"Pelkkä puhe ei riitä" luokanopettajien kokemuksia kielitietoisuuden toteutumisesta koulukontekstissa

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tulkita ja ymmärtää luokanopettajien subjektiivisia kokemuksia kielitietoisuudesta koskien kaikkia kielenoppijoita. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, mikä merkitys kielitietoisuudella on luokanopettajan työssä ja mitkä asiat opettajien kokemusten mukaan edist...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Taskila, Juulia, Härkönen, Riitta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102882
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena on tulkita ja ymmärtää luokanopettajien subjektiivisia kokemuksia kielitietoisuudesta koskien kaikkia kielenoppijoita. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, mikä merkitys kielitietoisuudella on luokanopettajan työssä ja mitkä asiat opettajien kokemusten mukaan edistävät ja haastavat kielitietoisuuden toteutumista koulussa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimuksen aineisto koostui kuuden työelämässä olevan luokanopettajan puolistrukturoiduista haastatteluista. Haastatteluaineisto analysoitiin reflektiivistä temaattista analyysia soveltaen. Tutkimus osoitti, että luokanopettajat toimivat kielellisesti vastuullisesti, mutta liittivät kielitietoisuuden vahvasti oppilaisiin, joiden äidinkieli on muu kuin koulun opetuskieli. Moninaiset opetusryhmät ja opettajien laaja työnkuva haastoivat kielitietoisuuden toteutumista. Toisaalta oma asenne sekä oppilaan tuntemus edistivät kielitietoisen opetuksen toteuttamista koulussa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kaikkia oppijoita koskevaan kielellisesti vastuullisen pedagogiikan toteuttamiseen on vielä matkaa. Tietoa tarvitaan sekä opetuksen järjestäjän että opetuksen toteuttamisen tasolla, jotta koulutus, pedagogiikka ja kielenoppijat kielitaustoista riippumatta kohtaavat tarkoituksenmukaisesti.