Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tavoitteena on tulkita ja ymmärtää luokanopettajien subjektiivisia kokemuksia kielitietoisuudesta koskien kaikkia kielenoppijoita. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, mikä merkitys kielitietoisuudella on luokanopettajan työssä ja mitkä asiat opettajien kokemusten mukaan edistävät ja haastavat kielitietoisuuden toteutumista koulussa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimuksen aineisto koostui kuuden työelämässä olevan luokanopettajan puolistrukturoiduista haastatteluista. Haastatteluaineisto analysoitiin reflektiivistä temaattista analyysia soveltaen. Tutkimus osoitti, että luokanopettajat toimivat kielellisesti vastuullisesti, mutta liittivät kielitietoisuuden vahvasti oppilaisiin, joiden äidinkieli on muu kuin koulun opetuskieli. Moninaiset opetusryhmät ja opettajien laaja työnkuva haastoivat kielitietoisuuden toteutumista. Toisaalta oma asenne sekä oppilaan tuntemus edistivät kielitietoisen opetuksen toteuttamista koulussa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kaikkia oppijoita koskevaan kielellisesti vastuullisen pedagogiikan toteuttamiseen on vielä matkaa. Tietoa tarvitaan sekä opetuksen järjestäjän että opetuksen toteuttamisen tasolla, jotta koulutus, pedagogiikka ja kielenoppijat kielitaustoista riippumatta kohtaavat
tarkoituksenmukaisesti.
|