Summary: | Tässä tutkimuksessa on selvitetty englannin aineenopettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kaupallisten
videopelien mahdollisuuksista ja haitoista kielten opetuksessa. Kaupallisiksi videopeleiksi lasketaan ne pelit, joita ei
ole suunniteltu varsinaisesti vieraiden kielten opettamiseen, ja niiden käytöstä osana kielten opettamista ja niistä
oppimista käytetään termiä peliavusteinen kielen oppiminen ja opettaminen. Tutkimuksessa on myös pohdittu,
millaisia opettajaidentiteettejä opettajat muodostavat suhteessa kaupallisiin videopeleihin, huomioiden osallistujien
pelitaustojen merkitys identiteetin sekä mielipiteiden muodostumiseen. Opettajaidentiteetin muodostuminen on
jatkuva prosessi, joka viittaa ammatillisen identiteetin lisäksi henkilökohtaisiin näkemyksiin ja kokemuksiin. Kielten
opettajien identiteettejä on tutkittu teknologian kontekstissa jo hieman, mutta näkökulma kaupallisiin videopeleihin
puuttuu. Tutkimus pyrkii myös selvittämään, minkälainen rooli kaupallisilla videopeleillä on englannin opetuksessa
suomalaisissa kouluissa, ja minkälaisia toiveita osallistujilla on jatkokoulutukseen vahvistaakseen heidän kykyänsä
käyttää kaupallisia videopelejä osana kielten opetusta. Tutkimusta varten on haastateltu 4 englannin aineenopettajaa
ympäri Suomea ja 3 opettajaopiskelijaa eri yliopistoista.
Tutkimuksen osallistujat ovat suurilta osin olleet aktiivisia videopelien pelaajia. He ovat käyttäneet pääsääntöisesti
eri teknologisia sovelluksia ja opetuspelejä kielten opetuksessa, ja vain kaksi osallistujista on tähän mennessä
hyödyntänyt kaupallisia pelejä. Videopelien nähtiin kasvattavan esimerkiksi oppijoiden motivaatiota, tukevan
sanaston oppimista sekä luetun- ja kuullunymmärtämistä. Osallistujat taas kokivat, että kaupallisten videopelien
käytön haasteita ovat resurssipulat niin kouluissa kuin kotona, ajanpuute, epäsopivat sisällöt etenkin tietyille
ikäryhmille sekä tietoturvaongelmat. Osallistujat muodostivat neljä erilaista opettajaidentiteettiä: innokas
videopelien käyttäjä, tutkiskeleva opettaja, struktuurin keskittynyt opettaja sekä avomielinen opettaja. Usea
osallistuja positioi itsensä siten, että hän sopi useampaan kuin yhteen identiteetin kuvaukseen. Tutkimus on
merkittävä etenkin suomalaisessa kontekstissa, sillä kaupallisten videopelien käyttö voi nousta merkittäväksi osaksi
kielten opetuksessa, varsinkin jos aihetta tullaan käsittelemään enemmän opettajakoulutuksissa. Tutkimus myös
osoittaa teknologian olevan nykypäivänä yleinen osa modernin kielten opettajan työnkuvaa Suomessa
|