Positiivinen pedagogiikka tietoisen läsnäolon oppaissa kohti hyvinvointia ja kukoistamista alakoulumaailmassa

Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten tietoisen läsnäolon alakouluun tarkoitetut opaskirjat asettuvat positiivisen pedagogiikan viitekehykseen. Tarkoituksena on tuoda uutta tietopohjaa ja perspektiiviä tietoisen läsnäolon hyödyntämiselle oppilaiden kanssa. Tutkimus toteutettiin teorialähtöisenä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salminen, Siiri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102824
_version_ 1833860119683661824
author Salminen, Siiri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salminen, Siiri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salminen, Siiri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salminen, Siiri
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten tietoisen läsnäolon alakouluun tarkoitetut opaskirjat asettuvat positiivisen pedagogiikan viitekehykseen. Tarkoituksena on tuoda uutta tietopohjaa ja perspektiiviä tietoisen läsnäolon hyödyntämiselle oppilaiden kanssa. Tutkimus toteutettiin teorialähtöisenä laadullisena sisällönanalyysinä ja rajauksena on lapsille suunnattu tietoinen läsnäolo alakoulussa. Aineisto kerättiin kahdesta tietoisen läsnäolon kouluoppaasta, Peter Fowelinin (2019) Tietoinen läsnäolo luokkahuoneessa -kirjasta sekä Daniel Rechtschaffenin (2017) kirjasta Keskittymiskykyä luokkaan: tietoisuustaitoharjoitusten opaskirja. Tutkimuksen tekemiseen hyödynnetty taustateoria on positiivisen pedagogiikan PERMA+H-hyvinvointiteoriamalli (Norrish ym., 2013), joka pohjautuu Seligmanin (2011) positiivisen psykologian PERMA-teoriaan kohti kukoistusta. Tuloksia jäsentyi tutkimuksen analyysissa jokaiseen PERMA+H-teorian pääluokkaan. Tutkimustulosten yläluokista suurin osa löytyi teorialähtöisesti. Tuloksissa näyttäytyy vahva pohja, jolla tietoinen läsnäolo asettuu PERMA+H-teorian kehykseen, jolloin voisi sanoa, että oppaissa on itsessään positiivista pedagogiikkaa ja tietoinen läsnäolo voi olla tie kohti hyvinvointia ja kukoistusta. Ajankohtaisuus tutkimuksessa näyttäytyy lisääntyvänä kiinnostuksena positiivista pedagogiikkaa ja tietoista läsnäoloa kohtaan sekä koulujen että tutkimuksen kentällä. Nyky-yhteiskunnan tavoite kohti laajempaa hyvinvointia tuo myös ajankohtaisuutta, ja keinoja pahoinvoinnin vähentämiseksi etsitään yhä enemmän. Tutkimus antaa uutta teoriapohjaa siihen, että tietoista läsnäoloa voisi tuoda laajemmin alakouluun mukaan, tukemaan hyvinvointia yhdessä positiivisen pedagogiikan kanssa sekä sen kautta.
first_indexed 2025-05-28T20:04:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nousiainen, Tuula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salminen, Siiri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-28T05:56:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-28T05:56:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102824", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, miten tietoisen l\u00e4sn\u00e4olon alakouluun tarkoitetut opaskirjat asettuvat positiivisen pedagogiikan viitekehykseen. Tarkoituksena on tuoda uutta tietopohjaa ja perspektiivi\u00e4 tietoisen l\u00e4sn\u00e4olon hy\u00f6dynt\u00e4miselle oppilaiden kanssa. Tutkimus toteutettiin teorial\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 laadullisena sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\u00e4 ja rajauksena on lapsille suunnattu tietoinen l\u00e4sn\u00e4olo alakoulussa. Aineisto ker\u00e4ttiin kahdesta tietoisen l\u00e4sn\u00e4olon kouluoppaasta, Peter Fowelinin (2019) Tietoinen l\u00e4sn\u00e4olo luokkahuoneessa -kirjasta sek\u00e4 Daniel Rechtschaffenin (2017) kirjasta Keskittymiskyky\u00e4 luokkaan: tietoisuustaitoharjoitusten opaskirja. Tutkimuksen tekemiseen hy\u00f6dynnetty taustateoria on positiivisen pedagogiikan PERMA+H-hyvinvointiteoriamalli (Norrish ym., 2013), joka pohjautuu Seligmanin (2011) positiivisen psykologian PERMA-teoriaan kohti kukoistusta. \n\nTuloksia j\u00e4sentyi tutkimuksen analyysissa jokaiseen PERMA+H-teorian p\u00e4\u00e4luokkaan. Tutkimustulosten yl\u00e4luokista suurin osa l\u00f6ytyi teorial\u00e4ht\u00f6isesti. Tuloksissa n\u00e4ytt\u00e4ytyy vahva pohja, jolla tietoinen l\u00e4sn\u00e4olo asettuu PERMA+H-teorian kehykseen, jolloin voisi sanoa, ett\u00e4 oppaissa on itsess\u00e4\u00e4n positiivista pedagogiikkaa ja tietoinen l\u00e4sn\u00e4olo voi olla tie kohti hyvinvointia ja kukoistusta.\n\nAjankohtaisuus tutkimuksessa n\u00e4ytt\u00e4ytyy lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4n\u00e4 kiinnostuksena positiivista pedagogiikkaa ja tietoista l\u00e4sn\u00e4oloa kohtaan sek\u00e4 koulujen ett\u00e4 tutkimuksen kent\u00e4ll\u00e4. Nyky-yhteiskunnan tavoite kohti laajempaa hyvinvointia tuo my\u00f6s ajankohtaisuutta, ja keinoja pahoinvoinnin v\u00e4hent\u00e4miseksi etsit\u00e4\u00e4n yh\u00e4 enemm\u00e4n. Tutkimus antaa uutta teoriapohjaa siihen, ett\u00e4 tietoista l\u00e4sn\u00e4oloa voisi tuoda laajemmin alakouluun mukaan, tukemaan hyvinvointia yhdess\u00e4 positiivisen pedagogiikan kanssa sek\u00e4 sen kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-28T05:56:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-28T05:56:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Positiivinen pedagogiikka tietoisen l\u00e4sn\u00e4olon oppaissa : kohti hyvinvointia ja kukoistamista alakoulumaailmassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505284645", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoinen l\u00e4sn\u00e4olo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4sn\u00e4olo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102824
language fin
last_indexed 2025-05-28T20:04:43Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3bceaa13-a9c5-4708-8b12-4fbd08fd6a60\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505284645.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salminen, Siiri Positiivinen pedagogiikka tietoisen läsnäolon oppaissa : kohti hyvinvointia ja kukoistamista alakoulumaailmassa Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu tietoinen läsnäolo hyvinvointi positiivinen pedagogiikka läsnäolo positiivisuus henkinen hyvinvointi tietoisuus tunteet pedagogiikka koulut
title Positiivinen pedagogiikka tietoisen läsnäolon oppaissa : kohti hyvinvointia ja kukoistamista alakoulumaailmassa
title_full Positiivinen pedagogiikka tietoisen läsnäolon oppaissa : kohti hyvinvointia ja kukoistamista alakoulumaailmassa
title_fullStr Positiivinen pedagogiikka tietoisen läsnäolon oppaissa : kohti hyvinvointia ja kukoistamista alakoulumaailmassa Positiivinen pedagogiikka tietoisen läsnäolon oppaissa : kohti hyvinvointia ja kukoistamista alakoulumaailmassa
title_full_unstemmed Positiivinen pedagogiikka tietoisen läsnäolon oppaissa : kohti hyvinvointia ja kukoistamista alakoulumaailmassa Positiivinen pedagogiikka tietoisen läsnäolon oppaissa : kohti hyvinvointia ja kukoistamista alakoulumaailmassa
title_short Positiivinen pedagogiikka tietoisen läsnäolon oppaissa
title_sort positiivinen pedagogiikka tietoisen läsnäolon oppaissa kohti hyvinvointia ja kukoistamista alakoulumaailmassa
title_sub kohti hyvinvointia ja kukoistamista alakoulumaailmassa
title_txtP Positiivinen pedagogiikka tietoisen läsnäolon oppaissa : kohti hyvinvointia ja kukoistamista alakoulumaailmassa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu tietoinen läsnäolo hyvinvointi positiivinen pedagogiikka läsnäolo positiivisuus henkinen hyvinvointi tietoisuus tunteet pedagogiikka koulut
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu henkinen hyvinvointi hyvinvointi koulut läsnäolo pedagogiikka positiivinen pedagogiikka positiivisuus tietoinen läsnäolo tietoisuus tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102824 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505284645
work_keys_str_mv AT salminensiiri positiivinenpedagogiikkatietoisenläsnäolonoppaissakohtihyvinvointiajakukoistamista