3–4. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia emotionaalisesta kouluun kiinnittymisestä montessoriopetusta toteuttavissa luokissa

Tässä tutkimuksessa tutkittiin 3–4. -luokkalaisten oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymisen kokemuksia montessoriopetusta toteuttavissa luokissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millaisia kokemuksia oppilailla oli opettaja-oppilassuhteesta, opettajan antamasta tuesta sekä l...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hallamaa, Tiia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102857
_version_ 1834766207126863872
author Hallamaa, Tiia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hallamaa, Tiia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hallamaa, Tiia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hallamaa, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkittiin 3–4. -luokkalaisten oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymisen kokemuksia montessoriopetusta toteuttavissa luokissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millaisia kokemuksia oppilailla oli opettaja-oppilassuhteesta, opettajan antamasta tuesta sekä luokan ilmapiiristä ja yhteisöllisyydestä. Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologis-hermeneuttisena tutkimuksena, jonka tarkoituksena oli tutkia oppilaiden subjektiivisia kokemuksia. Tutkimuksen osallistujat (N=8) olivat kahden eteläsuomalaisen alakoulun montessoriluokan 3–4. -luokkalaisia oppilaita. Aineistonkeruu tapahtui helmikuussa 2025 ja se toteutettiin teemahaastatteluilla oppilaiden kouluilla. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan suurin osa kouluun kiinnittymisen kokemuksista oli positiivisia. Oppilaat pitivät opettajiaan helposti lähestyttävinä ja kannustavina sekä he saivat tarpeen mukaan tukea niin opetukseen kuin kaverisuhteisiin liittyen. Luokan ilmapiiri ja yhteisöllisyys koettiin pääosin myönteisiksi, mutta osa oppilaista kertoivat luokkatovereiden keskinäisistä riidoista ja pienemmistä yhteenotoista. Osalla oppilaista oli myös kokemuksia ulkopuolisuudesta tai ryhmädynamiikan haasteista. Tutkimus tukee aiempaa tietoa siitä, että turvalliset opettaja-oppilassuhteet ja myönteinen luokkayhteisö edistävät emotionaalista kouluun kiinnittymistä.
first_indexed 2025-06-10T20:00:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4ykki, Piia", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hallamaa, Tiia", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-29T14:08:01Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-29T14:08:01Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102857", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin 3\u20134. -luokkalaisten oppilaiden emotionaalisen\nkouluun kiinnittymisen kokemuksia montessoriopetusta toteuttavissa luokissa.\nTutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siit\u00e4, millaisia kokemuksia oppilailla\noli opettaja-oppilassuhteesta, opettajan antamasta tuesta sek\u00e4 luokan ilmapiirist\u00e4\nja yhteis\u00f6llisyydest\u00e4.\nTutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologis-hermeneuttisena tutkimuksena, jonka tarkoituksena oli tutkia oppilaiden subjektiivisia kokemuksia.\nTutkimuksen osallistujat (N=8) olivat kahden etel\u00e4suomalaisen alakoulun montessoriluokan 3\u20134. -luokkalaisia oppilaita. Aineistonkeruu tapahtui helmikuussa\n2025 ja se toteutettiin teemahaastatteluilla oppilaiden kouluilla. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nTulosten mukaan suurin osa kouluun kiinnittymisen kokemuksista oli positiivisia. Oppilaat pitiv\u00e4t opettajiaan helposti l\u00e4hestytt\u00e4vin\u00e4 ja kannustavina\nsek\u00e4 he saivat tarpeen mukaan tukea niin opetukseen kuin kaverisuhteisiin liittyen. Luokan ilmapiiri ja yhteis\u00f6llisyys koettiin p\u00e4\u00e4osin my\u00f6nteisiksi, mutta osa\noppilaista kertoivat luokkatovereiden keskin\u00e4isist\u00e4 riidoista ja pienemmist\u00e4 yhteenotoista. Osalla oppilaista oli my\u00f6s kokemuksia ulkopuolisuudesta tai ryhm\u00e4dynamiikan haasteista. Tutkimus tukee aiempaa tietoa siit\u00e4, ett\u00e4 turvalliset opettaja-oppilassuhteet ja my\u00f6nteinen luokkayhteis\u00f6 edist\u00e4v\u00e4t emotionaalista kouluun kiinnittymist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-29T14:08:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-29T14:08:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaalinen kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan antama tuki", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokan ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "3\u20134. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia emotionaalisesta kouluun kiinnittymisest\u00e4 montessoriopetusta toteuttavissa luokissa", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505294672", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Montessori-pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_102857
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:56Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/72375ed7-5b55-4fbf-bdc5-9aed8c946f39\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505294672.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hallamaa, Tiia 3–4. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia emotionaalisesta kouluun kiinnittymisestä montessoriopetusta toteuttavissa luokissa emotionaalinen kouluun kiinnittyminen opettajan antama tuki luokan ilmapiiri Luokanopettajakoulutus Teacher Education Montessori-pedagogiikka opettaja-oppilassuhde ilmapiiri vuorovaikutus kokemukset
title 3–4. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia emotionaalisesta kouluun kiinnittymisestä montessoriopetusta toteuttavissa luokissa
title_full 3–4. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia emotionaalisesta kouluun kiinnittymisestä montessoriopetusta toteuttavissa luokissa
title_fullStr 3–4. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia emotionaalisesta kouluun kiinnittymisestä montessoriopetusta toteuttavissa luokissa 3–4. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia emotionaalisesta kouluun kiinnittymisestä montessoriopetusta toteuttavissa luokissa
title_full_unstemmed 3–4. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia emotionaalisesta kouluun kiinnittymisestä montessoriopetusta toteuttavissa luokissa 3–4. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia emotionaalisesta kouluun kiinnittymisestä montessoriopetusta toteuttavissa luokissa
title_short 3–4. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia emotionaalisesta kouluun kiinnittymisestä montessoriopetusta toteuttavissa luokissa
title_sort 3 4 luokkalaisten oppilaiden kokemuksia emotionaalisesta kouluun kiinnittymisestä montessoriopetusta toteuttavissa luokissa
title_txtP 3–4. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia emotionaalisesta kouluun kiinnittymisestä montessoriopetusta toteuttavissa luokissa
topic emotionaalinen kouluun kiinnittyminen opettajan antama tuki luokan ilmapiiri Luokanopettajakoulutus Teacher Education Montessori-pedagogiikka opettaja-oppilassuhde ilmapiiri vuorovaikutus kokemukset
topic_facet Luokanopettajakoulutus Montessori-pedagogiikka Teacher Education emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ilmapiiri kokemukset luokan ilmapiiri opettaja-oppilassuhde opettajan antama tuki vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102857 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505294672
work_keys_str_mv AT hallamaatiia 34luokkalaistenoppilaidenkokemuksiaemotionaalisestakouluunkiinnittymisestämontessor