Current and future English teachers as gamers English language teachers’ identity construction and beliefs on game-enhanced language learning

Tässä tutkimuksessa on selvitetty englannin aineenopettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kaupallisten videopelien mahdollisuuksista ja haitoista kielten opetuksessa. Kaupallisiksi videopeleiksi lasketaan ne pelit, joita ei ole suunniteltu varsinaisesti vieraiden kielten opettamiseen, ja nii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tauriainen, Emilia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102895
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa on selvitetty englannin aineenopettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kaupallisten videopelien mahdollisuuksista ja haitoista kielten opetuksessa. Kaupallisiksi videopeleiksi lasketaan ne pelit, joita ei ole suunniteltu varsinaisesti vieraiden kielten opettamiseen, ja niiden käytöstä osana kielten opettamista ja niistä oppimista käytetään termiä peliavusteinen kielen oppiminen ja opettaminen. Tutkimuksessa on myös pohdittu, millaisia opettajaidentiteettejä opettajat muodostavat suhteessa kaupallisiin videopeleihin, huomioiden osallistujien pelitaustojen merkitys identiteetin sekä mielipiteiden muodostumiseen. Opettajaidentiteetin muodostuminen on jatkuva prosessi, joka viittaa ammatillisen identiteetin lisäksi henkilökohtaisiin näkemyksiin ja kokemuksiin. Kielten opettajien identiteettejä on tutkittu teknologian kontekstissa jo hieman, mutta näkökulma kaupallisiin videopeleihin puuttuu. Tutkimus pyrkii myös selvittämään, minkälainen rooli kaupallisilla videopeleillä on englannin opetuksessa suomalaisissa kouluissa, ja minkälaisia toiveita osallistujilla on jatkokoulutukseen vahvistaakseen heidän kykyänsä käyttää kaupallisia videopelejä osana kielten opetusta. Tutkimusta varten on haastateltu 4 englannin aineenopettajaa ympäri Suomea ja 3 opettajaopiskelijaa eri yliopistoista. Tutkimuksen osallistujat ovat suurilta osin olleet aktiivisia videopelien pelaajia. He ovat käyttäneet pääsääntöisesti eri teknologisia sovelluksia ja opetuspelejä kielten opetuksessa, ja vain kaksi osallistujista on tähän mennessä hyödyntänyt kaupallisia pelejä. Videopelien nähtiin kasvattavan esimerkiksi oppijoiden motivaatiota, tukevan sanaston oppimista sekä luetun- ja kuullunymmärtämistä. Osallistujat taas kokivat, että kaupallisten videopelien käytön haasteita ovat resurssipulat niin kouluissa kuin kotona, ajanpuute, epäsopivat sisällöt etenkin tietyille ikäryhmille sekä tietoturvaongelmat. Osallistujat muodostivat neljä erilaista opettajaidentiteettiä: innokas videopelien käyttäjä, tutkiskeleva opettaja, struktuurin keskittynyt opettaja sekä avomielinen opettaja. Usea osallistuja positioi itsensä siten, että hän sopi useampaan kuin yhteen identiteetin kuvaukseen. Tutkimus on merkittävä etenkin suomalaisessa kontekstissa, sillä kaupallisten videopelien käyttö voi nousta merkittäväksi osaksi kielten opetuksessa, varsinkin jos aihetta tullaan käsittelemään enemmän opettajakoulutuksissa. Tutkimus myös osoittaa teknologian olevan nykypäivänä yleinen osa modernin kielten opettajan työnkuvaa Suomessa