| Yhteenveto: | Nowadays consumers are using mobile phones and apps daily, leaving tracks of data be-hind with every click. Marketers utilize this data with advanced technology, enabling marketers to conduct personalized marketing, which is nowadays crucial for successful marketing.
Mobile apps offer a unique platform, where consumers are accessible continuous-ly, and ads in apps are crucial for free apps to run. However, data collection raises privacy concerns, which affect consumers’ information disclosure, and furthermore, their mobile app usage. Since marketers rely on consumer data and users, this is a problem to be stud-ied. Consumers’ decisions are not always rational. Despite expressing privacy concerns, they disclose personal information, especially in the presence of incentives. This phenom-enon is referred to as the privacy paradox.
This study examines consumers’ debate between their privacy concerns and per-ceived benefits when they encounter in-app mobile marketing, and how these factors af-fect their mobile app usage. Also, this study seeks understanding of the factors affecting privacy concerns and perceived benefits, as well as examining whether consumers use mobile apps despite reporting privacy concerns. Quantitative research method was cho-sen for this study, and 105 responses were gathered using Webropol questionary. The re-sponses were analyzed using IBM SPSS and IBM SPSS Amos 26 software.
The results of this study increase the understanding of privacy paradox phenome-non and factors affecting mobile app usage. The study highlights that while consumers experience privacy concerns and these concerns negatively impact their mobile app usage, they use apps. Interestingly, despite literature proposing control and fairness decreasing these concerns, this study did not support previous findings. Instead, trust appears as a factor reducing privacy concerns. Although perceived benefits are often anticipated to in-crease mobile app adoption and usage, these findings indicate that they do not necessarily lead to increased mobile app usage. Finally, privacy concerns are not equivalent among all users, but vary in different age groups, suggesting that demographic factors have an im-pact on how privacy is perceived.
Kuluttajat käyttävät nykyään mobiililaitteita ja sovelluksia päivittäin, jättäen dataa jäl-keensä jokaisella klikkauksellaan. Markkinoijat hyödyntävät tätä dataa kehittyvien tekno-logioiden avulla. Datan keruu kuluttajista sekä markkinoijien teknologiat mahdollistavat personoidun markkinoinnin toteuttamisen, joka on merkittävää markkinoinnin menestyk-selle.
Mobiilisovellukset tarjoavat ainutlaatuisen markkinoinnin alustan, jossa kuluttajat ovat tavoitettavissa jatkuvasti, ja mainokset ovat elinehto ilmaisten sovellusten toiminnal-le. Samalla kuluttajien huolet yksityisyyden suojastaan kasvavat, vaikuttaen markkinoijil-le luovutettuihin tietoihin sekä mobiilisovellusten käyttöön. Koska markkinoijat tarvitse-vat dataa kuluttajista sekä käyttäjiä sovelluksilleen, on tämän tutkimuksen aihe tärkeä. Kuluttajien tekemät päätökset eivät aina ole johdonmukaisia, sillä huolimatta heidän yksi-tyisyyden suojan huolistaan, he luovuttavat tietojaan markkinoijille. Lisäksi koetut hyödyt vaikuttavat tietojen luovuttamiseen. Tätä ilmiötä kutsutaan yksityisyyden suojan para-doksiksi.
Tämä tutkimus tutkii kuluttajien tekemää pohdintaa yksityisyyden suojan huolien ja koettujen hyötyjen välillä mobiilimarkkinoinnissa ja sitä, miten ne vaikuttavat mobii-lisovellusten käyttöön. Lisäksi tutkitaan yksityisyyden suojan huoliin ja koettuihin hyötyi-hin vaikuttavia tekijöitä, sekä sitä, käyttävätkö kuluttajat mobiilisovelluksia huolimatta yksityisyyden suoja huolista. Tämä tutkimus toteutettiin kvantitatiivisilla tutkimusmene-telmillä, ja yhteensä 105 vastausta kerättiin Webropol-kyselyllä. Vastaukset analysoitiin käyttäen IBM SPSS sekä IBM SPSS Amos 26 -ohjelmia.
Tämän tutkimus lisää ymmärrystä yksityisyyden paradoksista ja tekijöistä, jotka vaikuttavat mobiilisovellusten käyttöön. Vaikka kuluttajien kokemat yksityisyyden suojan huolet vaikuttavat negatiivisesti heidän mobiilisovellusten käyttöönsä, he silti käyttävät sovelluksia. Toisin kuin aikaisempi kirjallisuus esittelee, kontrollin ja oikeudenmukaisuu-den ei todettu vähentävän yksityisyyden suojan huolia, eivätkä koetut hyödyt yksiselittei-sesti lisää mobiilisovellusten käyttöä. Luottamuksen todettiin kuitenkin pienentävän yksi-tyisyyden suojan huolia. Lopuksi yksityisyyden suojan huolet vaihtelevat ikäryhmissä, sillä kokemuksiin yksityisyyden suojan huolista vaikutti ikä.
|