Summary: | Tässä tutkimuksessa tutkittiin 3–4. -luokkalaisten oppilaiden emotionaalisen
kouluun kiinnittymisen kokemuksia montessoriopetusta toteuttavissa luokissa.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millaisia kokemuksia oppilailla
oli opettaja-oppilassuhteesta, opettajan antamasta tuesta sekä luokan ilmapiiristä
ja yhteisöllisyydestä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologis-hermeneuttisena tutkimuksena, jonka tarkoituksena oli tutkia oppilaiden subjektiivisia kokemuksia.
Tutkimuksen osallistujat (N=8) olivat kahden eteläsuomalaisen alakoulun montessoriluokan 3–4. -luokkalaisia oppilaita. Aineistonkeruu tapahtui helmikuussa
2025 ja se toteutettiin teemahaastatteluilla oppilaiden kouluilla. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan suurin osa kouluun kiinnittymisen kokemuksista oli positiivisia. Oppilaat pitivät opettajiaan helposti lähestyttävinä ja kannustavina
sekä he saivat tarpeen mukaan tukea niin opetukseen kuin kaverisuhteisiin liittyen. Luokan ilmapiiri ja yhteisöllisyys koettiin pääosin myönteisiksi, mutta osa
oppilaista kertoivat luokkatovereiden keskinäisistä riidoista ja pienemmistä yhteenotoista. Osalla oppilaista oli myös kokemuksia ulkopuolisuudesta tai ryhmädynamiikan haasteista. Tutkimus tukee aiempaa tietoa siitä, että turvalliset opettaja-oppilassuhteet ja myönteinen luokkayhteisö edistävät emotionaalista kouluun kiinnittymistä.
|