Summary: | Tutkielmani tavoitteena oli tarkastella, miten tekninen informaatio ja huoltodokumentaatio liittyvät
kestävyyteen. Kestävyyttä lähestyttiin kolmipilarimallin pohjalta, jossa kestävyys jaetaan kolmeen osaan:
sosiaalinen, ekonominen ja ekologinen tai ympäristöllinen kestävyys (Purvis ym., 2019). Tässä
tutkimuksessa keskityttiin kuitenkin vain sosiaaliseen sekä ympäristölliseen kestävyyteen. Aineisto
kerättiin haastattelemalla kuutta KONE Oyj:n työntekijää, joilla oli taustaa teknisessä viestinnässä,
huoltotoimenpiteissä sekä kestävyystyössä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja
haastatteluja, ja aineiston analyysissa sovellettiin Braun ja Clarken (2022) kuvaamaa reflektoivaa
temaattista analyysia.
Löydökset osoittivat, että kestävyyden määritteleminen oli haastavaa. Aineiston analyysi kuitenkin näytti
sen, että haastateltavat työskentelevät monin osin tavoilla, jotka jo edistävät kestävyyttä. Ekologista
kestävyyttä edistettiin esimerkiksi vähentämällä paperin käyttöä, valitsemalla kevyempiä tiedostomuotoja
dokumenttien julkaisussa ja toimituksessa, sekä karsimalla turhia huoltokäyntejä. Sosiaalista kestävyyttä
taasen tukivat dokumenttien löydettävyyden sekä käytettävyyden parantaminen, työntekijöiden
autonomian lisääminen sekä jatkuva oppiminen. Vaikka KONEen dokumentointiprosessit ovat pitkälle
standardisoituja, haastateltavat tunnistivat myös ongelmia liittyen tiedon hallintaan sekä määrään.
Haasteita olivat esimerkiksi ’infoähky’, vanhentunut tieto sekä tarve käyttää useita alustoja tiedon
käsittelyssä. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että tekninen viestintä voi tukea sekä ympäristö- että
sosiaalista kestävyyttä.
Vaikka tutkimuksen kohteena oli vain yksi yritys, voitaisiin tutkimusta soveltaa myös muihin
organisaatioihin. Jatkotutkimuksissa kenttätyötä tekevien huoltoteknikoiden näkemyksiä voitaisiin kerätä
ja analysoida. Lisäksi inhimillisen ja kulttuurisen tiedonhallinnan ilmiöiden tutkiminen voisi tuoda
arvokasta uutta tietoa. Käytännön puolella tulokset korostavat kestävyyskeskustelun ja tiedonhallinnan
merkitystä organisaatioissa.
|