill\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaan sosiaalinen kompetenssi on yhteydess\u00e4 opettajan tarjoaman itses\u00e4\u00e4telyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden s\u00e4\u00e4telyn tuen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Analyysit osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 tehostetun ja erityisen tuen oppilaat saivat opettajalta enemm\u00e4n itses\u00e4\u00e4telyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden s\u00e4\u00e4telyn tukea kuin muut oppilaat. Lis\u00e4ksi tulokset osoittivat oppilaan sosiaalisen kompetenssin pysyvyytt\u00e4 sek\u00e4 ettei opettajan lis\u00e4\u00e4ntyneell\u00e4 tuella pystytty t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella vaikuttamaan suotuisasti oppilaan sosiaalisen kompetenssin kehitykseen. Vaikuttavia tuen keinoja olisi syyt\u00e4 tarkastella tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-03T08:45:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-03T08:45:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteiden s\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaan sosiaalisen kompetenssin sek\u00e4 opettajan tarjoaman itses\u00e4\u00e4telyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden s\u00e4\u00e4telyn tuen v\u00e4liset yhteydet alkuopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506034820", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnanohjaus (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103014
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:56Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/044bd384-671e-462f-a69f-66828b80da4b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506034820.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Reunanen, Rebekka Heikkinen, Anniina Oppilaan sosiaalisen kompetenssin sekä opettajan tarjoaman itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen väliset yhteydet alkuopetuksessa tunteiden säätely Erityispedagogiikka Special Education sosiaaliset taidot toiminnanohjaus (psykologia) itsesäätely (psykologia) tukeminen
title Oppilaan sosiaalisen kompetenssin sekä opettajan tarjoaman itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen väliset yhteydet alkuopetuksessa
title_full Oppilaan sosiaalisen kompetenssin sekä opettajan tarjoaman itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen väliset yhteydet alkuopetuksessa
title_fullStr Oppilaan sosiaalisen kompetenssin sekä opettajan tarjoaman itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen väliset yhteydet alkuopetuksessa Oppilaan sosiaalisen kompetenssin sekä opettajan tarjoaman itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen väliset yhteydet alkuopetuksessa
title_full_unstemmed Oppilaan sosiaalisen kompetenssin sekä opettajan tarjoaman itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen väliset yhteydet alkuopetuksessa Oppilaan sosiaalisen kompetenssin sekä opettajan tarjoaman itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen väliset yhteydet alkuopetuksessa
title_short Oppilaan sosiaalisen kompetenssin sekä opettajan tarjoaman itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen väliset yhteydet alkuopetuksessa
title_sort oppilaan sosiaalisen kompetenssin sekä opettajan tarjoaman itsesäätelyn toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen väliset yhteydet alkuopetuksessa
title_txtP Oppilaan sosiaalisen kompetenssin sekä opettajan tarjoaman itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja tunteiden säätelyn tuen väliset yhteydet alkuopetuksessa
topic tunteiden säätely Erityispedagogiikka Special Education sosiaaliset taidot toiminnanohjaus (psykologia) itsesäätely (psykologia) tukeminen
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education itsesäätely (psykologia) sosiaaliset taidot toiminnanohjaus (psykologia) tukeminen tunteiden säätely
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103014 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506034820
work_keys_str_mv AT reunanenrebekka oppilaansosiaalisenkompetenssinsekäopettajantarjoamanitsesäätelyntoiminnanohjauk