3–4. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia emotionaalisesta kouluun kiinnittymisestä montessoriopetusta toteuttavissa luokissa

Tässä tutkimuksessa tutkittiin 3–4. -luokkalaisten oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymisen kokemuksia montessoriopetusta toteuttavissa luokissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millaisia kokemuksia oppilailla oli opettaja-oppilassuhteesta, opettajan antamasta tuesta sekä l...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hallamaa, Tiia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102857
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tutkittiin 3–4. -luokkalaisten oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymisen kokemuksia montessoriopetusta toteuttavissa luokissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millaisia kokemuksia oppilailla oli opettaja-oppilassuhteesta, opettajan antamasta tuesta sekä luokan ilmapiiristä ja yhteisöllisyydestä. Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologis-hermeneuttisena tutkimuksena, jonka tarkoituksena oli tutkia oppilaiden subjektiivisia kokemuksia. Tutkimuksen osallistujat (N=8) olivat kahden eteläsuomalaisen alakoulun montessoriluokan 3–4. -luokkalaisia oppilaita. Aineistonkeruu tapahtui helmikuussa 2025 ja se toteutettiin teemahaastatteluilla oppilaiden kouluilla. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan suurin osa kouluun kiinnittymisen kokemuksista oli positiivisia. Oppilaat pitivät opettajiaan helposti lähestyttävinä ja kannustavina sekä he saivat tarpeen mukaan tukea niin opetukseen kuin kaverisuhteisiin liittyen. Luokan ilmapiiri ja yhteisöllisyys koettiin pääosin myönteisiksi, mutta osa oppilaista kertoivat luokkatovereiden keskinäisistä riidoista ja pienemmistä yhteenotoista. Osalla oppilaista oli myös kokemuksia ulkopuolisuudesta tai ryhmädynamiikan haasteista. Tutkimus tukee aiempaa tietoa siitä, että turvalliset opettaja-oppilassuhteet ja myönteinen luokkayhteisö edistävät emotionaalista kouluun kiinnittymistä.