Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuudesluokkalaisten lasten huoltajien käsityksiä lukumotivaation tukemisesta. Tutkimuksella haluttiin lisätä ymmärrystä huoltajien käyttämistä keinoista lukumotivaation tukemiseksi sekä heidän roolistaan lapsen lukumotivaation tukijoina.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto analysoitiin ongelmalähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineisto kerättiin pääasiassa kesän ja alkusyksyn 2024 aikana, ja sitä täydennettiin vielä tammikuussa 2025. Aineistonkeruussa käytettiin avoimia kysymyksiä sisältävää sähköistä kyselylomaketta, johon vastasi yhteensä 72 kuudesluokkalaisen lapsen huoltajaa.
Tulokset osoittivat, että huoltajilla on käytössään monipuolisia keinoja lapsen lukumotivaation tukemiseksi. Huoltajat pitivät lukumotivaation tukemista
tärkeänä, mutta haastavana asiana. Toimiviksi keinoiksi tuotiin esille yhteiset lukuaktiviteetit, lukemisen mahdollistaminen, omaehtoinen lukeminen sekä positiivinen vuorovaikutus. Ulkoisen motivaation keinot eli palkitseminen ja rajoittaminen olivat tehottomia lukumotivaation tukemisen kannalta. Tulosten mukaan huoltajien tehtävänä on luoda pohja lapsen lukuharrastukselle, ylläpitää lukumotivaatiota sekä opettaa lapselle taitoja lukemiseen liittyen.
Lukumotivaation tukeminen näkyy perheiden arjessa, ja siihen on tärkeää
keksiä toimivia ratkaisuja. Tutkimukseni lisää ymmärrystä siitä, miten tärkeää
opettajien on ohjata huoltajia tukemaan lapsen lukumotivaatiota ja keksiä yhdessä huoltajien kanssa ratkaisuja lukuinnon tukemiseen.
|