Jotakin muuta kuin opettajan työtä opettajankoulutuksen suorittaneiden kasvatustieteilijöiden osaaminen ja kokemukset työllistymisestä muuhun kuin opettajan työhön

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajankoulutuksen suorittaneita kasvatustieteilijöitä, jotka työskentelivät muissa kuin opettajan työtehtävissä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista kasvatustieteilijän osaamista tutkittavat hyödynsivät nykyisessä työssään sekä millaisia vahvuuksia ja kehittämi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kuusela, Maria
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102819
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajankoulutuksen suorittaneita kasvatustieteilijöitä, jotka työskentelivät muissa kuin opettajan työtehtävissä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista kasvatustieteilijän osaamista tutkittavat hyödynsivät nykyisessä työssään sekä millaisia vahvuuksia ja kehittämiskohteita tutkittavilla oli osaamisessaan. Tämän lisäksi tutkittiin, mitkä kokemukset olivat ohjanneet tutkittavien työllistymistä muuhun kuin opettajan työhön. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkittavat valikoituivat tutkimukseen harkinnanvaraisella otannalla, sillä tutkimukseen osallistumisen ehtoina olivat kasvatustieteen maisterin tutkinto, suoritetut opettajan pedagogiset opinnot sekä työskentely muualla kuin opettajan tehtävissä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan kasvatustieteen maisteria neljästä eri yliopistosta ja kahdesta eri pääaineesta. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimustulosten mukaan kasvatustieteilijöillä oli monipuolista ja relevanttia osaamista työelämään muuallakin kuin opettajan työssä. Kasvatustieteilijöiden yleisten vahvuuksien lisäksi heillä oli paljon alakohtaisia erityisvahvuuksia kuten ihmisten kanssa ja haasteissa toimimisen taitoja. Osaamisen kehittämiskohteet liittyivät esimerkiksi osaamisen sanoittamiseen ja itseluottamukseen. Opettajan työstä luopumisen syyt puolestaan löytyivät alan epäkohdista ja osaamisen laajemmasta hyödyntämisestä muualla. Tulosten avulla voidaan kehittää kasvatustieteilijöiden uraohjausta ja tietoutta osaamisen hyödyntämisestä opetustyön ulkopuolella sekä kiinnittää huomiota opettajan työn epäkohtiin niiden korjaamiseksi yhteiskunnallisellakin tasolla.