"Pelkkä puhe ei riitä" luokanopettajien kokemuksia kielitietoisuuden toteutumisesta koulukontekstissa

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tulkita ja ymmärtää luokanopettajien subjektiivisia kokemuksia kielitietoisuudesta koskien kaikkia kielenoppijoita. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, mikä merkitys kielitietoisuudella on luokanopettajan työssä ja mitkä asiat opettajien kokemusten mukaan edist...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Taskila, Juulia, Härkönen, Riitta
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102882
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena on tulkita ja ymmärtää luokanopettajien subjektiivisia kokemuksia kielitietoisuudesta koskien kaikkia kielenoppijoita. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, mikä merkitys kielitietoisuudella on luokanopettajan työssä ja mitkä asiat opettajien kokemusten mukaan edistävät ja haastavat kielitietoisuuden toteutumista koulussa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimuksen aineisto koostui kuuden työelämässä olevan luokanopettajan puolistrukturoiduista haastatteluista. Haastatteluaineisto analysoitiin reflektiivistä temaattista analyysia soveltaen. Tutkimus osoitti, että luokanopettajat toimivat kielellisesti vastuullisesti, mutta liittivät kielitietoisuuden vahvasti oppilaisiin, joiden äidinkieli on muu kuin koulun opetuskieli. Moninaiset opetusryhmät ja opettajien laaja työnkuva haastoivat kielitietoisuuden toteutumista. Toisaalta oma asenne sekä oppilaan tuntemus edistivät kielitietoisen opetuksen toteuttamista koulussa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kaikkia oppijoita koskevaan kielellisesti vastuullisen pedagogiikan toteuttamiseen on vielä matkaa. Tietoa tarvitaan sekä opetuksen järjestäjän että opetuksen toteuttamisen tasolla, jotta koulutus, pedagogiikka ja kielenoppijat kielitaustoista riippumatta kohtaavat tarkoituksenmukaisesti.