Summary: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajaopiskelijoiden sisäisiä motiiveja opetustyön kiinnostavuuden ja identiteetin kehittymisen suhteen. Tässä pro gradu – tutkielmassa käytetty aineisto koostui luokanopettaja- ja aineenopettajaopiskelijoiden kyselyvastauksista avoimeen kysymykseen: ”miksi opetustyö kiinnostaa sinua?”. Tutkimusaineisto oli kerätty osana SILMU-hanketta vuoden 2024 aikana, ja aineistoon rajautuivat vastaukset, joissa oli piirteitä sisäisistä motiiveista (f = 112).
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, ja aineistoa analysoitiin
teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla FIT-Choice-mallia hyödyntäen. Tutkimustulokset osoittavat, että opettajaopiskelijat ovat kiinnostuneita opettajan ammatista muun muassa siksi, että siinä on mahdollisuus muiden auttamiseen ja kasvatukselliseen työhön. Empatia ja vuorovaikutustaidot korostuivat opiskelijoiden vahvuuksina. Aineenopettajaopiskelijoille sisäinen oppiainekohtainen kiinnostus oli merkityksellinen motiivi. Kutsumus opettajan työhön oli heikoiten mainittu motiivi. Opettajan työssä motivoi luovuus, autonomia ja monipuolisuus. Tutkimuksen tulokset vahvistavat osaltaan aikaisempia tutkimuksia opettajaksi hakeutumisen motiiveista, mutta tuovat myös uutta tietoa suomalaisessa kontekstissa, erityisesti sisäisten motiivien suhteen.
|