Opettajien kokemuksia oppilaiden tukemisesta valmistavassa opetuksessa

Tutkimus tarkastelee valmistavien luokkien opettajien käyttämiä oppimisen tuen menetelmiä sekä haasteita, joita he ovat kohdanneet tuen toteuttamisessa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä monikielisten ja monikulttuuristen oppilaiden määrä Suomessa on lisääntynyt. Tämä kasvu näkyy my...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Wadunombi Arachchige, Thinya, Vu, Liina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102993
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimus tarkastelee valmistavien luokkien opettajien käyttämiä oppimisen tuen menetelmiä sekä haasteita, joita he ovat kohdanneet tuen toteuttamisessa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä monikielisten ja monikulttuuristen oppilaiden määrä Suomessa on lisääntynyt. Tämä kasvu näkyy myös valmistavassa opetuksessa, johon tässä tutkimuksessa keskityttiin. Tutkimus toteutettiin laadullisia menetelmiä hyödyntäen ja se pohjautuu fenomenologiseen tutkimusotteeseen. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin seitsemää peruskoulun valmistavan luokan opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulokset kertovat, että valmistavan opetuksen opettajilla oli monipuolisia käytänteitä oppilaiden oppimisen tukemiseksi. Keskeisiä tukemisen tapoja olivat esimerkiksi monipuoliset opetustavat, yksilöllinen tuki, selkokielinen opetus, oppimateriaalien muokkaaminen sekä visuaalinen tuki. Tulokset myös osoittavat, että oppimisen tuen toteuttamista haastavat rajalliset resurssit, puutteet valmistavan opetuksen kattavista oppimateriaaleista sekä yhteistyöhön liittyvät haasteet kollegoiden ja oppilaiden huoltajien kanssa.