Current and future English teachers as gamers English language teachers’ identity construction and beliefs on game-enhanced language learning

Tässä tutkimuksessa on selvitetty englannin aineenopettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kaupallisten videopelien mahdollisuuksista ja haitoista kielten opetuksessa. Kaupallisiksi videopeleiksi lasketaan ne pelit, joita ei ole suunniteltu varsinaisesti vieraiden kielten opettamiseen, ja nii...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tauriainen, Emilia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102895
_version_ 1834222500876124160
author Tauriainen, Emilia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tauriainen, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tauriainen, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tauriainen, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa on selvitetty englannin aineenopettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kaupallisten videopelien mahdollisuuksista ja haitoista kielten opetuksessa. Kaupallisiksi videopeleiksi lasketaan ne pelit, joita ei ole suunniteltu varsinaisesti vieraiden kielten opettamiseen, ja niiden käytöstä osana kielten opettamista ja niistä oppimista käytetään termiä peliavusteinen kielen oppiminen ja opettaminen. Tutkimuksessa on myös pohdittu, millaisia opettajaidentiteettejä opettajat muodostavat suhteessa kaupallisiin videopeleihin, huomioiden osallistujien pelitaustojen merkitys identiteetin sekä mielipiteiden muodostumiseen. Opettajaidentiteetin muodostuminen on jatkuva prosessi, joka viittaa ammatillisen identiteetin lisäksi henkilökohtaisiin näkemyksiin ja kokemuksiin. Kielten opettajien identiteettejä on tutkittu teknologian kontekstissa jo hieman, mutta näkökulma kaupallisiin videopeleihin puuttuu. Tutkimus pyrkii myös selvittämään, minkälainen rooli kaupallisilla videopeleillä on englannin opetuksessa suomalaisissa kouluissa, ja minkälaisia toiveita osallistujilla on jatkokoulutukseen vahvistaakseen heidän kykyänsä käyttää kaupallisia videopelejä osana kielten opetusta. Tutkimusta varten on haastateltu 4 englannin aineenopettajaa ympäri Suomea ja 3 opettajaopiskelijaa eri yliopistoista. Tutkimuksen osallistujat ovat suurilta osin olleet aktiivisia videopelien pelaajia. He ovat käyttäneet pääsääntöisesti eri teknologisia sovelluksia ja opetuspelejä kielten opetuksessa, ja vain kaksi osallistujista on tähän mennessä hyödyntänyt kaupallisia pelejä. Videopelien nähtiin kasvattavan esimerkiksi oppijoiden motivaatiota, tukevan sanaston oppimista sekä luetun- ja kuullunymmärtämistä. Osallistujat taas kokivat, että kaupallisten videopelien käytön haasteita ovat resurssipulat niin kouluissa kuin kotona, ajanpuute, epäsopivat sisällöt etenkin tietyille ikäryhmille sekä tietoturvaongelmat. Osallistujat muodostivat neljä erilaista opettajaidentiteettiä: innokas videopelien käyttäjä, tutkiskeleva opettaja, struktuurin keskittynyt opettaja sekä avomielinen opettaja. Usea osallistuja positioi itsensä siten, että hän sopi useampaan kuin yhteen identiteetin kuvaukseen. Tutkimus on merkittävä etenkin suomalaisessa kontekstissa, sillä kaupallisten videopelien käyttö voi nousta merkittäväksi osaksi kielten opetuksessa, varsinkin jos aihetta tullaan käsittelemään enemmän opettajakoulutuksissa. Tutkimus myös osoittaa teknologian olevan nykypäivänä yleinen osa modernin kielten opettajan työnkuvaa Suomessa
first_indexed 2025-06-02T20:00:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tauriainen, Emilia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-02T06:43:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-02T06:43:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102895", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa on selvitetty englannin aineenopettajien ja opettajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kaupallisten\nvideopelien mahdollisuuksista ja haitoista kielten opetuksessa. Kaupallisiksi videopeleiksi lasketaan ne pelit, joita ei\nole suunniteltu varsinaisesti vieraiden kielten opettamiseen, ja niiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 osana kielten opettamista ja niist\u00e4\noppimista k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n termi\u00e4 peliavusteinen kielen oppiminen ja opettaminen. Tutkimuksessa on my\u00f6s pohdittu,\nmillaisia opettajaidentiteettej\u00e4 opettajat muodostavat suhteessa kaupallisiin videopeleihin, huomioiden osallistujien\npelitaustojen merkitys identiteetin sek\u00e4 mielipiteiden muodostumiseen. Opettajaidentiteetin muodostuminen on\njatkuva prosessi, joka viittaa ammatillisen identiteetin lis\u00e4ksi henkil\u00f6kohtaisiin n\u00e4kemyksiin ja kokemuksiin. Kielten\nopettajien identiteettej\u00e4 on tutkittu teknologian kontekstissa jo hieman, mutta n\u00e4k\u00f6kulma kaupallisiin videopeleihin\npuuttuu. Tutkimus pyrkii my\u00f6s selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mink\u00e4lainen rooli kaupallisilla videopeleill\u00e4 on englannin opetuksessa\nsuomalaisissa kouluissa, ja mink\u00e4laisia toiveita osallistujilla on jatkokoulutukseen vahvistaakseen heid\u00e4n kyky\u00e4ns\u00e4\nk\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kaupallisia videopelej\u00e4 osana kielten opetusta. Tutkimusta varten on haastateltu 4 englannin aineenopettajaa\nymp\u00e4ri Suomea ja 3 opettajaopiskelijaa eri yliopistoista.\n\nTutkimuksen osallistujat ovat suurilta osin olleet aktiivisia videopelien pelaajia. He ovat k\u00e4ytt\u00e4neet p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti\neri teknologisia sovelluksia ja opetuspelej\u00e4 kielten opetuksessa, ja vain kaksi osallistujista on t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4\nhy\u00f6dynt\u00e4nyt kaupallisia pelej\u00e4. Videopelien n\u00e4htiin kasvattavan esimerkiksi oppijoiden motivaatiota, tukevan\nsanaston oppimista sek\u00e4 luetun- ja kuullunymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4. Osallistujat taas kokivat, ett\u00e4 kaupallisten videopelien\nk\u00e4yt\u00f6n haasteita ovat resurssipulat niin kouluissa kuin kotona, ajanpuute, ep\u00e4sopivat sis\u00e4ll\u00f6t etenkin tietyille\nik\u00e4ryhmille sek\u00e4 tietoturvaongelmat. Osallistujat muodostivat nelj\u00e4 erilaista opettajaidentiteetti\u00e4: innokas\nvideopelien k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4, tutkiskeleva opettaja, struktuurin keskittynyt opettaja sek\u00e4 avomielinen opettaja. Usea\nosallistuja positioi itsens\u00e4 siten, ett\u00e4 h\u00e4n sopi useampaan kuin yhteen identiteetin kuvaukseen. Tutkimus on\nmerkitt\u00e4v\u00e4 etenkin suomalaisessa kontekstissa, sill\u00e4 kaupallisten videopelien k\u00e4ytt\u00f6 voi nousta merkitt\u00e4v\u00e4ksi osaksi\nkielten opetuksessa, varsinkin jos aihetta tullaan k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n opettajakoulutuksissa. Tutkimus my\u00f6s\nosoittaa teknologian olevan nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 yleinen osa modernin kielten opettajan ty\u00f6nkuvaa Suomessa", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-02T06:43:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-02T06:43:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher identity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "game-enhanced language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Current and future English teachers as gamers : English language teachers\u2019 identity construction and beliefs on game-enhanced language learning", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506024710", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102895
language eng
last_indexed 2025-06-02T20:03:03Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/837684b1-e203-47ef-a223-2d85a9fff5e7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506024710.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tauriainen, Emilia Current and future English teachers as gamers : English language teachers’ identity construction and beliefs on game-enhanced language learning video games teacher identity game-enhanced language learning Englannin kieli English kieltenopetus kieltenopettajat ammatti-identiteetti digitaaliset pelit kielen oppiminen
title Current and future English teachers as gamers : English language teachers’ identity construction and beliefs on game-enhanced language learning
title_full Current and future English teachers as gamers : English language teachers’ identity construction and beliefs on game-enhanced language learning
title_fullStr Current and future English teachers as gamers : English language teachers’ identity construction and beliefs on game-enhanced language learning Current and future English teachers as gamers : English language teachers’ identity construction and beliefs on game-enhanced language learning
title_full_unstemmed Current and future English teachers as gamers : English language teachers’ identity construction and beliefs on game-enhanced language learning Current and future English teachers as gamers : English language teachers’ identity construction and beliefs on game-enhanced language learning
title_short Current and future English teachers as gamers
title_sort current and future english teachers as gamers english language teachers identity construction and beliefs on game enhanced language learning
title_sub English language teachers’ identity construction and beliefs on game-enhanced language learning
title_txtP Current and future English teachers as gamers : English language teachers’ identity construction and beliefs on game-enhanced language learning
topic video games teacher identity game-enhanced language learning Englannin kieli English kieltenopetus kieltenopettajat ammatti-identiteetti digitaaliset pelit kielen oppiminen
topic_facet Englannin kieli English ammatti-identiteetti digitaaliset pelit game-enhanced language learning kielen oppiminen kieltenopettajat kieltenopetus teacher identity video games
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102895 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506024710
work_keys_str_mv AT tauriainenemilia currentandfutureenglishteachersasgamersenglishlanguageteachersidentityconstruct