"Onks luurangolla aivoja?" kuolema taidekuvassa 9–11-vuotiaiden lasten tulkitsemana

Tutkielman tarkoituksena on lisätä ymmärrystä lasten taidekuvan tulkitsemisen tavoista ja kuolemakäsityksistä Hugo Simbergin maalauksen Kuoleman puutarha (1896) avulla. Tutkielmassa tarkastellaan, mihin lapset kiinnittävät taidekuvassa huomiota, mitä he kertovat näkemästään ja millaisia tulkintoja h...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salo, Viivi Lilja Linnea
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102910
Description
Summary:Tutkielman tarkoituksena on lisätä ymmärrystä lasten taidekuvan tulkitsemisen tavoista ja kuolemakäsityksistä Hugo Simbergin maalauksen Kuoleman puutarha (1896) avulla. Tutkielmassa tarkastellaan, mihin lapset kiinnittävät taidekuvassa huomiota, mitä he kertovat näkemästään ja millaisia tulkintoja he tekevät kuvan sisällöistä. Tutkielmassa tutkitaan lasten subjektiivisia kokemuksia ja merkityksiä, eli taustalla on fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusperinne. Tutkimukseen osallistui neljätoista 9–11-vuotiasta kuvataidekoulun oppilasta. Tutkielman aineisto kerättiin virikkeellistä ryhmähaastattelua ja löyhästi strukturoitua avointa haastattelua vastaavalla VTS-menetelmällä. Tarkastelutuokioissa lapset katselivat Kuoleman puutarha -taidekuvaa tutkijan ohjeistamana. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisella sisällönanalyysilla. Tarkastelutuokioissa lapset kiinnittivät huomiota samoihin asioihin. Lapset tarkastelivat kuvaa tarkasti ja huomasivat pienetkin yksityiskohdat. Lapset tunnistivat luurangot kuolleiksi ihmisiksi eli kuoleman symboliksi. Luurangot ohjailivat lasten tulkintoja. Kommenteissa näkyi viitteitä lasten kuolemakäsityksistä. Tutkielma valottaa lasten taidekuvan katsomisen ja taidekuvasta kertomisen taitoja ja tapoja. Tutkielma kertoo, miten lapset tunnistavat taidekuvasta kuoleman ja millainen käsitys heillä on kuolemasta taidekuvasta esitettyjen kommenttien perusteella.